Ingen IRC-debut för Flodin, slut med Ford för Sordo och Stureson bröt benet före STCC-premiären!

Det är precis som f-n är lös så fort en svensk rallyförare får chansen att köra något utanför DM-lunken. Nästa helg skulle Patrik Flodin gjort debut i IRC på Korsika med Petter Solbergs S200 Fiesta. Vad händer då när han i påskhelgen skippar äggen och istället fystränar? Jo Patrik faller och precis som med Latvala fungerade nyckelbenet som stötfångare, rätt av small benet.
Allt verkade dock ordna sig, läkningen gick bra och det vara bara Camaro Cup premiären som fick avblåsas men till Korsika då skulle Patrik vara helt återställd enligt läkaren. I h-e heller, idag kom beskedet att det inte blir någon Medelhavstripp för ”Ilsbos Finest” och istället har budet att ratta Fiestan gått till unge britten Marty McCormack.
I fredags vände den positiva läkningen av nyckelbenet oväntat tvärt för Patrik.
– Nyckelbenet gick av helt och jag fick åka in akut till sjukhuset, säger Patrik som akutopererades sent på lördagen.
– De fick operera in åtta skruvar och plattor för att sätta nyckelbenet på plats, förklarar han.
Nu hoppas han att det istället blir IRC-premiär i Belgien i midsommarhelgen.
Men visst är det konstigt med svenska rallyförare. Så fort en dörr verkar öppna sig mot en internationell karriär så smäller den igen rätt över snoken. Listan kan göras hur lång som helst på förare som upplevt den där f-bannade dörren, alltifrån Thomas Rådströms benbrott efter Safarirallyt. Mats Jonssons inhopp i Subaruteamet i Svenska Rallyt, fel oljepump gjorde att alla tre fabriksbilarna bröt. Eller Daniel Carlssons ödesdigra beslut att midsommarfira med kompisarna hemma i Värmland, PG Anderssons avåkning med den hyrda Fiestan i Rally Sweden plus att när han fick kontrakt på full säsong med Suzukin i WRC, ja då lägger man ner hela skiten. Näst senast i raden måste vara stackars Ramona och Rally Argentina. Vem är det egentligen som så enträget motarbetar svenska förare, träd fram så ska vi snacka lite allvar …
Än så länge har dörren inte närmat sig Pontus Tidemand som värmer upp med Rally Sörland, första grustävlingen i Norskamästerskapet. Här åker Pontus en 2WD-Skoda Fabia som lite uppvärmning både till SSR och framförallt till nästa runda i WRC-Academy i Grekland.
Dany Sordo som ersatte Latvala i Argentina och fick bryta från sin tredjeplacering med bara någon sträcka kvar. Stallboss Wilson var dock imponerad, men därifrån till att det skulle bli fler styrningar för honom i WRC-Fiestan är steget långt. Till autosport.se säger Wilson.
– Danys insats var en engångskörning, vi har nominerat Latvala och Solberg till WRC, finns helt enkelt ingen extra plats!
Imponerad var samme Wilson däremot inte av framtidslöftet ”den nye Vatanen” esten Ott Tänak. Redan på sträcka fyra försvann den svarta Fiestan ut i naturen oc h så var Argentinaäventyret över för Tänaks del.
– Vi hade ett snack före där jag gjorde klart att målgång var det som gällde för Ott, avslöjar Wilson och fortsätter.
– Finns inga planer på att låta honom ta ”time out” men framöver måste han visa större stabilitet!
Nu duggar nyheterna tätt inför STCC-premiären och senare TTA:s första framträdande. Till exempel får man nu veta att Richard Göransson kommer med ny färgsättning på hjälmen. Känns hur otroligt det än låter faktiskt som information jag kan vara utan…
Första testen visade att Robin Rudholm var snabbast ”järnsängsåkare” före nämnde Göransson i ny hjälm och så Linus Olsson som trea. ”Affischnamnen” Fredrik Ekblom, sjua och Thed Björk nia kanske snärjde in sig i påslakanen, vad vet jag?
I pressmejlet stod att Rudholm körde Saab, men den enkle går inte jag på. Han körde en TTA-bil, punkt slut!
Oturen slog till som ett karateslag mot teambasen i IPS Team Biogas, Per Stureson. Under arbetet med att ”strajpa” transporttrailern, föll Per ner från stegen och bröte benet ovanför ankeln. Nu är det gips i några veckor som gäller för den f.d DTM-stjärnan!
Har blivit lite morr bland några förare efter Kong Christian Race. Bakgrunden är att sträcka fyra ströks för alla 2WD-åkare efter en mindre olycka i C-VOC. Tävlingsledningen i samråd med domarna antar jag, beslöt att räkna fram en snittid för samtliga 2WD-klasser. A-förarna fick en tid, B-förarna en något sämre och C-åkarna ytterligare några sekunder längre. Nu har några förare räknat på hur detta slog i DM-tabellen mot om man istället räknat bort sträckan för alla 2WD. Då har man kommit fram till att det efter placering sex inte blev helt rättvist, några A-förare tjänade nu någon poäng på beslutet med snittid. Har lite svårt att bli upprörd och sorterar in detta i kategorin ”shit happens”, citerar återigen även rallyprofilen Janne Rydh” rally är inte billigt eller ofarligt och inte alltid rättvist”…

2 svar på “Ingen IRC-debut för Flodin, slut med Ford för Sordo och Stureson bröt benet före STCC-premiären!

  1. Inkompetenta människor som tar beslut har lätt att skylla på just ”Janne Rydhs” syn på sporten… Kanske kunde vara lämpligt att börja ta rätt beslut istället. Varför i helsike kunde inte alla 2wd få samma beräknade tid på SS4?

    TTA regerar, sluta motarbeta detta nya initiativ!

    1. Hej.
      Oj, vaknat på fel sida?
      Inkompetenta får stå för dig ”Virusrally”. Men först ta ett beslut med snittid som sedan ska rivas upp när det ska räkans DM-poäng tycker jag inte känns helt rätt…
      Ha en skön helg och åker du på STCC-premiären? Du verkar gilla Stureson och gänget…
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *