Jagerwall missade i 1000-cupen och nedräkningen har börjat för Saab!

Fick ett mejl från Saab-fantomen Anders Jensen i 1000-cupen. Han påpekade att jag hade fel, (händer ofta enligt mina s.k kamrater) när jag konstaterade att ingen skulle slå Tommy Jagerwall i förra helgens race i Karlskoga. Anders hade rätt, för nu var det nykomlingen i klassen Lars Davidsson från Växjö som var helgens suverän. Här kan vi till och med hitta lite lokal vinkel, då den Cooper S Lars tävlar med tidigare varit en riktig segermaskin i händerna på Kristianstads Lennart Thurn.
Två lite ”enklare” fullpoängare för Växjöbon blev resultatet då Jagerwalls bil plötsligt tappade oljetrycket strax före start i första heatet. Nu blir det hektiskt i garaget hemma i Hässleholm, för till nästa race kan jag garantera att revanschlustan är hundra procent hos Jagerwall!
Kan väl också passa på att gratulera Anders Jensen till en välförtjänt ledning i cupen efter de fyra första racen. Två poäng skiljer till Cooperåkaren Bruno Helgesson och trea ligger nu Lars Davidsson. Femma är Jagerwall på lika poäng med Opel Kadettåkaren från Laholm, Dan Henningsson.
I dag tror jag tyvärr att vi ser början till slutet för Saab, åtminstone som svensk biltillverkare. Saabjobbarna får ingen lön till midsommar och jag är nu mycket tveksam om där kommer mer stålar från Muller i lönekuverten framöver. Ett av de stora målen har varit att bygga förtroende och ett starkt varumärke av Saab men så mycket kan man väl konstatera, det jobbet har inte varit framgångsrikt. Tvärtom, är man på väg mot den absoluta botten och förstår inte riktigt vad som ska förhindra kraschen…
Min patentanalys av krisen är att Saabfolket tyvärr aldrig riktigt lyssnat på vad ”marknaden” velat ha. Till exempel höll man fast vid tvåtaktsmotorn fram till 1966, rattväxeln försvann 1980 på V4.an. När samma V4:a plockades ur produktion 1980 ersatte man med en bil som var ett nummer större än märkets dåvarande ”storbil” 99:an, man fick 900:an istället. Köparna som tyckte att V4:an var en precis lagom bil både i storlek och pris hade inget längre att hämta hos Saabhandlaren.
Sedan plockade man bort 99:an, uppenbarligen för liten enligt strategerna i Trollhättan och den ”bredaxlade svensken” ersattes med Saab 9000, ett snäpp större än 900:an. Nu tappade man även 99-kunderna till andra märken.
Man har helt enkelt snävat till målgruppen så mycket att den till slut blev på tok för liten för att bära en hel bilfabrik. Så är min analys, rätt eller fel?
Med detta önskar jag en glad midsommar. Förresten, får se om jag kan hitta något att frakta på ”tungsläpet” i helgen…

4 svar på “Jagerwall missade i 1000-cupen och nedräkningen har börjat för Saab!

  1. de säger att volvo har aldrig sålt så många bilar som nu…….inte så konstigt…de har ju tröttnat på saab och köper volvo istället….

    1. Hej.Så är dett uppenbarligen och inte bara Volvo utan Kia, Hyundai, Skoda och annat som aldrig haft en chans ”på den gamla goda tiden”.
      MVH
      Tommy

  2. Saab hade behövt en småbil (9-2, 9-1 typ) för några år sedan om det skulle funnits en rimlig chans till överlevnad.
    Jag är själv en nöjd Saabägare, men det hjälper inte att dom gör bra bilar om ingen vill köpa dom. Man kan inte ha ett bilmärke med bara två bilmodeller idag.

    1. Hje.
      Visst är det så att man behövt en Saab 9 2. Ett annat märkligt synsätt är att man i kombibilens förlovade land Sverige, inte brydde sig om att fylla gapet mellan Saab 95, sista år 1980 tror jag i runt tjugo år innan 9 5 combi lanserades. Saab-styrarna i beslutsrummen tyckte väl det var fel att svenskarna ville köra kombi och skulle tvinga oss att tänka om. Det gick inte så bra…
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *