Hirvonen utesluten i Portugal nu svensk WRC-seger, Kräbblebodas flygtur och ljuger kartläsare!
Verkar som aldrig dramatiken i Vodafone Rally Portugal vill ta slut. Var det inte vädret som inte spelade i samma tonart som WRC-gänget så var det den tekniska efterkontrollen. Segraren och rallyts store dominant Miko Hirvonen diskades sedan teknikerna hittat att kopplingen inte stämde med FIA-papperna. Citroénteknikerna bedyrade naturligtvis sin oskuld och menade att det enda som skiljer är några lättningshål som nu inte fanns på den version som Hirvonen hade i sin bil. Dessutom var där något knas med turbon, men detta har FIA-gubbarna tydligen valt att lägga åt sidan för tillfället.
Resultatet blev nu att Hirvonen blev utesluten och att det blev svensk seger i rallyt genom Jonas Andersson som så skickligt lotsade Mads Östberg till WRC-segern. Novikov blir tvåa och Petter Solberg slutar trea.
Vad säger man? Tycker fruktansvärt synd om Hirvonen, däremot förtjänar Citron-teamet att stå i skamvrån. Stackars Hirvonen får ta smällen och kanske missa ett VM-guld på ”misstaget”. Han har ju noll koll på vad för grejor som finns under skalet och får säkerligen inte röra en skruv på bilen. Än mindre vara med och kolla när den byggs eller se vad för grejor man stoppar i…
Med teamet är det annorlunda. Här har man hundratals personer anställda, plus massor av miljoner för att driva WRC-satsningen, då ska inte ett sådant här ”misstag” få hända. Sedan är jag lite skeptisk, varför ändrar man på något om det inte handlar om en förbättring Teamchefen bedyrade att den nya kopplingen inte var ett enda dugg bättre, bara tyngre. Jag är skeptisk…
Trist att Patrik Sandell inte lyckades behålla sin placering, borde ha blivit fyra om han inte kört av vägen på slutet. En placering som hade gett både honom och satsningen på Sweden World Rally Team råg i ryggen. Bit ihop Patrik och kom igen!
Hade lite konstigheter i bloggen igår om WRC-Academy. Får väl skylla på den sjuka ”Silver-VOC:en”, fokus låg kanske mer här. Nå i allafall, i akademin slutade Pontus Tidemand trea medan Fredrik Åhlin inte alls blev sist, utan sexa. Dessutom med hjälp av tre sträcksegrar klättrade värmlänningen till femte plats i tabellen med elva poäng. Leder gör Fisher på 28 poäng medan Pontus Tidemand ligger trea på sexton.
Inte heller PG Andersson och Emil Axelsson fick till det hundra procent i Asia Pacific-mästerskapet. En punktering tidigt i det nyzeeländska rallyt gjorde att man förlorade en dryg minut. Trots att PG sedan stod upp och körde kom han aldrig närmare än 28 sekunder till vinnaren Chris Atkinson. PG visade dock vem som är vassast i Protonteamet, Alistair McRae var aldrig nära och slutade fyra.
Skrev lite igår om Hasse ”Kräbbleboda” `Johanssons makalösa flygtur i Simrishamnsmixen. En flygtur med åtföljande landning som gjorde att det svartnade för ögonen på co-driver Mathias Bengtsson. Hasse menade vid målgången att det skulle bli kul/intressant ( kul, hur tänker han då?) att kolla filmen och varvräknaren sekunden före ”take off”. Idag ringde han och meddelade resultatet.
– Varvräknaren stod på 7500 varv vilket betyder cirka 150-160 km, tror f-n att vi flög!
Enligt ögonvittnen landade den gröna 240:an på regskylten och sedan tog bakvagnen nästa smäll vilket var ar otroligt turligt. Enligt alla Newton och tyngdlagar borde Volvon istället rullat framlänges och då hade Hasse haft lite mer pyssel i garaget än att byta en krökt bakaxel och bocka till regskylten…
Själv hade jag ju oturen att bryta på sträcka tre och var därefter åskådare. Strategiskt placerad så att jag kunde kolla mina medtävlare ( lägg märke till att jag inte använder ordet konkurrenter! ) under en längre sträcka över de öppna fälten vid Spjutstorp. Hade här även uppsikt över ”avåkarböjen” som bland annat avslutade Kristoffer Thörjessons rallypremiär. Tror aldrig jag sett en blå Opel Astra stå så länge stilla på fronten med bakändan rakt upp. Nu var inte Kristoffer ensam om att åka av i den luriga osynliga vänstern. Av hänsyn ska jag inte namnge alla som uppenbarligen, antingen inte lyssnar på co-driverns noter, tror att denne ljuger, har slagit från intercomen, co-drivern läser noter på fel sträcka eller att det finns säkerligen ännu fler skäl till varför man hjälpte lantmannen att vårplöja istället för att köra på vägen.
Har inte noterna framför mig just nu, men tror att det var någonting i stil med ”enkel varning, 50 osynlig K-vänster sten ytter”. Känns precis som bästa stället att hålla ”plattan i mattan på fyrans växel”…
Lite racing nu när det börjar våras. Ola Nilsson testar just nu den uppdaterade Sciroccon på tyska banan Oschersleben. Om en månad är det premiär för Scirocco R-Cup tillsammans med DTM på Hockenheim Ring och där hässleholmaren helt klart har en huvudroll. Ola är spänd på att komma igång.
– Det ska bli fantastiskt roligt att få komma i racingbilen igen efter en som vanligt lång vinter. Jag har varit aktiv med mycket gokartkörning och även en hel del bilkörning nere på eventområdet Ljungbyhed Park i Skåne, men det är självklart en helt annan sak när man väl sätter sig i sin riktiga racingbil.
Michaela Åhlin som hade lite oflyt i Oschersleben när hon anlände för första testet, hennes Scirocco var inte färdig.
– Michaela fick börja med en lånebil, berättar mamma Susanne.
– Först till de tre sista testpassen blev hennes egen bil klar och då satte hon tider runt tio-elva, inte så dåligt av en ”rookie” bland drygt tjugo andra, berömde mamma.
Till sist, kollade ni Time Out och Ramona Karlsson igår? Inte klokt vad svältfödd vad man är på motorsportprofiler i tv? Ramona är en perfekt annonspelare för rallysporten och är inte bara snygg att se på utan dessutom både trevlig, chosefri och smart. En kombination som inte är helt vanligt i sportvärlden!