Tre norska WRC-Fordar, blir det en fjärde svensk och rallyförare anmäl er!

Precis som Motorbloggen misstänkte blir det en fortsättning med WRC-Fiesta för Mads Östberg. Vid sin sida har Mads som tidigare svenske co-drivern Jonas Andersson. Alla bitarna föll inte på plats i tid för anmälan till Monte-Carlo utan premiär blir i Rally Sweden. Mads har inte fått ihop pluring till full VM-säsong utan kommer troligtvis även att avstå Nya Zeeland. Detta betyder att där är tre norska Fordar i rallyts finrum det här året.
Självklart är man spänd inför måndagens presskonferens där de svenska WRC-planerna ska upp på bordet. Blir det en svensk som stöttar upp i en fjärde Ford eller blir det Mini som ”Sandellaren” ska ratta? Mitt tips är Mini som säkerligen är ett billigare alternativ än Ford. Citroën tror jag absolut inte på, både dyrt och Solbergs tveksamma erfarenheter av ”hjälpsamheten” hos fransmännen avgör…
Om det är WRC, Rally-SM eller anmälan till lokala ”Knäckebröhult-Svängen” är det samma visa, man anmäler sig inte förrän i absolut sista stund. Kollade just nu på Rally Sweden, samma dussin anmälda som tidigare. Bergslagsrallyt har trettio anmälda och även om vintern kommer önskar jag nu att man ställer in tävlingen på grund av för få anmälda. Då kan ni stå där med er rentvättade hals och långa näsa. Varför kan man inte anmäla sig om man vet att man ska åka? Som arrangör är det oerhört frustrerande att se en tunn anmälningslista fram till klockan ”tio över elva” då det börjar rassla till. Så se till att få ändan ur vagnen, Malcolm och ni andra!
Den gröna vintern sätter nu sina spår och bland de som tvingas ställa in är Kolsva med sin Tennstånkan. Ingen vinter, inte helt rätt för snö finns men noll is på vägarna, och då tvingas förarna i Klassiska Rallycupen att ligga kvar på sofflocket. Nästa deltävling i KRC blir nu Skogsrundan i Ludvika i slutet av februari. Första grustävlignen är Kong Christian Race den 28 april. Här ansluter även Tinter Classic Rally Cup som kört sin premiär i Simrishamn den 30 mars.
Läser att Eurosport vill ta över driften av WRC sedan FIA tröttnat på alla turer kring ”Saab-Antonovs” problem med sitt företag North One Sport. Tv-kanalen fixar säkert det här, IRC-serien sköter man redan mycket bra vad jag kan förstå. Dessutom ser jag positivt på övertagandet vilket bör innebära att även jag, med mitt magra nästan u-landsstukade kanalutbud kan följa Rally-VM!
Skrev igår om turerna kring mitt köp av programmet från Smålandsrallyt 1969. Den snälla säljaren ville helst byta med något annat program vilket föranledde en djupdykning i ”förrådet”. Kan inte säga att dykningen gav något speciellt bra resultat, men en sak dök upp eller rättare sagt dök inte upp. Både jag och klubben saknar Tävlingsprogrammet för TV-Svängen 1971, då den kördes som SM i Tillförlitlighet. Kanske är där någon ute i landet som har ett sådant? Om så är fallet tveka inte att hör av dig då blir samlingen komplett.
Nu börjar det våras, har startat upp Silver-Voc:en idag. Mest som terapi för mig själv även om jag för sambon förklarade att det inte var bra att den stod stilla för länge. Hon såg mycket tveksam ut till detta. Sämre gick det när Kadetten skulle få samma behandling, vägrade smälla igång. Bilens fel kan det inte vara, måste alltså vara batteriet som jävlas. Skulle satsat på ett original Opel-batteri då hade det aldrig hänt…

3 svar på “Tre norska WRC-Fordar, blir det en fjärde svensk och rallyförare anmäl er!

  1. Kanske arrangörerna skall lova återbetalning i tilläggsreglerna så att förarna inte riskerar sina anmälda penningar om det ställs in. Det där med Opel-batteriet stämmer till hundra procent. Deras (GM:s) batterier har jag alltid haft i rallybilarna.

    1. Hej.
      Nog är det vanligast att man skriver ut att återbetalning sker inom vissa ramar. Ringer man tävlingsdagen så är det kanske lite mer tveksammt…
      Dår är det som ajg misstänkte med batterie!
      MVH
      Tommy

  2. Angående anmälan. Arrangörerna har sig själv att skylla… de förlänger anmälan och tar bort efteranmälningsavgifter till var och varannan tävling… då blir det såhär. Sätt anmälningsdatum senast 2 veckor innan tävlingen, pengarna tillbaka vid återtagen anmälan senast 6 dagar innan tävling, administrativ avgift om man tar tillbaka anmälan senare. 500:- i efteranmälningsavgift som man är stenhård på. Vänta 1-2 år, då anmäler sig alla i tid! (då räknar jag inte in WRC…)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *