STCC-Johan vill avsluta på topp, Polar Classic med ny datum och mycket rallyjobb!
På lördag är det näst sista racet för STCC och detta på klassisk skånsk mark, Ring Knutstorp. För Knislingesonen Johan Stureson har året inte alls blivit den succé som båda han själv och många andra hoppats. Någon chans på medalj finns bara i teorin och för Johan handlar det nu mer om att avsluta snyggt på hemmabanan. Veckan har varit slitig efter förra racet där Sciroccon fick mycket stryk. I början av veckan var den fortfarande i riktbänk och om planerna har gått i lås så lackades den i dag. Sedan är där så klart mycket plast och annat skit som ska skruvas dit innan det blir grönt ljus på lördag. Jag håller tummarna, vad gör du?
Samtidigt är det så klart även Camaro Cup där min egen klubbkompis Tobias Brink jagar ledande Jocke Mangs. Knappt trettio poäng skiljer (en seger ger lika många poäng) skiljer och sedan är det ännu tuffare bakåt för Tobias. Kristianstads Jens Edman är bara två poäng efter och jagar där bak som en ilsken iller. Blir det tufft på lördag? Återigen kommer min vanliga om påvens hatt…
Rallyklassikernas Nisse Bergquist uppdaterar nu Polar Classic Rally med ny startplats, Tierps Arena, dessutom byter man tävlingshelg och nya tävlingsdagar är 3-6 juli. Rallyt blir en rejäl bit att tugga i sig, tjugofem specialsträckor är mer än vad WRC kör.
På tal om WRC så noteras att detta till nästa år körs WRC i både Dalarna och Hälsingland. Hallå, vaddå, köra WRC i Hälsingland? Jo det är en ny cup som döpts till WRC 2013 där WRC står för Winter Rally Cup och jag vet inte om detta blev så lyckat. WRC är ett varumärke som jag menar att man måste ha respekt för och att överföra detta till en lokal rallyserie känns inte okej, så varför krångla till det? Jag utgår från att den absoluta majoriteten som tänker åka är svenska rallyåkare, så varför inte döpa serien till ”VRC” Vinter Rally Cup? Känns både bättre och ärligare i mina ögon…
På lördag är det dags för sjätte av åtta deltävlingar i Sverige-Serien och detta i Askersund med nystartade Rönne MK som arrangör. Ett inte helt enkelt namn för en skåning som tillbringat många somrar på Bornholm där huvudstaden heter just Rönne. Förstår nu att där inte är någon koppling med det tog tid som alla förstår (!). På plats finns generalen själv Roger Fransson med bisittare Lotta och detta i nyinköpt 940 efter den våldsamma smällen för några veckor sedan. Roger meddelar att allt är OK med både honom och Lotta. Paret har redan hunnit med att värma upp i en Sprint och det kändes inget konstigt alls berättar han. Men på andra vis satte kraschen spår enligt Roger.
– Gissa om rallybudgeten ligger på minus just nu…
Själv är det fullt upp med TV-Svängen och den sparade semesterveckan känns som vanligt som en bra investering. Det är inte klokt hur mycket jobb där är med att arrangera en rallytävling. Jobb som jag dessvärre tror många aktiva eller publik inte riktigt förstår att det läggs ner. Nu är jag långt, långt ifrån den största arbetsmyran i klubben och ändå går det i stort sett på varvstoppet mest hela tiden.
Idag var det bland annat den tradionella ”sponsorlunchen” och tro det eller ej, men snacket här kom mest att handla om noter. Nu var det inte riktigt samma diskussion som på olika forum, utan här var det mer sponsorerna som var intresserade av hur systemet fungerade. Ordförande Servin med hjälp av min co-driver ”BB-Roland” gav en fullständig genomgång (?) så nu kan t.o.m. den lokala bankchefen agera co-driver om det skulle knipa…
Fortfarande strömmar där in mejl och samtal om EMK-Kannan och bilden klarnar allt mer. Oavsett vad om hände just den här helgen kan man ändå dra slutsatsen av alla kommentarer, ”plåtgamen” verkar i mångas ögon inte vara en skyddsvärd art !
Nä plåtgamarna anser ju inte att de gör fel.
Kennet
Hej.
Så är det nog.
MVH
Tommy