Toppförare (?) kör Öresund Rally, PWRC-Ramona skyller inte ifrån sig och en färgstark rallyprofil har gått bort!

Nästa helg den 8-9 september drar Öresund Rally igång med körning i Danmark på lördagen och i Skåne på söndagen. För att få köra måste man ha någon form av el/hybridbil eller en klassiker och detta begränsar så klart antalet deltagare. Läste förresten att GM har stoppat tillverkningen av elbilen Volt sedan man inte på långa vägar sålt så många som man hoppades. Cirka tiotusen bilar mot beräknade fyrtiotusen fick GM-direktörerna att dra i nödbromsen och nu tillverkas det inga Volt på ett tag. Undrar om Fridolin och ”Gröna Bilister” godkänt stoppet?
Nåväl i Öresund Rally ska det köras på ”miljövänligt” och det är väl alltid trevligt, dock verkar intresset inte vara så stort trots den effektiva PR-apparaten, idag bara13 ekipage anmälda. Vet inte om det beror på det klena antalet anmälda eller vad, men nu kan man även välja att bara köra söndagsettappen i Skåne. Tio mils körning i fyra timmar och 850 danska kronor kostar det att, som man skriver på hemsidan ” då har Ni deltagit i en tävling tillsammans med några av Skandinaviens och Europas bästa åkare”. Nu har jag inte full koll danska toppförare men det enda namnet jag kände igen var Tim Svanholt…
Nåväl, är du sugen att frottera dig med ”Skandinavien och Europas bästa åkare” bege dig till den något kryptiska adressen ” Shell söder om Malmö” klockan 09.00 på söndagen, pröjsa, besiktiga och glid sedan runt i landskapet.
Kollade på Ramonas blogg där hon skrev om den misslyckade trippen till Rally Tyskland i helgen. Inte mycket att tjafsa om, för hög fart, för tvär vänsterböj och ovanpå detta lösgrus that´s all. Men det som kändes oerhört befriande var att Ramona inte skyllde ifrån sig på någonting, hon skriver ” detta var ett förarmisstag och inget annat”. Tänk om alla rallyåkare varit så rakryggade, istället brukar det skyllas på …. o hans mormor så fort man inte står överst på pallen…
Ola Nilsson till vardags tävlande i Volkswagen Scirocco R-Cup, åker till Malaysia i veckan för att köra 12h race på F1-banan Sepang International Circuit strax utanför Kuala Lumpur.
– Det är otroligt kul att få denna möjligheten att för första gången köra ett riktigt långlopp i professionella former. Att racet dessutom körs på Sepang i Malaysia är bara det en upplevelse, säger Ola.
Den skadade Formel 1-åkaren Robert Kubica verkar vara tillbaka och nu ser det ut som att en come back i rally är närmare än Formel 1. Det var i februari 2011 som Kubica skadade sig före start när han åkte i ett broräcke med sin Skoda S2000. Rehabiliteringen har varit lång och svår men nu säger rykten att han har han varit i Frankrike och testat med M-Sport dock inget som Malcolm Wilson vill bekräfta. Kubica lär även ha hyrt en WRC-Fiesta genom ett italienskt team, allt för att göra come back längre fram.
Även kollegan Kimi Räikkönen lär vara sugen på att åka rally igen. Först ska han dock köra Lotus i F1 enligt kontraktet men efter detta är han inte främmande för att ta upp rallykarriären igen.
I helgen var Jens Edman över på Jyllandsringen och gjorde ett gästspel med Camaron i DTC:s motsvarighet. Gick hyfsat men en felväxling gjorde att han fick en konkurrent i häcken och rasade till sjätte plats i heat två. I det första slutade Kristianstadbon trea.
Mer Camaro och nu med Patrik Flodin, äntligen ser det ut att bli premiär på Ring Knutstorp den 8 september i samband med STCC-racen där.
I lördags gick en stor rallyprofil bort, SMK Hörbys färgstarke Vinco Bercic avled i hemmet just fyllda 64 år. Vinco var en gasglad och hårdsatsande förare som jag stötte på första gången i slutet av sjuttiotalet, reservation för årtalet. Han och Eslövsboende kompisen Dragutin Ovcar hade anmält sig till RAC-Rallyt med Vincos Ascona B och om detta skulle det självklart berättas i min dåvarande tidning Mellersta Skåne. Har absolut för mig att paret fick bryta vilket inte var något ovanligt i RAC som redan då var bland det tuffaste man kunde ta sig an.
Efter detta blev det några år med BMW 2002 innan Vinco återigen började köra Opel, nu en Kadett 2,0E. Bland annat åktes det South Swedish Rally 1978-80 med varierande framgång innan det stora lyftet kom när en Golf GTI inhandlades 1983. Vi var väl många som undrade hur Vinco skulle klara bytet från bak till framhjulsdrift, men själv var han inte ett dugg bekymrad. Tyvärr fick vi rätt och Vinco fel vilket innebar mycket plåtjobb med Golfen men någon tanke på att ändra körstil fanns inte.
– Det ska gå, var Vincos inställning.
Har sedan lite luckor vad som hände efter den vita Golfen men runt 1990 satt han i Mazda med 4WD. Även här gick det mycket över stock och sten men Shell-macksägaren från Limhamn prutade aldrig trots motgångar. Sista Mazdan var en läcker knallröd GT-R som jag tror han gjorde debut med i en SM-tävling i Småland 1994. GT-R var då så ny att många knappt sett den på bild ens och den röda värstingen väckte därför berättigad uppmärksamhet före start. Vinco förklarade för mig varför han satsade på det allra senaste.
– Klart att man ska ha det nyaste, gamla bilar är inget att åka med då hinner man aldrig med att vinna!
Nu vann inte Vinco tävlingen, tvärtom Mazdan såg ut som ett rött jätterussin där det stod på släpet för hemfärd till Malmö. Efter strykning i plåtverkstaden återuppstod bilen lika fin som förut och då erbjöd han tv-kändisen Harald Treutiger ( Harald var stamkund på macken ) att åka med som kartläsare i Sjöbo-Svängen. En snabbkurs i SMK Hörby, licensen fixades och tävlingsdagen var Harald märkbart nervös medan Vinco lugnade honom.
– Ingen fara jag tar det lugnt du ska bara få känna lite hur det är att åka rally.
Nu visade det sig att Vinco och Harald hade helt olika uppfattningar om vad ”tar det lugnt” innebar. Vinco åkte som vanligt fullt men tråkigt nog fick inte Harald uppleva så mycket rallyåkning sedan Mazdans möte med en sten avgjorde, till stenens fördel.
Efter detta försvann Vinco mer och mer från rallysporten och tog istället upp ett annat stort intresse flygning. Skaffade flygcertifikat och köpte eget plan som han dock lyckades störta med i Dalarna 2007. Han skadades svårt vid kraschen men återupptog ändå flyghobbyn.
Så sent som 2009 körde Vinco sporadiskt med en Volvo Originalare och tog några ströpoäng i SMK Hörbys klubbmästerskap.
Jag kommer alltid att minnas Vinco för hans spontana och ofta ”mustiga” kommentarer. Minns till exempel när någon obetänksamt påpekade att han borde kanske gå ner lite i vikt ( kroppen var inte som hos en elitgymnast precis) och han fick svar direkt.
– Inte banta trimma mer istället!

2 svar på “Toppförare (?) kör Öresund Rally, PWRC-Ramona skyller inte ifrån sig och en färgstark rallyprofil har gått bort!

  1. Hej Tommy. Kul att läsa ditt reportage om Vinko. Hade förmånen att både ha honom som en av mina absolut bästa vänner och även som klubbkamrat i KAK. Ett minne av Vinko var när han berätta att han skulle måla om sin BMW till orange istället för grönt. Vi undrade varför han inte ville ha den grön. ”Dom hittar ju mej inte när jag åker av svara Vinko” En sak är säker iallafall. Dom har fått en grym chaufför och mekare till Karlavagnen nu. Vila i frid Vinko

    1. Hej.
      Vi har ungefär samma typ av minne av Vinco märker jag och som du skriver, ”Karlavagnen kommer att rulla bekymmersfritt länge”…
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *