Johan K. tog allra första Polo R5-segern, inget klart för Adielsson, Andervang i diket medan Bergman vann och ingen Opel i sikte!
Spelar ingen större roll vad man sätter Johan Kristoffersson i, rallycross, racing eller rallybil så bara vinner han. I norska Romjulsrally vann Johan i par med Stig Rune Skjaermoen totalt. Han blev även historisk genom att bli först att ta en totalseger för Volkswagen Dealer Team BAUHAUS med nya Volkswagen Polo GTI R5. En seger som togs genom att vara snabbast samtliga sex sträckor.
−Riktigt bra, sett till de förväntningar jag hade på mig själv, summerar Johan.
−Jag är mycket nöjd med bilen, med tanke på hur lite tid vi har haft att testa vår set-up, men Volkswagen Motorsport har förstås gjort ett bra jobb i grunden, så vi behövde inte uppfinna hjulet igen…
Tvåa slutade annars så segervana Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen så det var alltså inte vilken skalp som helst som Johan klippte. På nio Norge-starter har Frank Tore vunnit sju men fick nu se sig slagen med 1.11,5 minuter, en marginal som heter duga. Egentligen var det bara första sträckan som inte stämde så bra, därefter gick det tidvis bra eller ganska okej, menar Johan.
– Tredje sträckan är jag mest nöjd med bara tre kilometer lång, men ändå var vi sex sekunder före. Nu har vi lagt en bra grund för fortsättningen!
För Johan var seger en ren bonus då starten i Elverum egentligen var första träningspasset inför Rally Sweden och där det även handlade om att trimma samarbetet med Stig Rune. Ett samarbete som fungerade helt perfekt enligt Johan.
− |
– Där handlar det mer om att jag ska lära mig att höra vad han säger och förstå hur det ska göras i praktiken.
Nu vill inte Johan dra allt för höga växlar på sin seger och erkänner.
−Jag är alldeles för orutinerad för att säga om jag åkte med eller utan marginal, men helt på gränsen gick det inte.
Nästa testpass för Johan och Stig Rune blir på hemmaplan i Torsby och Finnskogsvalsen den 12 januari. Här blir det dock inte tal om totalseger då han i likhet med Dennis Rådström väljer att köra i ”Öppen klass” för att kunna göra egna noter.
Med helgens seger är det inte utan att man gärna sett Johan i Rally-SM vilket inte bara höjt statusen utan även gjort Trimmat 4WD mycket mer spännande. Ett första steg kanske är detta att Johan är anmäld till SM-premiären Bergslagsrallyt. Som jag redan berättat så krockar inte hans nya jobb för Volkswagen i WTCR med några av de sedan fem återstående deltävlingarna. Hoppet lever…
Robert Blomberg och Lars Andersson slutade fyra i R5-klassen i Skoda-premiären. Något hot mot Kristoffersson utgjorde aldrig Trollhätte-duon då det skilde över sex minuter upp till Johan. Svensk seger blev det i både Klass 12 genom Team Westoms Kim Mastad/Elin Andersson, Suzuki medan MK Rattens Anders Hedström/Dan Levin tog sin Volvo 240 till vinst i Klass 15.
*
På tal om Rally-SM så var ju Mattias Adielsson en av de hetaste guldkandidaterna. Ett år som började bra men två brutna tävlingar på mitten resulterade ett brons istället för guld. En medalj i denna valör blev det dock och detta i SM i Sprint i Helsingborg.
– Efter de två brutna tävlingarna var det riktigt skönt att få vinna i Helsingborg och mitt andra sprintguld för året, berättar Mattias.
– Vi hittade tillbaka till samma känsla som vi hade i vintras och slutet av Rally-SM är jag riktigt nöjd med, trea i Hässleholm och tvåa i Linköping.
Vad som händer göteborgaren 2019 är oklart men den spännande testtävlingen för franska SainteLoc Racing kanske kan bära till något stort. Klart är teamet hårdsatsar på ERC till nästa år med sin helt nya C3 R5 men än så länge har det inte avslöjats vem som ska köra bilen. Mattias nöjer sig med att konstatera.
– Vi jobbar stenhårt för att knyta ihop säcken till 2019 års säsong så vi kommer ännu starkare till den!
*
Inte så vanligt att man har säsongsavslutning och premiär i samma tävling men detta lyckades SMK Hälsinge med i lördags när man körde ”Hasselasvängen Stenes Minne”. Två sträckor kördes, en kort på dryga fem kilometer och sedan en riktig långsträcka på över tre mil. Den som behärskade snön bäst var Tomas Bergman/Paulin Bergkvist som vann före rallycrossaren Sebastian Eriksson med JWRC-vinnare Emil Bergkvist i högerstolen. Sju sekunder skilde mellan de båda men frågan är vad som hänt om Stig Andervang lyckats hålla sin Mitsubishi på vägen? Sträcka två blev för lömsk för honom och det blev till att ligga i diket istället med bara några kilometer kvar istället för att utöka den knappa sex sekunders ledning han tog på SS1.
I 2 WD var det Niklas Hägg/Martin Holmdal som vann före brorsan Mattias/Emma Hägg, Golf mot Toyota. Tredje snabbast bland bilarna med 2WD blev vinnaren i B, Stefan Hägglöf/Mikael Pettersson, Golf. Femma i A2WD blev långväga gästerna Erik Smedberg från Växjö som satt ”Årets Co-driver i SMK Hörby” Julia Thulin i sin Honda.
*
Erkänner att det varit lite dåligt med Opel-Spotting i Motorbloggen senaste tiden och inte blir det bättre idag, ingen Opel i sikte. En som beklagar detta är min ”källa” borta i USA. Han skriver:
Hej Tommy
Har inte sett en enda Opel sedan november. Men lite annat intressant. En 60-tals Merca som nog skulle blivit en pick-up, men kom bara halvvägs. En Amazon kombi som byggts om snyggt, med V8-motor, långa dörrar från en 2-dörrars modell och sido bakrutor som öppnas i bakkant. Något med Skåneanknytning, just den Koenigsegg som man satte hastighetsrekord med förra hösten ute i öknen rullar nu pa gatorna i Orange County.
Fiat 124 Cab säljs här nu igen som nybil, egentligen en Mazda Miata som försetts med annan front och bakdel och Abarth-motor och säljs av Fiat-handlare.
Gott Nytt År”.