Pirellidäcken äntligen klara till Rally-SM och inget Grand Prix-museum i Kristianstad!

Det har pyrt länge bland rallyfolket och en av bränslehärdarna har varit enhetsdäcken från Pirelli i Rally-SM. Länge har det också verkat som att glöden hotade utmynna i fullt utvecklad brand, beroende på att man inte kunnat berättat vilka Pirelli-däck som skulle användas i sommarens SM-tävlingar. I dag, med en bara dryg vecka kvar till South Swedish Rally som är nästa SM-deltävling, kom så det efterlängtade beskedet från Bertil Klarin och Pirelli. På Rally-SM:s hemsida skriver man:
”Nu är det klart: Pirelli K6 blir nytt enhetsdäck för sommartävlingarna i Rally-SM.
South Swedish Rally 3-5 juni blir den första tävlingen med det nya däcket.
Inregistrerade K4-däck får emellertid användas säsongen ut.
Det var i förra veckan som Pirelli, i samarbete med Rally-SM, TL Racing och finländske toppföraren Toni Gardemeister, genomförde ett däcktest i Finland.
– Testet var mycket omfattande och visar att det nya K6-däcket, trots att det är mjukare än K4, inte slits mer. Dessutom behåller det greppet under hela sin livslängd, vilket bland annat gör att det har ett helt annat andrahandsvärde än K4, berättar Bertil Klarin, vd för Svenska Rallyt AB, som driver rally-SM.
Eftersom priset för ett K4 – och ett K6-däck är det samma var inte beslutet att byta svårt att ta.
– Totalekonomin för förarna kommer inte att påverkas nämnvärt och dessutom är K6-däcket bättre lämpat för vårt lite kallare klimat.
På grund av produktionsstörningar kommer emellertid de tävlande inte att kunna beställa de nya däcken för test innan South Swedish Rally.
– Av samma skäl kommer det dessutom bara att finnas åtta stycken K6-däck per tävlingsbil i SSR. De som vill kvittera ut det maximala antalet däck, tio stycken, får komplettera med K4, berättar Klarin.”
Med det här beskedet bör det, åtminstone tillfälligt bli lite lugnare hos SM-gänget även om jag vet många här är starkt kritiska till att man inte hinner testa den nya K6-däcken före start.
I Kristianstad rivs i dagarna ett kulturminnesmärke och detta utan att någon kulturmyndighet reagerar. Det är Hanséns gamla verkstäder på Vilan från början av 1900-talet som ska jämnas med marken för att lämna plats för ett nytt företagshotell. Huset har stått ”tomt” i många år och säkert är det många som inte tvekar att utnämna huset till ”skamfläck”. Jag ser ju dock lite längre…
Nu visade det sig att skamfläcken ingalunda var tomt. Tvärtom, hela ovanvåningen hade lämnats i samma skick som när verkstaden stängde och flyttade till nybyggda lokaler någon gång på sextiotalet. Massor av nostalgiprylar fyllde rummen och som en av killarna sa till Kristianstadsbladet.
– Det känns som man lämnat övervåningen i all hast, mycket var kvar!
Det som verkligen smärtar mig är att byggnaden för mig är intimt förknippat med Grand Prix-loppen på Råbelöfsbanan. Bilderna med det tyska stjärntyngda Mercedesgänget framför verkstaden, publicerades över hela världen och gav Kristianstad då som nu massor av reklam.
Nu har ju Råbelöfseran och Grand Prix-tävlingarna aldrig varit högprioriterade varken hos Kristianstads politiker eller kulturetablissemang, vilket är stor skandal enligt mitt sätt att se. Hemma hos privatpersonen Rickard Bruzelius finns också en nästan oskattbar samling racingprylar från den här tiden, prylar som rätteligen borde finnas på ett museum.
Tänk om kommunen valt att spara in en eller två miljoner på bygget av Arenan, lika mycket på Naturrum och istället styrt över pengarna till en rivningskåk på Vilan, tanken är svindlande. Ett Racingmuseum i bottenvåningen i Hanséns gamla verkstäder och på ovanvåningen en intakt kontorsmiljö från femtiotalet, orenoverad dessutom. För en nostalgiker som mig vore detta en riktigt våt dröm. Istället jämnas skiten med marken och ännu ett spår av Kristianstads en gång stolta motorsportarv försvinner.
En liten K-märkt skylt på området skulle kanske få plats? En skylt där man talade om, att här mekade en gång Juan Manuel Fangio och Stilring Moss sina ”silverpil-mersor” med beteckningen 300 SLR. Inte många ställen i Kristianstad som kan utmana den statusen? Lena Ph och Tommy Körberg har visserligen varit i Arenan men namnen känns lite futtiga jämfört med Fangio och Moss…

3 svar på “Pirellidäcken äntligen klara till Rally-SM och inget Grand Prix-museum i Kristianstad!

  1. Jag är benägen att hålla med dig Tommy till fullo om Kristianstads kommuns iskalla inställning till detta motorsportens Mekka som faktiskt Kristianstad är, jag själv grundlade mitt gedigna motorintresse just i Råbelöf där min käre far var flaggvakt i skolkurvan jag fick också klä mig i vit overall och vara med om dessa fartfester på 50 o 60 talet.
    Det skulle verkligen vara värt att bevara till våra barnbarn så att dom också kunde få en glimt av 50 o 60 talets GP lopp det var dåtidens Monte Carlo glans över hela vårt Kristianstad.

    1. Hej till er båda.
      Bara synd att vi är så få som begriper vilka värden som bara slängs på soptippen. Istället upp till kamp för motorsportens bevarande!
      Ha det
      Tommy

  2. Tyvärr är det samma visa i hela landet. Närhistorien i allmänhet, teknik- och sporthistorien i synnerhet, är nästan alltid någonting som räddas av privata entusiaster snarare än feta kommunpolitiker. Varken Hedemora, Kristianstad eller Anderstorp har minnesmärken värda de fantastiska race som en gång hölls där. Och det är nästan samma visa över hela Europa där gamla anrika banor en gång låg. Vem ska minnas när inte vi orkar minnas längre? Eller är det kanske så oviktigt att det är helt OK? Men det är någonting som inte stämmer, när vi samtidigt gör TV om allt från gamla fik till Stringhyllor. Kanske har vi bara valt fel politiker?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *