Milell vann SKCC, Grönholm lämnar över Fiestan till Andreas, inget bromsbyte i VOC och mer om ”stämningen”!
Kristianstads kartinglöfte Noah Milell motsvarade alla förväntningar och körde hem SKCC-titeln efter en dramatisk final i Klippan. Michael Häussler tog ledningen och ryckte med Milell som trea. Men redan på det tredje varvet var kristianstadåkaren tvåa och kunde börja jakten på ledaren. I allra sista kurvan innan mål satte Noah in attacken och passerade förbi men gled ut i det hala ytterspåret. Häussler nådde mål flaggan först, knappt före Milell vilket spelade mindre roll, titeln var ändå i hamn.
-Där ute var det inte mycket fäste, men att passera mållinjen och veta att man är SKCC mästare är en otroligt skön känsla, jublar Noah.
Noah vann sex av de nio deltävlingarna och är så klart en värdig mästare. Nu lämnar han J60-klassen för att jaga nya segrar i internationella KF3-klassen. Kristianstad Karting Klubb tog även hem guldet i lagtävlingen och Joel Eriksson guldet i Yamaha klassen. Brons blev det för Andreas Johansson i J60 och Benjamin Thörnqvist i Yamaha.
I somras kraschade ju Marcus Grönholm vid rallycrosstävlingen X-Games borta i USA. Fortfarande är han inte riktigt återställd enligt läkarna, även om Marcus själv har en annan uppfattning. I ett pressmeddelande inför nästa race den 29 september även detta i Las Vegas säger han.
– Jag mår alldeles utmärkt, men läkarna gav mig ett datum för en sista undersökning i oktober, så därför kan jag inte tävla i Las Vegas.
Istället tar teamchefen i Best Buy-teamet, Andreas Eriksson över ratten i Fiestan vilket Marcus tycker känns bra.
– Jag kan inte tänka mig någon bättre förare att hålla liv i Best Buy Mobiles satsning än Andreas. Han är snabb och jag kommer att finnas med för att pusha på och ge goda råd vid sidan av.
Mer rallycross och redan till nästa år kan det bl verklighet med både racing och rallycross samtidigt om STCC får som man vill. Det är nog ingen tvekan utan att STCC är de som gått starkast ur årets racingfajt. Inte minst finalen på ett regnigt Solvalla med en publik på 22 000 personer visar att varumärket fortfarande är mycket starkt. Nu måste TTA/Elitserien locka minst hälften till Göteborg annars är nog många beredda att drämma dit ”loser-stämpeln” på den fräcka nykomlingen…
Ett envist rykte här nere vill göra gällande att det inom kort ska bli godkänt med riktiga ”stora” bromsar på VOC:arna. Ryktet var till sist så envist att jag kollade med ”generalen” himself Roger Fransson och så här svarade han.
” Kan direkt dementera detta å det bestämdaste! Gissar att ryktet kommer från en mailfråga på vilka belägg folk åker med. Anledningen till detta är att en återförsäljare vill ge VOC ett specialerbjudande – men beläggen är ju redan fria sedan länge. Allt detta berättade vi också, men du vet hur det är… folk gör egna tolkningar. Förutom de redan fria beläggen kommer inget att släppas på bromsarna det är bara dyrt och helt onödigt. Kan inflika att jag själv kör med standardbelägg.”
Då var även detta rykte punkterat!
Dansk rallysport är inne i en tuff period med flera svåra olyckor på kort tid. I lördags var det dags för en ny olycka vid ett mini-rally på asfalt utanför Kalundborg. En förare tappade kontrollen på ett snabbt parti varpå bilen kraschade i en stor sten för att sedan rulla över på taket. Räddningsmanskapet var snabbt på plats och beslöt att rekvirera ambulanshelikopter för att forsla föraren och kartläsaren till sjukhus som båda drabbades av olika benbrott. Skriver det igen, rally är inte ofarligt och enligt mitt sätt att se så ökar riskerna markant när man kör på asfalt!
Helgens snackis i rallyvärlden är utan tvekan ”kartläsaren som stämmer SSR”. Många har undrat vad som händer rent juridiskt med ett sådan här ärende och hur lång tid det tar innan ärendet är avslutat? Om vi börjar med tiden så kan det ta allt från två-tre månader fram till någon gång på vårkanten. Beror helt och hållet på hur ansträngd arbetsbelastningen är på Kristianstads Tingsrätt. Hur som helst något domslut i ärendet kan vi nog inte räkna med förrän tidigast i början av nästa år.
Gången är den att först ska nu SSR svara på stämningen och antingen acceptera kravet eller redovisa bevisning och argument varför man bestrider. Här kommer sedan att följa en skriftväxling mellan parterna fram till att domaren anser att man inte kommer längre. Då blir det muntlig förhandling i ett försök att jämka ihop de bägge parterna och lyckas inte detta heller blir det rättegång. Denna kommer med alla sannolikhet att vara offentlig och då är det nog ingen vild gissning att där kommer att bli trångt i rättssalen av intresserad rallypublik. Men som sagt fram dit kan vi nog räkna med runt halvåret om jag förstod mina mer juridiskt kompetenta kolleger. Frågan är vad som händer fram till rättegången är avgjord? Vågar notskrivarna köra ”business as usual” eller väljer man att ligga lågt fram till dess att rätten sagt sitt. Kanske löser sig problemet som överskuggat allt annat i sporten de senaste åren den om ”notskrivarnas kompetens” kanske löser det sig själv. Fast det var nog inte riktigt så här kritikerna tänkte sig lösningen…
Misstänte man inte att det var ett sk ”brainfailure dvs att man hör en sak men tror att man hör en annan på Korsika när Henri Toivonen och Sergio Cresta omkom.
Hej.
Spekualtionerna kring den olyckan har varit många. Bland annat har det hävdats att Henri var febersjuk och tvingades köra mot sin vilja. Någon riktig klarhet lär vi aldrig få.
MVH
Tommy