Ogier vill ligga lågt inför WRC-Polons premiär, kan lägre fart vara en säkerhetshöjare och rallykillar blir tända ljus!
Med bara en dryg månad kvar till WRC-premiären önskar Sebastien Ogier att man inte ställer för höga krav på VW Motorsports nya WRC-Polo. Även om teamets tester verkar ha utfallit till full belåtenhet, väljer den 28 årige fransmannen att ligga lågt inför Monte-Carlo Rallyt.
– Vi vet inte hur bilen verkligen står sig i konkurrensen, om det är en vinnar bil direkt eller ej?
Även han själv är svår att sätta in i rätt position efter ett tag utan WRC-tempo menar han även om han och Skodan bitvis varit väl framme i det gänget.
– Själv behöver jag tid att hitta den perfekta rytmen för en WRC-bil, konstaterar Ogier till en brittisk källa.
Inget har krupit fram hur Latvala upplever nya Polon, bättre eller ”sämre” än Fiestan återstår att se. Mitt tips är att både Latvala och Ogier är med i toppstriden direkt!
Skrev ju i går att nya Cittra dekaleringen var ”lite mesig”, då tycker jag tvärt om vad gäller nya Fiestan, riktigt fräck nästan som Silver-Voc:en, eller?
När det närmar sig jul blir ju de allra flesta lite snällare och så även de med lite mera juridiskt kunnande än vad jag besitter. Skriver detta då flera ”jurister” uppenbarligen nu svarat på Ramona Karlsson vädjan om hjälp i fajten mot försäkringsbolaget i affären med den uppeldade Mitsan. Det borde vara jul året om…
För någon vecka sedan kom DM-kalendern i rally för Södra och Småland, en bautakalender enligt mig med totalt elva deltävlingar. Nu har den krympt med en sedan Karlskrona AK tråkigt nog dragit sig tillbaka. Vad som är orsaken har jag ingen riktig koll på, kan bristen på funktionärer vara en anledning?
Vad som är extra tråkigt är att Karlskrona jämte Asarum har vill jag påstå landets absolut bästa och mest lämpliga rallyvägar. Här är inte ens raksträckorna raka och med den typen av sträckor som finns i bl.a. Blekinge, nordöstra Skåne och södra Småland hade man inte behövt så himla mycket ”ny säkerhetsutrustning”. Med farter som sällan kommer över hundra blir också avåkningarna snällare. Detta vore kanske rätt ända att titta på vad gäller säkerheten i rally, lägre hastighet innebär automatiskt större chans att klara sig oskadd från en olycka. Istället väljer man att blunda för farten och fokusera på hur man bäst kan klara sig någorlunda helskinnad när det går av med fullt påslag. Antagligen tänker jag fel, men så tänker jag ialalfall.
I går firade vi precis som vi gjort de senaste sexton åren lucia i motorklubben. En lussekatt och pepparkaka, lotteri med lite enkla vinster, fint välsjungande lussetåg och till sist en enkel hyllning till klubbens förare som placerat sig i något mästerskap. Detta lockade hundratjugo personer, mestadels killar som normalt set bara snackar, toppar, växellådor, däck och jag vet inte allt. Den här kvällen förvandlas dock alla till små tända ljus som andäktigt lyssnar på julens budskap. Stort är bara förnamnet…