WRC:s längsta sträcka försvinner, Martinsson överklagar kommunalt tokbeslut och danska Emilie till Formel1.
Här hemma hade vi en gång specialsträckan ”Björnjägarens Minne” i Bergslagsrallyt och som om jag inte minns fel, var bortemot tio mil lång. I WRC heter motsvarigheten ”Guanajuato” och har fram till och med 2016 körts i Rally Mexico. Men någon riktig ”Björnjägare” har det aldrig varit utan mexikanarna lyckas bara få den till att bli åtta mil och men också WRC:s längsta sträcka. I fjol tog det sträckvinnaren Sebastien Ogier lite över 48 minuter att ta Polon från start till mål på ”Guanajuato”, alltså en rejäl utmaning.
Nu är det slut med detta då arrangören plockar bort den i 2017-års upplaga som utgör deltävling tre och körs 9-12 mars. Istället blir det nu ”El Chocolate” som blir rallyts längsta sträcka med sin 53 kilometer och som dessutom körs två gånger. En av anledningarna till att sträckan försvinner är att det var svårt att hålla koll på publiken som under rallyt uppgick till en halv miljon människor.
*
Nu överklagar rallyeldsjälen Anders Martinsson det förbud mot att bedriva motorsport i Millebygden som Älmhults Kommun beslutat. Det var miljö-och byggförvaltningen som gick på några klagande grannars linje (dessutom inte de som bor närmast sträckan???) och beslöt om totalstopp för all verksamhet på den populära sträckan. En direkt följd av detta är att Älmhults MK beslutat att flytta stortävlingen ”SilverKongen” i april från kommunen.
Inte nog med att man förbjöd all form av motorsport på vägen utan man anmälde även Martinsson till Tingsrätten för åtalsutredning gällande miljöbrott. Nu har han dock gått till motattack skriver Smålänningen och berättar att Martinsson överklagat beslutet i sin helhet.”Beslutet grundar sig felaktigt på permanenta anläggningar/motorbanor, vilket inte är fallet här, det finns ingen registrerad motoranläggning på fastigheten”, skriver han i överklagandet. Han hävdar att detta är en ren rallysträcka och inte en motorbana.
De klagande var även missnöjda med att det parkerades bilar som enligt dessa blockerade in och utfarter till fastigheter, något som Martinsson redan beslutat åtgärda. Det klagades även på högt buller från rallybilarna men vid mätning visade det sig att bullret låg under gränsen. En Vibrovält användes för att förbereda för kommande skogsavverkning och även detta var något som störde enligt klagarna…
Bakom sig i överklagandet har nu Martinsson både Svenska Bilsportförbundet och ytterligare två förbund som menar att ”Rally kan och ska inte klassas som miljöfarlig verksamhet” vilket innebär att åtal för miljöfarlig verksamhet inte kan komma i fråga.
Känns bra att SBF är med på tåget i den här för sporten oerhört viktiga frågan och att man sätter till allt som finns för att stoppa de småländska dumheterna. Om Tingsrätten i Växjö skulle få för sig att lägga kraft på frågan och än värre gå på kommunens linje, då kommer det framöver bli oerhört svårt att bedriva rallyverksamhet i det här landet!
*
En av Danmarks mest kända racerförare är Kristian Poulsen med både seger i Le Mans och VM-guld i standardvagnsracing som nu sadlar om och kör kommande säsong i det allt populärare tyska TCR International Series. Dessutom tar han med sin bror Roland i projektet och de båda ska köra varsin VW Golf GTI med 330 hästkrafter.
Bröderna Poulsen ska köra för samma team som Kristian tog VM-guld med, Engstler Motorsport och man blir inte ensamma på de tyska banorna. Så här långt har 13 team med 32 förare anmält sig till serien.
*
Mer danskt och mer racing då 23-åriga Emilie Rath har fått sin dröm uppfylld och blir mekaniker i Formel 1-teamet Manor under 2017. Ända sedan hon var 15 år har Emilie haft detta som mål och nu blir hon första danska i Formel 1.
*
Vill avsluta med att tacka för alla nyårshälsningar som kom via Facebook, Twitter, mejl, SMS och faktiskt även några ”face to face”, tack ska ni ha alla och nu laddar vi om för ett bra 2017.