Bra helg för Hässleholm-Nilssons, Ola på pallen och Ebbe vann, ny startordning i WRC!
Gratulerar Hässleholms racingförare Ola Nilsson som tog årets första pallplats när Volkswagen Scirorro R-cup gästade österrikiska Spielberg i helgen. Ola knep tredjeplatsen i heat ett, bara hundradelar från andra placeringen. Sedan gick det lite sämre i andra heatet, slutade nia och ligger nu sexa i sammandraget.
Bra gick det även för en annan hässleholmare Ebbe Nilsson. Egentligen är han ju mjölkabonne på Kråksjögård utanför Sösdala, men CG Wilke blir så glad när jag skriver ut Hässleholms MK och det bjuder jag gärna eldsjälen på.
Klasseger i torsdags i Ringköbing inför jättepublik på Landboobank Rallyshow. I söndags var det lite för varmt för Ebbe och däcken så då blev det ”bara” en tredjeplats i Taastrup utanför Köpenhamn.
Nu gör Yokohamamesterskapet uppehåll till hösten och inför detta ligger han tvåa, elva poäng upp till Anders Lysen i Suzukin. Poäng som Ebbe lovar plocka in när väl den nya Puman är riktig inkörd.
Men det blir kanske bara en kort sejour med nya Puman, för Ebbe har fått erbjudande från ett av de stora danska teamen för 2012. Han vill inte avslöja mycket mer än så, men att det rör sig om ett team med både vinnarbil och ambitioner, kan ändå avslöjas.
Isamband med tävlingen inträffade också en tråkig olycka med ett danskt ekipage där kartläsaren skadades och fick klippas ur bilen av räddningspersonal. Bilen en ”historisk” Ford Escort, åkte i högfart med högersidan in i en lastpall med tegelpannor som stod intill en husvägg, tvärstopp.
Ebbe gjorde samma reflektion som jag och många andra gjort tidigare. De här bilarna går väldigt fort, ofta lika fort som de modernare men skyddsburarna är på tok för klena. Fortfarande gäller sex fästpunkter för buren i Appendix K och här fick det trista följder. Kan någon förklara för mig varför det inte ska vara tillåtet enligt regelverkat, att ha bästa möjiga skyddsbur även i en historisk rallybil? I grupp H och i de internationella klasserna dras det mer rör än i ett normalt flerfamiljshus. Rördragningen i en BDA-Escort med långt över tvåhundrahästkrafter påminner fortfarande mer om en Friggebod.
FIA är ju väldigt pigga på 5-årsregler vad gäller overaller, stolar och bälten, likaså vill man även införa HANS-skydd. Men buren den ska bara vara lite grövre ”pappslöjd”. Logik, har ingen aning om hur det skrivs på franska, eller är det så enkelt att ordet inte finns i franska språket…
Startordningen i Rally-VM har diskuterats flitigt de senaste åren. Ett tag körde man med omvänd startordning efter första dagen. Tror att tiondeplacerade gick ut först och ledaren som tionde bil, allt för att förhindra taktikkörning och stallorder. Varför detta skrotades vet jag inte, i mina ögon verkar det vara ett bra system, ungefär som i STCC.
Nu skriver tidningen Bilsport på sin hemsida:
” Internationella bilsportförbundet, FIA, har beslutat att shakedownsträckan vid varje grustävling kommer att vara avgörande för Priority 1- och Priority 2-teamen från och med nästa år, 2012.
Förarna i toppteamen kommer att få välja startposition första dagen och snabbaste förare väljer först.
Från och med andra dagen startar toppteamen i resultatordning, fast omvänt, med långsammaste förare först.
Detta för att skapa dramatik och tvinga förarna att i alla lägen gasa för fullt och därmed undvika taktikkörning.
Citroën Racings teammanager, Sven Smeets, välkomnar den nya regeln:
– Vi gillar inte att behöva använda taktik och har sökt en lösning på detta. För fansen blir detta mycket bra eftersom de alltid vill se förarna köra så fort som möjligt.
Även Fords teamchef, Malcolm Wilson, är positiv:
– Det här är bästa förslaget för att säkra att förarna i alla lägen ger järnet under tre dagar”.
Låter som ett bra förslag, så kör på det grabbar!