Heta rykten, Sebastien Ogier till Ford och så dagens Juholt!
Med två tävlingar kvar i Rally-VM börjar det nu spekuleras hur WRC-teamen kommer att besättas 2012. Jag tror inte det blir några dramatiska förändringar men vissa tankar finns.
Ett rykte gäller Sebastien Ogier som med lite tur kan knycka VM-titeln före Citroénkollegan Loeb, bara tre poäng skiljer. Det är väl heller ingen större hemlighet att de båda inte är riktiga kompisar. Ganska naturligt, två superstjärnor dessutom ”sydlänningar” under samma tak är säkerligen inte helt friktionsfritt. Loebs ”rider” för nästa säsong lär innefatta att han alltid ska vara försteförare, oavsett tid på säsongen och var han än är placerad i VM-tabellen. Självklart ingår det även då att Ogier ska backa ner om Loeb har chansen att ta fler poäng. Inte svårt att första att ”Sebastien den yngre” inte riktigt ställer upp på ”gamlingens” villkor.
Ryktet om flytten som ursprungligen kommer från Finska MTV3, gör gällande att Ogier redan skrivit ett flerårigt kontrakt med Fords M-Sport och Malcolm Wilson. Känns inte helt otroligt i synnerhet som källan uppges vara Ogiers manager Kim Vatanen.
Ut åker då Miko Hirvonen mer eller mindre självmant, han behöver miljöombyte hävdas det. Var hamnar då Miko som kanske nybliven världsmästare? Här viskas det om både Mini och VW, mitt tips är helt klart VW. Kris Nissen har ekonomin som krävs för att få över finnen, dessutom vore det självklart kanon med honom som frontfigur i nya WRC-satsningen. Någon vill även placera Hirvonen i Ogiers Citroén, men det känns inte klockrent. Mini eller VW är mitt tips!
Vem hoppar då in och tar över Ogiers ratt? Ett hett namn lär vara för mig tämligen okände Pierre Cambana. Passar säkert Loeb perfekt med en ”rookie” som teamkompis där ställer inte ”ridern” till några problem. Men för ett team med segerambitioner känns det lite väl vågat med bara ett etablerat namn i uppställningen.
Petter Solberg som redan har ett ben inne hos Citroén, han borde väl vara aktuell? Här är problemet det motsatta, Petter blir 37 år några dagar efter VM-finalen i Wales, känns tyvärr lite på väg ut i det här sammanhanget. Dessutom tror jag att Citroén hellre ser honom som privatföraren som cashar in lite extra stålar. Stålar som försvinner om han får en styrning i fabriksbilen.
På tal om stålar så är det ebb i kassan hos Petter enligt wrc.com. En stor sponsor har hoppat av på grund av den ekonomiska verkligheten så nu får han själv ”lätta po läret” för att avsluta årets säsong. Nu lär detta inte vara något större problem, samma situation hade Petter ifjol. Till wrc.com säger han.
– Jag är fortfarande lycklig och om jag skulle dö med pengar i graven är det bättre att jag är lycklig nu och mår bra!
Ett välbekant synsätt bland tjejer är ju att vi killar inte kan göra mer än en sak åt gången, själva kan de ju hålla hur många bollar i luften som helst. Men nu fick vi hjälp från för mig oväntat håll, nämligen från Håkan Juholt. För vad lyckas den tilltänkta landsfadern med? Jo han klarar av att köra både sin egen Saab 9 5 samtidigt som han rattar en hyrbil. Inte nog med denna unika förmåga, han kör dessutom en av bilarna i Stockholm samtidigt som han lämnar Oskarshamn med den andra. Sug på den tjejer!