Ogier före WRC-åkarna, Göinge-Ola utklassade världsmästaren, blir rally på Bornholm och Viktoria laddar med fallskärmshopp!
Rally Italia Sardegna rullar på och efter elva sträckor, återstår tre i dag leder fortfarande Miko Hirvonen före Novikov och Tänak. På fjärde plats ligger Sebastien Ogier som skrev historia i fredags då han blev förste Super 2000-åkare att vinna en sträcka i en WRC-tävling. Dessutom som Skoda/VW-föraren vann sedan, sju sekunder före Novikov visar ju att han har hyfsad koll på det här med gas, broms och ratt…
Petter Solberg pinnar på och ligger nu tia och det kommer att bli tajt mellan honom och Mads Östberg, sexa så här långt om vem som slutligen blir bäste norrman i årets WRC. Läser i Verdens Gang att det spekuleras vilt i Norge om ett helnorskt WRC-team 2013 och då naturligtvis bestående av Petter och Mads. Det är ingen hemlighet att Petter gärna stannar hos M-Sport och han menar även att den utvecklade Fiestan för 2013 är en bil för VM-seger. Med detta i bagaget är det inte konstigt om han försöker få ihop budget för ett förnyat samarbete. Samma sak med Östberg där pappa Morten väljer att hålla flera dörrar öppna för Mads och där nämns även Citroén och Mini som tänkbara team för 2013. Spännande blir det att se hur 2013 års ”line up” i WRC slutligen ser ut. Undra förresten hur det går för storebror Henning Solberg som inte kört mycket i år. Vet inte om sponsorn Experts konkurs har påverkat även honom och den brandgula Fiestan?
En som verkar ha ordning på sponsorerna är East Sweden Rally-vinnaren Esapekka Lappi som enligt Ericsson Motorsport är klar för de två avslutande tävlingarna i Spanska Mästerskapet. Lappi kör Skoda för ASM-Motorsport och ser de spanska tävlingarna som bra träning inför en kommande WRC-karriär. Varför händer inte sådant här svenska förare? Till exempel har det varit väldigt tyst kring Patrik Flodin och samarbetet med Solberg. Kollar på hemsidan och där står bara ” Inga tävlingar planerade”, känns inte bra!
Det är inte bara inom SBF som det svajar i bland, dess danska motsvarighet DASU verkar inte ha full koll på verksamheten. Skrev igår att man tvingats ställa in DM 6 (Danska Mesterskapet, deltävling sex) som skulle körts på Bornholm första helgen i november. Blev nästan chockad när det uppdagades att man läser Motorbloggen även på den danska paradisön och det dröjde inte länge förrän Ole Fredriksen mejlade och rättade mig.
– Arrangörerna Bornholm Motorsport har valt att ändå genomföra tävlingen. Svenska förare är mycket välkomna och detta med reducerad startavgift 2000 danska kronor.
Sedan dröjde det en stund innan DASU gick in och beklagade pressmeddelandet som de skickat ut om att tävlingen var inställd. Fortfarande hade man inte fattat ett sådant beslut utan först på måndag kväll tas det definitivt om det blir DM eller ej på Bornholm. Hur som helst förstår jag Ole rätt så blir tävlingen av oavsett beslut, enbart statusen kan ändras…
Kom inte och säg att jag inte varnade dig för ”göingestålet”, Manfred Winkelhock? På sista träningen inför den för Ola Nilsson betydelselösa finalen i Scirocco R Cup på Hockenheim visade han GT-världsmästare Winkelhock vem som är snabbaste Scirocco-förare och ner till den F1-meriterade tysken på åttonde plats skilde nästan en hel sekund…
Någon som är sugen på en Audi RS2 i originalskick ( en Porsche-pimpad 80 Avant, för den som inte vet)? Min kompis ”elektrikern” känner suget i rallytarmen och vill nu gärna göra come back om han kan bli av med klenoden. Alltså ett byte med en VOC:are är inte uteslutet och Motorbloggaren kan förmedla kontakten om så önskas?
Nu har vi avhandlat lite tjafs som WRC och Scirocco racing, men i morgon är det sista deltävlingen i RS-DM/Asfaltcup och detta i Eslöv med kalssikern ”Kanonen”. Detta känns mer på riktig och det är mest spännande i Asfaltcup där de bägge Hörbyförarna Jim Nilsson och Martin Andersson är storfavoriter till slutsegern. Jim har två poäng att gå på före Martin medan Asfaltkungen själv Mats Andersson ligger trea, fem poäng bak Jim.
Fyra är Viktoria Lindh men utan chans på totalsegern, utan för Viktoria och Thord i högerstolen är det främst segern i ”Tösaklassen” som hägrar. En enda poäng skiljer till SMK Hörbys Therese Lennartsson med pappa Jan som ”side kick”.
Silver-Voc:en är lastad och klar med en liten förhoppning att avsluta året snyggt. Men när man tänker på hur olika man förbereder sig inför söndagens uppgörelse så blir det svårt. Som ni vet är det främst Roland och Martin i ”Black Beauty” samt Viktoria/Thord som jag har som målsättning att komma före. Roland peppar sig genom att leta upp gamla ”in-car filmer” från tidigare tävlingar. Sitter sedan där i timavis, memorerar, antecknar och analyserar exakt var han ska lägga hjulen i morgon.
Viktoria i sin tur förbereder sig lite tuffare, väljer att koppla av med lite ballongflygning och fallskärmshopp. För min egen del består uppladdningen att jag i egenskap av tävlande i Kanonen måste hålla en ”helvit” lördag. Som tack för detta är jag chaufför till och från kvällens stora födelsefest hos en kompis. Uppriktig sagt, är det så där dj-la konstigt att jag blir frånåkt, in-car-uppladdning och fallskärmshopp mot uppdraget som ”fyllechaffis”…
Har dock fått en liten present av Asfaltkungen, han har erbjudit mig en åktur i Protonen efter att tävlingen är slut. Presenten motiverade Mats med.
– Inte för att chansen är stor, men något kan du kanske lära dig!
Visst är det härligt med kamrater?
Hmmm siktar Victoria på Assa Outer spacejump från 40000 meter kanske!!!
Se fördelen att du kan ladda genom att ha folk som stör dig i körningen och imorgon bara en som pratar med dig.
Sen går det som en galant dans.
Det var inte i East Sweden Rally som Esa-Pekka Lappi vann utan i SM-finalen Kolsvarundan som kördes i Köping 5-6 okt.
Hej.
Korrekt!
MVH
Tommy