Hässleholms-Ola, fyra på Hockenheim och Flodin kör S-2000 Mini!
Hässleholms racinglöfte Ola Nilsson inledde strålande i Volkswagen Scirocco R-Cup med en fjärdeplats under DTM-helgen på Hockenheim.
Ola var med bra redan på träningen och fick även till starten. Sedan jagades han av de två ”legenderna”, Nicola Larini och Uwe Alzen. När attackerna kom gjorde han inget större motstånd eftersom de ändå inte tar några mästerskapspoäng.
– Jag vet att det viktigaste är att ta bilen i mål i varje race. Förra året innebar en bruten tävling att möjligheterna till en topplacering i mästerskapet försvann, menar Ola
Nu kom han i mål som sjätte bil och ligger fyra i mästerskapet.
– Jag är inte helnöjd med racet. Men farten finns där absolut och jag är bra med inför fortsättningen, avslutar Ola.
Nästa deltävling körs på Red Bull Ring i Österrike första helgen i juni.
Så blev det inte någon WRC-start för Patrik Flodin i Sardinien. Tillsammans med det italienska Mini- teamet har man i stället beslutat att han ska köra en S-2000 version. Mini vill fortsätta utveckla S-2000 bilen. Då är Patrik uppenbarligen helt perfekt som testförare, vilket han visat under några intensiva dagar i trakterna kring Toscana. Till tidningen Bilsport säger Patrik.
– Anledningen till ändringen är att Prodrive och Grifone var mycket nöjda med arbetet som utfördes.
– Man frågade då om jag var beredd att utföra ett test på vissa WRC- och S-2000-delar, mot att vi istället får ett mycket fördelaktigt erbjudande för nästa rally, då i en WRC-bil, säger Patrik.
Vilket rally Patrik väljer att åka WRC-bilen i är inte klart, men visst känns detta bra. Blir inte förvånad om hälsingen helt plötsligt sitter med en permanent VM-styrning…
Så är då kiosken stängd, det går inte längre att anmäla sig till Midnattsolsrallyt. Totalt blev det 224 anmälningar och nu återstår bara att se hur många som verkligen får lov att packa väskan, tanka rallybilen och sticka till Västerås i juli.
Regularity är populärt i rallyt till skillnad från årets övriga månader. Totalt är sextiofyra bilar anmälda till ”snitthållar-klassen”. Största klassen är annars Escort-klassen med femtio bilar anmälda. Här lär också utmanaren till Arne Bäckström och Audi Quattron finnas. Nu är inte Arne ensam om att åka fyrhjulsdrivet, Erik ”Eken” Johansson från Ludvika kör även han en Audi. Tror dock inte att Eken har samma tempo som Haningeåkaren och får därmed svårt att utmana på allvar.
Om nu Audi-bilarna överhuvudtaget blir inlottade? Det finns enligt vissa ”experter” risk för att man inte vill ha med dom bland de ”riktiga” klassikerna på grund av deras överlägsenhet. Vi får se…