Lindholm siktar på WRC2, Madsen/Nedergaard segrade i ”DSR”, dansk seger i Rally Legend WRC, snabba ryck i Tidaholm, Carlberg vann som kartläsare, fortsatt dåligt intresse för Grus SM, Klara A. imponerar på Spa och Tommy K. förklarar.

Svensktalande Emil Lindholm är onekligen en av de hetaste förarna i vår del av världen efter seger i Finska Mästerskapet och med i toppstriden i WRC3. Emils pappa Sebastian har en gedigen bakgrund som meriterade rallyförare och där faktiskt även Hörby har en liten del i hans historia. I South Swedish Rally 1986 körde han och Juha Saarinen med en  Audi 80 quattro men där det roliga tog slut på klassiska TV-Svängs-sträckan ”Puus”. Sebastian som i år fyllde sextio, fick återvända hem till de svensktalande delarna av Finland med en mycket skrynklig Audi. Nu siktar Emil på seger i WRC3 och så till nästa år  flytta över till WRC2.

Foto: Pro One Media

Inget är klart för nästa år men det är detta jag vill göra, förklarar Emil för wrc.com.

Han är medveten om att året varit mycket ”ups and downs” men nu verkar detta ha svängt och istället nu mest ”ups” för Skoda-föraren. Samarbetet med nya co-drivern Reeta Hämäilänen fungerar också allt bättre trots att man bara kört ihop i fyra månader.

– Nice, och så så har vi kul ihop, avslöjar vinnaren av Rally Finlands WRC3-klass.

*

Inför sista sträckan i ”Rally Naturens Rige” låg Martin och Dan Johansen med Peugeot R5 och Suzuki-åkande Kenneth Madsen/Mette Felthaus exakt lika i toppen. Men på SS8 ”Bølling 2” tog Peugeot-åkaren en viktig sträckseger vilket gav seger med 3,8 sekunder före Madsen.

Foto. Suzuki Motorsport

Trea slutade Hyundais Simon Vallentin/Peter Egholm och fyra Ib Kragh/Ditte Kammersgaard. Den här kvartetten stod i en klass för sig och femman  Marco Gersager/Carina Møller var 2.31,8 efter den vinnande R5-Peggan. Till deras försvar så började drivningen krångla direkt och rallyt kördes till stor del med bara bakhjulsdrift. Bästa 2WD kördes av Kim Boisen/Emile Mopse Boisen, BMW M1 medan vinnaren av hela Dansk Superrally i en framhjulsdriven Suzuki, Jacob Lund Madsen/Line Nedergaard vann sin klass och slutade på tionde plats totalt. Helgen blev så klart mycket lyckad för Suzuki Motorsport ändå var det med en del tårar i ögat på kvällen, eftersom teamets chef Anders Lysen nu lämnar jobbet. En annan tråkig sak drabbade Peugeot Rally4-åkaren Mathias Christiansen/Sabrina Murman Sørensen efter att ha kört i ett betongblock på sträcka tre. En eller flera medtävlare hade tidigare kört i blocket som då kom ur läge och hamnade i ”idealspår” men tyvärr dold av både halmbal och en lyktstolpe. Kartläsaren klarade sig oskadd medan Mathias drabbades av allvarlig ryggskada. På sociala medier har efter att händelsen blivit känd diskuterats flitigt hur  betongklumpen kunde hamna där den gjorde och varför ingen varnade övriga tävlande förrän olyckan var ett faktum.

Foto. privat

Att välja Rally Legend i San Marino i stället för DM-finalen var ändå ett lyckat val av Kristian Poulsen/Ole R. Frederiksen som vann WRC-klassen med Hyundai i20 Coupé WRC. Danskarna kämpade hela rallyt med Erik Wevers i WRC-Subaru och när de två sista sträckorna skulle köras så ledde Wevers med 9,2 sekunder. Då visade Kristian och Ole att där fanns en växel till och två raka sträcksegrar innebar seger med 14,4 sekudner till Wevers. Trea slutade Mirko Puricelli, Citroén DS3 WRC, 24,6 långsammare. Nöjd med helgen måste även broder Roland och Niels Jørgen Iversen vara som med sin Skoda R5 blir tvåa i klassen. Före sig hade man hemmaföraren Cristian Milano i en nyare Rally2-Skoda vilket gav en styv halvminuts överläge. Men utan en förarglig punktering på fjärde sträckan där nästan minuten försvann, hade det blivit dansk seger även i R5-klassen.

Foto. privat

Äldsten i Poulsen familjen Ole med kartläsare Henning Friborg i Toyota Crolla WRC försvann efter sträcka fyra. Avslutar den här danska uppdateringen med att Alfred Jr. Kramer och Jeanette Kvick slutade trea i Clio Trophy Italia som avgjordes i Rally Due Valli. 

*

Ingen kritik alls, bara ett konstaterande att rally efter Covid-19 i många fall är extremt korta historier. I Tidaholm kördes ”Klevasprinten Light” med en total körtid efter tre race på under fyra minuter.

Foto: Helins Motorsport

Att det inte krävs stora misstag för att det är ajöss med pallplatser förstår alla och några sådana gjorde inte Opel-åkaren Lucas Helin med Kurt Tingdal i sin Astra Bertone och då blev seger i ”Standard-klassen 1WD”. I 2WD vann Mikael och Kenneth Ekman med Seat knappa sekunden före Jonas Sandgren/Urban Fröjds Volvo 940. Samme Ekman blev även totalsegrare då 4WD-vinnarna Bengt Thorsell/Philip Haag var tio sekunder långsammare än Seaten. Bengt fick nu trösta sig med att han vann över dotter Ida som kom tvåa.

*

I Enköping kördes ”Bredsladden” med åtta korta sträckor där den längsta fick en körtid på cirka 2.45 minuter. Vann här gjorde Janne Pettersson/Anders Gustavsson med Fiesta R5 drygt halva minuten före Mitsubishi med Torbjörn Westerdahl/Patrik Lund. B-föraren Lucas Widnemark med kartläsare Anton Persson vann 2WD med Volvo 940 och slutade trea totalt bland de drygt 80 startande. Bara 0,6 sekunder långsammare var C-föraren Robin Starö/Rickard Frisk i en 240. Klasseger i VOC/GruppF blev det för svenske mästaren Calle Carlberg men detta från högerstolen i Daniel Suvalas 940.

*

I kväll stänger anmälan till finalen i Grus SM, ”Sigtunasprinten” den 23 oktober. Verkar som att  kolliderande ”Marknadsnatta” går vinnande ur striden med störst startfält och har nu passerat hundrastrecket. Tyngre för Sigtuna RC som har ett räkneverk som står på 36 bilar och där bara SM-delen mäter 20 anmälda. Riktigt illa i Int. 4WD med noll anmälda och Int. 2WD med en enda anmäld. Största SM-klassen är ”Standard” med åtta billar men i tävlingen är det Appendix K över 1500 kubik som lockar mest, hela tolv bilar.

Av olika anledningar kan jag inte vänta in resultaten från World/Euro RX Spa i Belgien. Men om Johan Kristoffersson och bröderna Hansen ursäktar så har jag mer fokus på Klara Andersson som så här långt  verkligen visat hur duktig hon är bakom ratten. Expertisen imponerades storligen under lördagens kval där SMK Hörby-tjejen blev trea i första och fyra i det andra.   

– Jag har haft ett stort leende i ansiktet hela tiden, detta har varit helt fantastiskt, kommenterade Klara de första starterna med sin elektrisk RX2e-bil.

Att hon gillade sin bil hade hon svårt att dölja.

Foto. privat

– Vridet är enormt och jag måste verkligen anpassa körstilen och inte köra lika aggressivt som med BMW:n och nu längtar jag efter att få koma igång igen!

Efter kvalen startar Klara i semifinalen i hop med klassledaren Guillaume d Ridder men även med sina två landsmän Isak Sjökvist och Filip Thorén. 

I Supercar-klassen toppar lite oväntat Kevin Abbrings Renault före Niclas Grönholm, Hyundai inför semifinalerna. Som trea hittas Timmy Hansen Peugeot medan lillebror Kevin är femma och Johan Kristoffersson först på sjunde plats med Anton Marklund direkt efter.

*

Mer rallycross och efter nyheten att KMS och Tommy Kristoffersson satsar på tre elbilar i nästa års World RX har nyheten kommenterats mycket på sociala medier. Bland annat pekar många kritiker på att det nya reglementet innebär döden för sporten.

Foto: World RX

På detta svarar Tommy så här: KMS hade två val för framtiden om vi bortser från annan motorsport än rallycross, det var inte att välja mellan bensindrivna bilar eller el, valet stod mellan el eller att sluta med rallycross. Med undantag av driften kommer bilarna att vara exakt som tidigare, erbjuda lika stora utmaningar vad gäller inställningar etc. Med den kompetens vi genom åren byggt upp och med ett femtontal heltidsanställda i vår verksamhet som brinner för sporten och är sugna på att fortsätta jobba med motorsport, anta utmaningen, då var valet för oss inte så svårt. Alla som nu valt att satsa på framtidens rallycross är skolade i den gamla skolan, vi kommer att göra allt som står i vår makt för att erbjuda bästa tänkbara underhållningen. Ni alla våra fantastiska fans har också en viktig roll, ni som väljer att inte ge oss en chans att ens visa vad vi kan erbjuda, direkt dömer ut både oss och sporten, ni underlättar inte direkt vårt jobb att hitta stöd hos biltillverkare och stora företag. Det vi i nuläget behöver är ett stort stöd och ett bevis på att det finns ett stort och genuint intresse för rallycross, valet hos våra potentiella partners står kanske mellan rallycross och fotboll, eller annan sport där fansen visar stort intresse.”.

Även om jag själv är lite skeptisk till elbilar överlag så håller jag med Tommy, man måste få chansen att visa vad det handlar om innan projektet sänks…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *