Brink bästa Camaro i STCC, Ekratten gav DM- guld till Ola + Jocke och ”rallybomben” kan få svåra konsekvenser!

Sveriges roligaste rallytävling, Asarums Ekratten blev tråkigt nog inte alls så kul som normalt och naturligtvis var det vädret som var orsaken. Hela dj-la dagen hällregnade det över Blekinge och självklart blev resultaten därefter. Naturligtvis menar jag inte att förringa någons insats, men när en Appendix K-åkare (Sven-Åke Angerd från Norrahammar”) i en ”onotad Pinto-Escort” blir fyra totalt begriper alla att där var något skumt med underlaget. Skriver detta mest för att försvara fredagens tips, där i stort sett bara 4WD gick in. Stoffe vann som planerat med två minuter tillgodo på klubbkompisen Ingvar Andersson och tredje Hässleholmaren Jens Persson som trea medan Åke Jacobsson försvann direkt med tekniskt fel. Även HLMK som fyra i form av Mikael Wehlin och så på femte plats Torbjörn Gunnarsson i den nostalgiska Toyotan.

I 2 WD var det inte mycket som stämde. Vann gjorde efteranmälde Johan Green från Hässleholm efter en makalös satsning inte minst på sträcka fyra Stengrepen där Johan och co-driver Stefan Ahl ”enhjulade” förbi bloggarens kamera. Makalös även med tanke på att Johan borde haft lite rattrost, elva månader sedan han körde i tävlingstempo senast.
– Märkte lite på första sträckan men sedan var det bara att gasa på, förklarade Johan skrällsegern.
Min etta Mattis Olsson kom med en nyinköpt Golf 2:a som enligt honom själv inte var Ekrattens vassaste precis. Segertipset kunde jag glömma menade Mattis medan han generöst bjöd mig på lite lösgodis.
– Lite som tack för att du alltid tror på mig, menade Mattis varpå bloggaren blev rörd.

Tvåa efter Green kom David Bellborg som jag faktiskt hade med på tipset men längre bak. Trean Fiestaåkaren Stefan Håkansson ” känd från tv” fanns däremot inte där och inte femman Daniel Halldén heller. Men Mattis slutade fyra och var jublande glad.

– Klarade DM-guldet med en enda poäng!
DM-guld i Södra för andra året i rad blev det även för SMK Hörbys Joachim Kristiansson trots en mycket blygsam insats, slutade på 14:e plats. Men när huvudkonkurrenten Tord Johansson krökte framhjulet direkt på första sträckan spelade det mindre roll. Inte heller utmanaren Jocke Nilsson kunde hota sin namne utan fick nöja sig med silver, vilket absolut inte är dåligt som B-förare.

 

 


Gladast av DM-vinnarna var utan konkurrens mina klubbkompisar Ola Wingren och Lars Andersson i ”Silver-Grisen”. Nu var Ola och största hotet Jim Nilsson aldrig med i toppstriden på grund av det vanskliga underlaget. Jim åkte dessutom av lite lätt på första sträckan och efter detta framfördes både Silver-Grisen och den ”brandgule” i högst makligt tempo, åtminstone såg det så ut från min åskådarplats. Med guldet i hamn togOla hela världen i famn och utbrast efteråt.

– H-e vad jag är glad, detta har jag kämpat länge för och jag tänker f-n i mig inte be om ursäkt för att jag vann!
Finns inte någon som helst anledning även om man självklart lider med Jim som inledde säsongen så fruktansvärt starkt. Men redan om några månader är det DM-premiär igen och då förväntar vi oss en ny tuff fajt. Då blandar sig säkert även SMK Hörbys båda ungtuppar Simon Nilsson (tvåa i Ekratten) och Tom Kristensson dagens C-vinnare samt dessutom segrare i hela C-förarcupen i leken.
Gulden i klasserna D3 och D4 var redan klara innan Ekratten genom Stoffe Nilsson och Björn Johnsson.
Avslutar rapporten från Ekratten med lite om ”varningar” och ”bandning”. Här missade duktige Åke Månsson och gänget kring honom å det grövsta enligt min bedömning. Vid parkeringen utanför cafeterian stod en farligt placerad stor blomkruka i cement, men inget i roadbooken, ingen varning, inte minsta lilla flärp ATA-band syntes och definitivt inga ”plåtgamar”. Följden blev därefter, men mina medåkande kamrater tror att ett grovt lackstift kanske kan dölja de värsta spåren efter ”avåkningen”….
Stort grattis till klubbkompisen Tobias Brink för totalsegern i Camaro Cup som hämtades vid finalen på Solvalla. Här blev det bara en tredje plats men det var ändå ointressant då poängen ändå räckte för seger. Riktigt kul att ”lillebror” var vassare än två år äldre storebror Ted på åttonde plats. Däremot lider jag med Jens Edman som ledde finalen när Chevan bara la av och därmed fick Jens nöja sig med fjärde plats totalt.
Johan Stureson ville avsluta säsongen snyggt och två andra platser på travbanan var väl en snygg avslutning kan jag tycka. Mästare blev Johan Kristoffersson sedan Rydell kanat av banan och dessutom blev Johan dubbel mästare då han även vann Porschedelen i STCC. Nu väntar vi bara på vad som ska hända 2013 så snälla håll oss inte på sträckbänken länge till…
Måste självklart även kommentera ”rallybomben” som tidningens kriminalreporter hittade vid den dagliga rutinkollen av posten på tingsrätten. Alla ” i branschen” känner säkert till vad det handlar om, kartläsaren som skadades i South Swedish Rally och nu stämmer arrangören på grund av ”fel i noterna”. En stämning som om den finner gehör hos tingsrättens medlemmar kommer att få kraftiga konsekvenser för inte bara rallysporten framöver. Alla sporter där man som utövare riskerar att skada sig befinner sig i farozonen enligt min bedömning och då allt från ridsport till skidåkning.
Nu återstår att se om ”kartläsaren” och hans juridiska ombud kan övertyga rätten om att, i en ”höger fyra minus” kan man köra exakt 88km/t medan graderingen av olyckskurvan borde varit ”höger tre minus”. I en sådan måste hastighetsmätaren visa max 72 km/t och håller man då istället 90 km/t som olycksekipaget gjorde går det åt h-e…
Jag ska inte fördjupa mig i detaljerna i stämningen (jag har läst den fem gånger) men så mycket kan jag avslöja, de allra flesta argumenten i den är jag säker på att enbart kartläsaren själv förstår!


11 svar på “Brink bästa Camaro i STCC, Ekratten gav DM- guld till Ola + Jocke och ”rallybomben” kan få svåra konsekvenser!

  1. Stort Grattis till alla DM-segrare, men det är tråkigt att se att den stora missen med idealtiderna i Kongen avgjorde till Kristianssons fördel. Med rättvisa tider så hade Jocke Nilsson stått som segrare. Jag vet att du Tommy, inte tycker det var något fel med de idealtider och att rally är orättvist, men borde inte den förare som är snabbast på vägen vinna? När södras DM bortser från förarklasser så borde idealtider och göra det..

    1. Hej Daniel.
      Sådant här alltid svårt att resonera om, där just ”om” har så stor betydelse. Nu finns reglerna och då är det bara att gilla läget som jag ser det.
      Vid höstens förarmöte i Hässleholm har man som aktiv alla möjligheter att ändra ”tokigheter”.Tyvärr brukar det där vara tystare kring borden än hos åhörarna vid söndagens högmässa…
      MVH
      Tommy

      1.  Vilka regler syftar du på att man ska följa? Så vitt jag vet så säger reglerna att man ska få en idealtid som är jämförbar med de tider man kört de övriga sträckorna på, inte beroende på vilken förarklass man kör i. Men jag vet att det är för sent nu. Vi upptäckte felet för sent för att lämna in en protest och sedan vägrade Södra göra något åt det. Det är bara att hoppas att de ser till att det inte händer igen.

  2. Blir riktigt förbannad och ledsen ,när man läser gårdagens artikel om stämmningen……hur tänker denna människa.Under en ganska lång tid har jag följt debatten här på bloggen om noter hit och dit.Jag har varit ”Notläsare” i ungefär 20 år och haft förmånen att få åka med flera duktiga chaufförer…visst har vi haft åsikter om noter ibland men,jag tycker att alla de som klagar över den ena eller den andras bedömmning måste va lite självkritisk.Tex.Genade jag i svängen innan,för då ändras nästa svängs gradering????Sa kartläsaren noten i rätt tid????Koncentrerade jag mig på vad han sa????  Var jag ”sen” i svängen innan så är men ju fel på det i nästa sväng???Jag körde kanske alldeles för fort i svängen???……Alla ovannämda orsaker är det BARA! det tävlande ekipaget som har ansvar över, INTE den som skrivit noterna,och som dessutom alltid påpekar att de är subjektiva..alltså som han ser det, och att all tävlan sker på egen risk…..Så till alla som klagar, ta er i kragen och bli bättre på det NI kan göra, för en sak vet jag,….Notskrivare ska vi vara rädda om.

    Morgan Sandberg Hässleholms MK.

    1. Hej. 
      Klokt skrivet och jag håller med om allt till hundra procent, i synnerhet det sista ”Notskrivare ska vi vara rädda om”, något som fler borde tänka på!
      MVH
      Tommy

  3. Alltså, hur tänker den här människan?!

    Man kan ALDRIG säga i förväg exakt vilken hastighet det går att åka igenom en sväng. Spårigt, blött, torrt, brett smalt osv spelar in.

    Man vet väl för h-ete att noten är NOTSKRIVARENS EGEN BEDÖMNING! åker man på 110% attack på noterna så kommer det gå åt skogen förr eller serare.Detta är riktat till kartläsaren i fråga: LÄS FÖRORDET I NOTHÄFTET!Och en parantes: Är ekipaget ifråga så förbannat duktiga att dom kan hålla EXAKT rätt hastighet och linje i varje sväng som verkar vara så noga uträknat, så kan nån förklara för mig varför dom inte är 25-faldig världsmästare?!  Får be om ursäkt för att det på några ställen lutar åt det barnsliga hållet i form av språk och uttryck, men jag blir så förbannad och framförallt paff, hur en människa tänker och fungerar?! Och hoppas för guds skull inte notskrivare ifråga tar åt sig av den här smörjan! Tänk om dom få notskrivare vi har skulle lägga av? Då blir det tack och godnatt för rallysporten som vi känner den idag!

    Av ren nyfikenhet, vem skrev noterna?
    Och åkte ekipaget ifråga SM delen?

    Tack för ordet.

    Mvh Jim Hjerpe

    1. Hej Jim.
      Jag har väl ungefär samma undran, att åka rally är ju ingen exakt vetenskap precis…
      Dina frågor kan jag i detta läge inte besvara. Följer här tidningens policy vad gäller namnpublicering.
      MVH
      Tommy

      1. Förstog vem det var bara jag tänkte till, vilket gör mig än mer förvånad. Dom har haft två genomkörningar och det finns ett rejält förord i nothäftet från denna notskrivare. 

        Sandlådenivå.. Hur det än slutar kanske detaljerna  ska gås igenom en eller två gånger så att det inte är några som hellst oklarheter i att när man sätter sig i en rallybil så är det på eget bevåg!

        Mvh Jim 

  4. Jag skadade pekfinger när jag spelade schack,skulle flytta tornet och skadade då fingret på de vassa kanterna.satte kanske ner det lite för hårt.Kan jag begära ersättning för att kanterna var för vassa.MVH:Kjell Anehall  

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *