Kongen årets höjdpunkt, nattsvart för PG och VW vill ha en tysk i WRC-satsningen.
Nattsvart för PG Andersson! Bättre än så kan man inte beskriva insatsen på Sardinien där han annars inledde strålande med den hyrda WRC-Fiestan. Tredje snabbast på sträcka ett och sedan på sträcka två, ett litet misstag där en sten låg alltför nära PG:s idealspår. Styrningen havererade och han tappade runt sjutton minuter. Knegar på runt tjugonde platsen men är naturligtvis borta från allt vad pallplatser heter…
Patrik Flodin har även han lite problem med sin S 2000 Mini och halkar bakåt efter sträcka fyra. Då går det bättre i WRC-Academy där Viktor Henriksson tuffar på bäst av ”di svenske” och ligger inledningsvis tvåa.
Leder efter fem sträckor gör, håll i hatten,Sebastien Loeb. Men det är tajt, för bara en dryg sekund efter är Fords Miko Hirvonen. Teamkompisen Latvala kraschade så illa på första sträckan att han fick bryta sedan co-drivern totalmissat en not. Jari-Matti var dock stor i motgången.
– Jag har kraschat och gjort misstag många gånger, den här gången var det Mikkas tur att göra en miss, inget konstigt med det!
Skadorna är dock inte värre än att Latvala startar om i morgon och så gör även Kris Meeke som kör nya WRC-Minin. Inledde strålande och var med i toppen tills växellådan rasade på sträcka tre…
Då blev det ingen Scirocco för PG. Kris Nissen och hans gäng i VW Motorsport valde att för mig åtminstone, lite överraskande att satsa på Polon. VW Polo R WRC är fullständig namnet på tyskarnas VM-bil. Det här är ett projekt på fem år, förklarade VW:s Motorsportchef, Kris Nissen.
– I år och nästa år utvecklar vi bilen – och teamet – och när VM-säsongen 2013 drar igång står vi på startlinjen.
– Carlos Sainz kommer att vara något av min högra hand under utveckling och testning av bilen. Han kommer också att köra tester, men en comeback i rally-VM för hans del är inte aktuell.
VW har ännu inte kontrakterat några förare och Nissen avfärdade alla rykten om pågående kontakter.
– Däremot kan jag säga att vi bland annat kommer att leta efter en ny tysk Walter Röhrl. En tysk förare i teamet är mycket viktigt.
Känns ju inte så bra om man ser det ur PG:s synvinkel. En värmlänning som kan bryta lite på tyska kan det räcka?
Då är det dags för årets rallyfest i Göingeskogarna. Rally Travels Kong Christian Race drar igång imorgon lördag klockan 11.00. Även om det nu inte blev nytt rekord, så är väl inte 180 bilar något att hänga läpp för. Men det är klart att för tävlingsledaren Björn Larsson som är van vid att hantera runt tvåhundra bilar då känns detta kanske som ett misslyckande?
Imponerande är att tävlingen som kolliderar med premiären för Rallymasters i Norrköping har lockat trettio bilar mer än nya ”SM-utmanaren”. Kongen är etablerad och för de allra flesta lite av en höjdpunkt på året, så är det i alla fall för mig.
VOC:en ska för första gången ut i skarpt läge med mig bakom ratten. Lite pirrigt ska erkännas och vinnarskallen lämnar jag kvar där hemma, här gäller det bara att överleva. Hoppas även min vädjan till Larsson om att ge två minuters mellanrum till vasse Team Treskeföraren Peder Johansson uppfylls. Annars är nog risken stor att jag har Peder i bakluckan mest hela tiden. Gäller för mig att justera in backspeglarna…
Att tippa i getingboet är snudd på mission impossible, men vi provar.
4WD
1.Stoffe Nilsson Hässleholms MK Subaru
2.Patrik Johansson Wäxjö MS Mitsubishi
3.Åke Jacobsson Emådalens MK Ford
4.Andreas Magnusson Skillingaryds MK Mitsubishi
5.Emil Tigerberg Götene Mk Mitsubishi
2WD
1.Mattis Olsson Gullabo RC Toyota
2.Kjell Fransson Vimmerby MS Volvo
3.Rickie Borgström Osby MK Volvo
4.Thord Johansson SMK Hörby Volvo
5.Christopher Zeijlon Skillingaryds MK Volvo
Blir inte förvånad om jag inte har ett enda rätt i 2 WD, extremt svårtippat. Skulle vilja peta in både Daniel Halldén, Gary Kajson, Robin Friberg, Jocke Kristiansson och David Pettersson på listan. Men vem ska då plockas väck, det är frågan?
Tomrummet känns jobbigt, eller hur man nu ska beskriva känslan, sedan Vinterbloggen gått i ide. Vet inte riktigt om ide är rätt ord? Det skulle ju betyda att den återkommer, jag är mycket mycket skeptisk…
Till sist lycka till Johan Stureson på Knutstorp i morgon och visa än en gång att Göingestålet biter. Jag får svårt att hålla tummarna, har klydd nog med att ratta värstingen med båda tummarna runt ratten!