Lappi under press, Henning S. tung WRC2- trea bak Bergkvist, Tom K. berättar om SSR-kraschen, Solbergs VM-Subaru till salu, racinguppsop och så en mycket lycklig man!
Ingen kan väl annat än hålla med om att Esapekkas Lappis flytt från Toyota till Citroën inte alls blivit det lyft som han och hela Finland hoppades. Istället är det lite krasch på krasch för Lappi som så här långt bara har andra platsen i Rally Sweden i pluskorgen. Efter detta bara mörker, vilket ger en tiondeplats i WRC-ställningen och bara Dani Sordo med sitt stympade program är sämre av WRC-åkarna. Nu medger Lappi att han är satt under press.
– Inte första gången som jag inte lyckats att leverera i ett helt rally. Klarar det för en dag eller två men sedan…
Han menar att han är ”fast and stupid” men hoppas att de förbättringar som gjorts på C3 WRC ska hjälpa honom komma in i matchen. Teamchef Pierre Budar medger att Lappi har ”the pace” men stabiliteten är det dessvärre sämre med. Men får ändå beröm för hur han hanterade situationen med att ligga som tvåa på vägen under lördagen.
– En bra dag för honom!
Nu efterlyser Budar bättre fokus på ”hela rally” och inte bara en enda dag, alla tre måste ha samma fokus. Något han också tror (hoppas) att Lappi kommer att visa framöver. Vad som händer annars är lite oklart …
*
Fortsätter i dag med att försöka komma ikapp det som missades i helgen. I går var det Emil Bergkvist som fick allt ljus från Portugal på sig efter den bragdartade andra platsen. I dag är det trean som gjorde snudd på en lika stor bragd, Henning Solbergs tur. Som vanligt med Ilka Minor vid sin sida så gjorde 46-åringen från Spydeberg sin 131:a start i en WRC-tävling sedan premiären 1998. Numera har Henning taggat ner och jagar inte längre några ”one night stands” i mer eller mindre hopplösa WRC-bilar. Istället är det WRC2 som gäller och detta med Skoda Fabia R5 och det var också med en sådan som tredje platsen erövrades. Fram till bara hälften så gamle Bergkvist hade Henning bara 26 sekunder. Med detta ligger han och Ilka på 12;e plats i tabellen med 16 poäng.
*
WRC2-kickade Jari Huttunen har varit lite av maj månads namn i rally efter att han högst oväntat fick en körning med WRC Hyundai hemma i Finland. En körning som hans fans gärna kopplar till att Andrea Adamo vill se honom som komplement till Neuville (vem är just det frågan) i Rally Finland ,någon i trion Mikkelsen, Sordo eller Loeb. Ingen av de två sistnämnda stärkte heller sina Finlandsaktier i Portugal. Nu är det upp till bevis för Mikkelsen att på Sardinien visa att paret i Hyundai WRC i20 #89 är de som Andrea Adamo i ”Finlands GP” ska ge förtroendet att öka på poängskörden i Märkes-VM. I tredjebilen hoppas nu de blå/vita att Adamo stoppar in Huttunen som lite ”wild card”. Den som lever får se.
I Portugal satt Huttunen i Hyundais R5-version för teamet Friulmotor RT och det gick inte alls bra, åtminstone inte om starten var tänkt att visa hur duktig han är. En besvikelse konstaterar Huttunen.
– Rally Portugal var inte ”our cup of tea”. På fredagen körde vi på en sten och förstörde fjädringen, berättar han.
– Efter omstart på lördagen var det ”crash and retired”…
Som sagt inte optimalt om syftet var att visa sig stabil nog för en WRC-start.
*
Tom Kristensson och Henrik Appelskog kunde absolut önskat sig en bättre uppladdning inför tredje och viktiga starten i J-WRC, Rally Sardegna om knappt två veckor. Det som var tänkt som ett ”träningspass” i SSR slutade med en kraschad R2-Fiesta på sträcka sju.
—De sydsmåländska vägarna är inte förlåtande, glider man lite för långt ut ligger det oftast en sten i kanten, sedan bär det av till skogs och detta var vad som hände oss, förklarar Tom.
– Vi hann dock att testa olika inställningar och däck vilket ger bra erfarenhet av bilen på grus vilket vi tar med oss till Sardinien.
Även om avslutningen på SSR inte alls blev som det var tänkt menar Tom att där fanns glädjeämne, som att visa upp sig och bilen på hemmaplan.
– Vill tacka alla som på olika sätt gjorde det möjligt för oss att starta i SSR och även teamet IK Sport från Slovenien för sin proffsighet.
Både Tom och Henrik klarade sig utan skador även om det är ömma muskler och leder efter kraschen. Nu dagar före Sardineinestarten ska paret rehabilitera sig och planera inför deltävling tre i J-WRC. En start som sker nästa torsdag den 13 juni med en ”Superspecial”. Därefter väntar 18 sträckor innan målgången på söndag.
– Precis som övriga i J-VM, en helt ny tävling för oss, säger Tom.
Förberedelserna består av ”videorek” (kollar på in-car filmer från tidigare år) och samla på sig så mycket information som möjligt om rallyt.
– Vi kommer att använda samma taktik som i de två första tävlingarna, hitta känslan och vårt tempo, förklarar Tom.
– Har fungerat jättebra både i Värmland och Korsika, så det ändrar vi inte på!
*
Mer norsk och Solbergsk rallysport men nu med Petter inblandad. Efter VM-guldet 2003 fortsatte Petter och Phil Mills hos Prodrive och Subaru. Till Rally Monte Carlo 2005 kom paret med en Subaru Impreza WRC 2004 S10 men där det tyvärr blev ”retired” som resultat. I tävlingen efter däremot, Uddeholm Rally Sweden blev det seger med samma bil.
Efter detta hamnade Subarun med chassinummer 14 i Norge, Subaru Norway och Anders Petit Grøndal där han körde den till flera segrar innan den 2013 gick i pension. Efter detta renoverades bilen och är i dag i stort sett i nyskick när Grøndal nu bestämt sig för att sälja klenoden. Finns där 190 000 € över på kontot och du är sugen, så kontakta Bilbuttiken och Anders.
*
Då kokar vi ner helgens racing och börjar med att Alfred Nilsson hade en inte helt problemfri helg i GT4 Scandinavia på Anderstorp. Inte förrän i de andra racet lyckades man hitta rätt vilket belönades med en tredje plats.
*
Även solen har sina fläckar sägs det och vad gäller Motorbloggaren så har jag vissa likheter med en leopard. I går berättade jag att Jocke ”JJ” Johansson i Memphis Racing blev sist i bägge V8-heaten på Anderstorp. Tvärfel visade det sig då brandmannen från Åhus slutade åtta (12 i mål) i första heatet och elva i heat två. Rätt ska vara rätt!
*
I Porsche Carrera Cup Scandinavia fick gästförare Linus Lundquist en tung helg. I första racet blev det en avåkning och en slutlig 13:e plats första racet. I Race 2 gick det bättre med en femte plats. Istället var det Lukas Sundahl som dominerade med seger i bägge heaten. World RX-stjärnan Anon Marklund blev dagens ”Elva”, samma placering i bägge heaten.
*
I Danmark är rallycross inte alls så hett som i Sverige men trots detta kördes deltävling tre i Rally X Nordic på Nysumsbanan. Här blev det succé för JC Raceteknik där både Ben-Philip Gundersen och 15-årige Isak Reiersen segrade samt Robin Larsson och Jimmie Walfridson kom tvåa respektive trea. Samtidigt tog en av teamets juniorer en andraplats i det finska mästerskapet.
– Det har varit en suverän helg på många sätt och vi är glada över pallplatserna, säger teamchef Joel Christoffersson.
*
Störst av allt i helgen var ändå Marcus Ericssons comeback på pallen efter fem långa, svåra år. På Detroits gator gjordes inga misstag i örebroarens IndyCar-bil utan det blev en stentung andra plats bakom vinnaren Scott Dixon.
’
Som i alla tävlingar finns det de som är glada över vad man presterat eller tvärtom, lite sura över att något gått åt skogen. En som definitivt tillhörde första kategorin och detta utan att köra i själva tävlingen, var SMK Hörbys Mikael Larsson. Normalt sett tävlar han med sin ”grundfärgsgrå” med gröna inslag (?) Grupp H Volvo 940 men i helgen körde han ”Säkerhetsbilen” tillsammans med Peter Andersson. När paret då fick sig tilldelad Anders Martinsson egen Opel Insignia Country Tourer visste lyckan ingen gräns. Menar ,kör man normalt Volvo så öppnades plötsligt himmelns portar för Mikael. När jag träffade på paret hade man bara hunnit med att köra de få kilometerna från Älmhult ut till Millebygden. Kilometer som ändå räckte för att övertyga Mikael om förträffligheten hos bilen. När han brett leende klev ur bilen vid starten på Millebygden Arena tyckte jag mig i ljudsorlet från de tusentals åskådarna ändå höra honom samtidigt som han visade med fingrarna säga.
– Så här nära är jag att redan i morgon köpa en Opel, vilken skillnad mot vad jag är van vid!
Vad står det i bibeln, ”sent ska syndaren vakna” eller…