STCC+TTA=Sant, Patrik Sandell testar ”betongdäck” och SSR behöver mer tid!
Racingkriget är över och fredspipan har nu rökts av såväl STCC:s Rickard Pålsson som TTA:s motsvarighet Greger Petersson. Precis som det förutspåddes redan för några veckor sedan slår man ihop de bägge serierna redan 2013 vilket jag självklart tycker var det enda vettiga beslutet. Frågan är nu bara hur mycket stryk svensk racing fått av ”kriget”?
Vad jag förstår av artikeln på Teknikens Världs webbsida så kommer man att till nästa år köra med enbart TTA-bilar, var STCC-åken hamnar är oklart. För mig känns det lite konstigt, jag har ju inte precis varit positiv till ”järnsängarna” och nu blir det enbart sådana i ”Elitserien”. Nja, riktigt nöjd är jag inte med de här ”hitte på -bilarna”, men jag är ändå beredd att svälja det om detta var priset för att få fred på racingbanorna…
Till Teknikens Värld säger STCC-ägaren Rickard Pålsson.
– Vi har haft en mycket bra dialog med TTA som har resulterat i den här lösningen. Vi har hittat en gemensam grund att stå på och nu kommer vi att vidareutveckla konceptet för att skapa bästa möjliga förutsättningar för svensk banracing.
Greger Petersson hos det andra gänget konstaterar.
– Svensk racing behöver stabilitet och långsiktighet, det är vad vi får nu. Alla inblandade parter är oerhört nöjda med lösningen. Nu finns alla förutsättningar för att skapa en ännu starkare plattform för svensk racing.
Man öppnar även upp för att förse TTA-bilarna med motorer som stämmer överens med märket på bilen och då verkar man fastna för samma koncept som i WRC, 1600 kubikare med turbo.
Äntligen lite nytt från rallyfronten på Patrik Sandells hemsida. Har varit lite väl mycket med cyklar och annat tjafs men nu berättar han att förberedelserna för nästa deltävling i det kinesiska mästerskapet Rally Long You är på gång. Patrik och Maria Andersson testar nu däck på Mitsubishi EVOX:an vilket är viktigt då tävlingen avgörs på grus och betong. Kruxet är att enbart rena grusdäck är tillåtet men Patrik menar ändå att man fått till det.
– Vi hittade en bra inställning idag som fungerade både på grus och betong, allt fungerade fantastiskt bra.
Ett annat problem är värmen, riktigt varmt där tävlingen körs konstaterar Maria.
– Det är riktigt varmt här nere, vi har haft 50-talet grader i bilen samtidigt som man mätte upp 100 grader på golvet i bilen…
Efter två dagar fulla med tester kommer Patrik och Maria väl förberedda till tävlingen, Nu väntar två dagar med mindre förberedelser, ”reccen” börjar på onsdag och rallyt drar igång under fredagen!
I dag dök slutställningen i Södras RS-DM ner och det var inga överraskningar i toppen. Vann gjorde Eslövs Mats Andersson, 174 poäng, tvåa kom SMK Hörbys Martin Andersson på 133 poäng och som trea slutade Mats Lundahl, Svedala MK på 97 poäng.
Affären med stämningen mot South Swedish Rally från den skadade kartläsaren rullar på. I fredags skulle SSR genom sitt juridiska ombud ha svarat på stämningen men har bergärt anstånd, man menar att det behövs mer tid för att lägga all fakta på bordet. Något som starkt talar till rallyts fördel är att kartläsarens ”expertvittne” Arne Johansson tillbakavisar de fakta som stämningen till stor del bygger på. Han menar att ”…mitt utlåtande var ett hopplock av delvis felaktig och delvis vilseledande information”. Ser tufft ut för kartläsaren…