Blir Östberg bäste norrman i WRC, Ola utklassade på Hockenheim och Mats vann RS-finalen och bjöd på uppvisning av ”världsklass”!

Näst sista WRC-tävlingen för året Rally Italia Sardegna blev tämligen odramatisk på slutet, Hirvonen tog första Citroénsegern före Novikov och med Tänak som trea. Det mest spännande inför finalen i Spanien är nu vem som ska köra hem bronset, Mads Östberg ligger nu trea efter helgens fjärde plats och är tätt följd av Jari-Matti Latvala. Petter Solberg har chans även han men då krävs i princip att både Östberg och Latvala blir poänglösa. Lutar nog åtminstone åt att Östberg blir bäste norrman i årets WRC och kanske till och med kniper tredje platsen.
Vad gör man åt denne Ola Nilsson i Scirocco R Cup? Ja problemet är väl löst, för Ola lämnar nu cupen för ännu större uppgifter 2013. Han har ju ett hyggligt utgångsläge när han snackar med teamcheferna, åtta segrar av tio möjliga går liksom inte att snacka bort. Passerade dessutom drömgränsen 500 poäng på en säsong och detta med två poängs marginal. Som ni förstår vann Ola finalen på Hockenheim Ring och förvandlade GT-världsmästaren Winkelhock och Le Mans-åkare Pirro till statister inför den tyska jättepubliken. Men som sagt, kom inte och säg att jag aldrig varnade för hässleholmaren…
Sämre gick det för de andra två svenskarna Rasmus Mårthen och Mikaela Åhlin Kottulinsky. Båda bröt efter mer eller mindre självförvållade krascher.
Här hemma var det finalen i RS-DM och Asfaltscup i Eslöv som var hetast och där vann lite överraskande Mats Lundahl från Svedala. Nej, hallå där, inte vann Lundahl det var väl Mats Andersson Asfaltkungen kallad, som var snabbast? Helt rätt, men jag tyckte det var så bra när jag hörde en åskådare svara på den här frågan. Han menade.
– Lundahl vann för Mats kan man inte räkna han kör i en egen klass långt över alla dom andras. Så Lundahl var helt enkelt ”best of the rest”!


Så var det, Mats var över tjugo sekunder före Lundahls fullpreppade ilsket gröna M3:a. Men nu hjälpte detta inte fullt ut för Asfaltcup vanns av SMK Hörbys Martin Andersson tät följd av klubbkompisen Jim Nilsson. Surt för Jim som även blev blåst på Rally-DM-guldet i finalen och fick nöja sig med silver även där.

 

 

Hårt värre var det i ”Tösaklassen” där till slut Hässleholms Viktoria Lindh kunde vinna med en enda poängs marginal till SMK Hörbys Therese Lennartsson. Tessan slog alla killarna i C-2WD och som hon åkte med den blå GSi-Kadetten. Fullt spjäll och bitvis med bara två hjul i asfalten tog hon i allt vad hon kunde. Segern innebar också att hon klarade andra platsen i C-förarcupen i DM.
– Härligt det var mest den jag siktade på, menade hon efteråt.
Pappa Jan som sitter i högerstolen mös och stortrivdes, mumlade något att det fanns kit-car Oplar till salu både i Norge och Danmark. Blir spännande att se vad Tessan åker i B-klassen till nästa år.
Självklart var Viktoria helnöjd med segern men förbannade att hon åkte på en kon. Nu spelade det ingen roll för åt klassegraren Anders Larsson kunde hon inget göra ändå.
– Men hade jag missat Tösasegern på den där förbannade konen då hade jag inte varit trevlig när vi kommit hem, hälsade en glad Viktoria.
Förstår att ni nu väntar på avslöjandet hur det gick för Silver-Voc:en mot Black Beauty och Viktoria? Vi gör en lång historia kort och jag gratulerar de båda åt sina fina placeringar, fyra respektive tvåa. Frågor på detta?
Som avslutning på Kanonen fick jag en åktur med Mats Andersson i Protonen och så mycket säger jag, världsklass. Okej, en åktur med Sebastien Loeb är kanske likvärdig men nu var fransmannen inte i Eslöv den här helgen så då fick jag nöja mig med det näst bästa. Åkte alltså specialprov sex med Asfaltskungen som började varva upp motorn. Pang iväg, efter drygt hundra meter skulle vi vänster in på gatan som stryker precis utanför Mats egen firma och det gick så där trots ”hemmaväg”. Bakvagnen släppte och en lyktstolpe klarade sig med minmal marginal.
-Kalla däck, konstaterade Mats i intercomen.
Men sedan var det ren njutning, uppvisning ja kalla det vad ni vill. Placerade Protonhjulen på exakt rätt ställe, inte en miss klcokrent och när vi kom i mål fick vi tiden.
– Tre tiondelar långsammare än under tävlingen, berömde Mats.
– Då hade vi ändå ett litet moment…
Tilläggas skall att Fridas och min kroppsbyggnad inte är direkt lika, tar Frida storlek XS så tar jag även X men inte f-n med något S efter!
Gratulerar även Ebbe Nilsson som valde att åka Yokohamamesterskapet på Själland. Vann klass 3 med Ford Puman och slutade även på silverplats i cupen efter Michael Ted McBride.
-Har kört där i fem år, och tagit tre bronsplaceringar och nu silver. Riktigt kul, menade Ebbe nyss hemkommen.
Vann gjorde Tim Svanholt i Mitsubishin före Klaus hammer i Fiat Punto S2000. Laholms Skodaåkare Niclas Hansen valde bort Kanonen och åkte istället över Öresundsbron och vann Klass 2 med kit-car Octavian.
På tal om de härliga danskarna, läste inbjudan till tävlingen ”Grue Mini-Rally”. Lite kort om tävlingen som sedan avslutades med mer utförlig text om menyn på den efterföljande festen på kvällen. Danskar vet verkligen hur man gör för att få lite ”hygge”…

2 svar på “Blir Östberg bäste norrman i WRC, Ola utklassade på Hockenheim och Mats vann RS-finalen och bjöd på uppvisning av ”världsklass”!

  1. Hej Tommy,
    Tack för god kamp i år! Jag hoppas att du inte har gett upp utan vill ha revansch nästa säsong 😉 Fallskärmshoppet var en bra uppladdning, får nog prova det igen… ska du med?
    / Viktoria

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *