Oliver får stöd och genomförde lyckad ”PET”, ”Arctic” kan bli bra test för WRC-åkarna, Sebastian vann på Gotland men Stugemo tog MAS-guld, danskt i topp i Rally Legend, superjämt i DM-finalen, Mikaela knep STCC-silver före Brink och lycka till RX-Klara!

Börjar med en kort återkoppling till gårdagens inlägg om Oliver Solberg och vissa rallyfans lustiga/konstiga reaktion där man istället för att jubla över att vi äntligen fått en svensk i WRC, istället hittar mysko anledningar till varför det blivit så.

Foto: Hyundai Motorsport

Har fått en del återkopplingar där samtliga utan undantag glädjande nog ser detta som en stor framgång för Oliver och svensk rallysport, jag håller med. Lite smolk glädjebägaren är ändå att Oliver bara har två starter på svensk mark bakom sig Rally Sweden och Rally Sweden Lockdown 2020. Klart att det hade varit kul om han kört en SM-serie före det stora hoppet över  till WRC, men nu blev det inte så vilket också är svårt att ändra på idag. 

Foto: Hyundai Motorsport

 I veckan har Oliver och Craig Drew genomfört de  första ”PET-testerna” med WRC-bilen på asfalt. Efteråt summer Oliver.

Gjorde lite positiva steg och allting fungerade bra, så stort tack till teamet och till Dani (Sordo) för alla hjälp och råd inför hans eget hemma rally kommande helg!

I RACC Rallye Catalunya kör Oliver i WRC och överlåter WRC2 och nya Hyundai i20 N Rally2 till Jari Huttunen och Teemu Sunninen. En som inte hade  större tur med sig i debuten med en Rally2-i20 var Hyundai Italias Andrea Crugnola.

Foto: Okänd

Efter två sträckor i italienska mästerskapets ”Rally Du Valli” höll Crugnola som även varit påtänkt för WRC2-inhopp, tredje platsen fem sekunder efter snabbe Giandomenico Basso med Skoda. Då slog oturen till för Crugnola som rullade ner i en ravin och ”game over” vilket fick en känd rallyröst att kommentera med tanke på att Oliver gjorde något liknande i Finland.

Adamo behöver inte fundera på egna krocktester av Rally2-bilen, detta sköter hans ”boys” själv…

I samma ämne så gjorde WRC2- föraren Georg Linnamäe en tung krasch i estniska Saarema Rally. I ALM Motorsports R5 Polo blev det tvärstopp på sjunde sträckan men där det ändå rapporterades ”crew OK”.

Foto: Okänd

Samma sak kan inte sägas om Polon och såvida inte ALM har fler ”race- ready Polo”  på lagerhyllan blir det nog tufft att bli klar med plåtjobbet till starten i Spanien där estländaren är en av åtta anmälda i WRC2. 

*

I år kördes Arctic Lappland Rally som deltävling i WRC efter att Rally Sweden tvingades ställa in på grund av pandemin. Många röster höjdes efteråt för att rallyt skulle permanentas i WRC-kalendern och detta även om det skulle kosta finnarna ett sommarrally, men så blev det nu ändå inte. Rally Finland ligger kvar och ”Arctic” körs nu som enbart deltävling i Finska Mästerskapet. Detta utesluter dock inte utan att det kan bli flera WRC-bilar i Rovaniemi i mitten av januari. Två veckor senare körs WRC-premiären Rally Monte Carlo vilket gör tävlingen till en perfekt genomkörare inför hybridpremiären. Dessutom, i slutet av februari är det Umeås tur att välkomna världens bästa rallyförare på snö och is, vad kan då vara bättre än att redan ha laddat upp i jultomtens hemvist?  Arrangören utlovar att över fem mil specialsträcka är helt ny och speciellt lyfter man fram nya ”Ounasvaara” där målgången är nedanför skidbacken med samma namn. Totalt bjuds på över 20 mil specialsträcka genom det självklara vinterlandskapet och om det inte är garanterat snö den 14.15 januari så hade inte heller jultomten valt Rovaniemi som bostadsort…

*

Foto: Okänd

Att det inte alltid är enkelt att hålla rallypublik i schack känner alla arrangörer till och så även i brittiska ”Mull Rally”. Här var det dock fyrbent publik som stökade till på en av sträckorna och förorsakade att tidsschemat fick dras med kraftig försening. 

*

Foto. privat

Gotland kördes finalen i nya MAS Rallycup med knappt över 50 bilar i JR Motorsportpokalen. Tämligen programenligt blev det hemmaseger genom Sebastian Johansson/Jesper Elfver i R5 Fiestan. För tvåan Lars Stugemo/Kalle Lexe handlade det bara om att ta sig i mål så skulle man bli historiska som första ”MAS-mästare”. Detta lyckades också och nu kan även firma Stugemo & Lexe lägga till detta i sitt CV.

Foto. JC Rallypics

I 2WD blev (om jag räknat rätt vill säga) Haninges Mattias Hallberg/Roger Eriksson cupvinnare då man genom segern passerade dagens fyra, Anton Bernats Hager/Fredrik Wesslén som fick nöja sig med cupsilver. Tvåa bak Hallberg slutade hemmahoppet Christoffer Jacobsson/Tobias Steen med sin nya Fiesta medan trean Lars-Åke Hägglund/Rasmus Hansson var i andra änden på Fords stamträd. Dom körde nämligen med en Escort Mk1 så runt 50 år bör skilja mellan de båda bilarna. Patriot som jag är måste jag lyfta fram bästa skåning som blev min klubbkompis i SMK Hörby, Julia Thulin. Vid notblocket i Adrian Rings Volvo 940 blev det en nionde plats totalt och femte i A2 WD. Fast bästa tjej blev inte Julia utan denna titeln knep Jonna Eson Brådhe som med inhoppande co-drivern Lars Andersson vann 4WD Övriga med sin svarta Mitsubishi Mirage. Anmärkningsvärt är att alla som kom i mål i klassen hade B-licens medan två av de som bröt (Jari Saarinen och David Dannevall) hade A.

*

Efter fyra av de tio sträckorna i Rally Legend WRC har Kristan Poulsen/Ole R. Fredriksen gått upp i ledning med sin rödvita Hyundai i20 WRC. Men det är tätt, för bara 3,3 efter ligger schweizaren Il Valli med en annan WRC Hyundai och 22 sekunder efter är fransmannen Erik Wevers med Subaru WRC 06. Inför sträcka fyra ledde brorsan Roland Poulsen/Niels Jørgen Iversen R5-klassen med sin Skoda men så hände något och plötsligt var Roland nere på fjärde plats, drygt minuten efter ledande Christian Milano. I klassen för äldre WRC-bilar kör pappa Ole och Henning Friborg lugnt och stabilt md målsättningen att ta Toyota Corolla WRC till mål.

Med en sträcka kvar av  DM-finalen ”Rally Naturens Rige” är det Kenneth Madsen/Mette Felthaus Suzuki i delad topp med exakt samma tid som Peugeot R5-åkarna Martin och Dan Johansen.15 sekunder upp har trean Simon Vallentin/Peter Egholm, Hyundai. Dansk Superally-ledaren Jacob Lund Madsen/Line Nedergaard leder med sin Suzuki klassen Nat3 vilket ger guldläge för DSR-guld.

*

Foto: Anders Helgesson

Mikaela Åhlin Kottulinsky och PWR Racing vann första heatet i STCC-finalen Ring Knutstorp. Tvåa och redan klar vinnare 2021, Cupra-kollegan Robert Dahlgren och så Tobias Brink som trea. Samma trio på pallen i race två med enda skillnaden att Dahlgren och Åhlin Kottulinsky bytte plats. Däremot blev det nästan helt nya namn i årets sista race där Tobias Brink slutade tvåa medan Mikael Karlson vann och Hugo Nerman blev trea.

Foto: Henrik Åkeson

Med detta cementerades årets STCC-topp med Dahlgren som vinnare, Åhlin Kottulinsky blev tvåa och Tobias Brink med åtta poäng mindre, slutade trea.  

*

Avslutar med att vi i morgon håller tummarna för alla blågula i World/Euro RX på Spa i Belgien och så klart speciellt för SMK Hörbys Svenska Mästarinna Klara Andersson som gör debut i RX2e. 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *