Grøndal blev ”Årets Idrottsnamn”, Expressen: ”Rally iskallt”, Skoda ska ha beröm och en R2-dröm…

Blogg GröndalNyårsafton är verkligen ingen stor dag vad gäller motorsport, ska man var riktigt ärlig är det stendött på den fronten. Kan dock utbringa i ett stort grattis till norske R5-åkaren och flerfaldiga mästaren Anders Grøndal som julafton förlovade sig med Molly Petit som är både motorjournalist och racerförare. Idag fick kom så beskedet att Anders genom läsarröstning i Drammens Tidene även utsetts till ”Årets Idraettsnavn 2016”. Från Motorbloggen kommer ett stort grattis till både Anders och Molly och önskan om ett Gott Nytt År.

*
Noterade att Expressens motorredaktör Jan-Erik Bergren gjort årets ”Heta lista” för motorsporten. På plats nummer ett sätter ”motororaklet”, Anonyma Sponsorer och syftar på de penningstarka svenska namn som räddade kvar Sauber och Marcus Ericsson i Formel 1. De som lättade på plånböckerna enligt Berggren skulle då vara H&M och Tetra Pak. Då jag inte har någon som helst koll på detta är det så klart omöjligt för mig att säga emot, men oavsett vem det nu är som pröjsat så förtjänar dom så allt beröm som finns.BloggEkström kopia 12
En sådan här lista är subjektiv och speglar enbart skribentens åsikt, den får ju han också då stå för. Att sätta Mattias Ekström som tvåa köper jag rätt av och och även resterande namn på listan är väl inget som jag blir upprörd av. Men när det kommer till rubriken ”Iskallt” blir jag tvärtom stekhet. Berggren tycker, jag citerar, ” Svenska rallyförare
Pontus Tidemand, Emil Bergkvist och Fredrik Åhlin i WRC2 får ursäkta. Svensk rallysport är under helt under isen ingen svensk förare verkar speciellt nära något av de stora VM-teamen. Det verkar också saknas pengar för att de här förarna ska vara intressanta för de stora teamen eller för att de ska ha råd att köpa in sig i ett privatteam.”.

2003 02 08 Folkfesten Svenska Rallyt. Bild. Tommy Svensson

Att kalla svensk rallysport med tusentals utövare för att vara helt under isen tycker jag är en extremt orättvis beskrivning. Visst, någon förare i WRC har vi inte men att inte Pontus Tidemand skulle kunna få en plats i ett WRC-team inom en ganska snar framtid köper jag inte. Tvärtom, jag blir inte förvånad om en seger i WRC2 2017 kan vara en inkörsport till en styrning i ett av WRC-teamen.
Emil och Fredrik är idag måhända lite längre ifrån samma utveckling men att beskriva det som ”helt under isen” är inte sanningsenligt. I synnerhet Åhlin hade en medalj i Brittiska Mästerskapet inom räckhåll när Fru Fortuna hoppade ur och oturen in i R5-Fiestan…
Istället borde Berggren placerat sin egen arbetsplats på den här kalla platsen då motorsporten är enormt styvmoderligt behandlad av honom och kollegorna på sportredaktionen. Undrar om inte det är något av en önskedröm för Expressen-gänget att inte få någon svensk rallyförare till WRC, helt plötsligt kanske man hade tvingats att skriva även om vår sport…

*
BloggSkodaPå tal om dröm så hade jag en sådan i natt och upprinnelsen till denna var när jag noterade att Skoda använder märkets guld i WRC2 för att sälja bilar genom annonser med Esapekka Lappi hoppande i R5-Fabian. Idag är detta nästan bortglömt, att använda en motorsportframgång för att sälja bil till ”Svensson” och därför förtjänar Skoda all heder som står för den här sortens marknadsföring. En rallybil i annonsen istället för ”eco”, ”bio” ”E” och allt annat som konkurenterna hellre använder än en sladdande rallybil.
Åter till drömmen och i denna träffades marknadsstrategerna hos Skoda, Peugeot, Opel och Ford för ett informellt after work. Ford-killen var den som hade initierat mötet och även var den som stod för ölen under mötet. BloggRöjsel kopiaHär förklarade han hur lyckat deras engagemang i Rally-SM blivit med Daniel Röjsel i R2-Fiestan och efter tredje ölen kom han så till mötets kärnpunkt.
Kan inte ni som alla tre har konkurrenskraftiga R2-bilar också köpa in en bil och sätta någon ung talang i den så att det blir ännu bättre drag i SM-serien?
Det var nu som jag märkte att jag höll på att vakna för alla tre svarade samstämmigt.
Klart som f-n vi ska vara med, inte kan vi låta Ford var ensamma. Efter helgerna beställer vi hem bilar och med lite tur så kan vi vara klara och köra Östersund Winter Rally. Det skålar vi för!
Det var då jag hörde rallylabradoren Colin skälla från tvättstugan med uppmaning att han ville ha frukost och jag samtidigt förstod att allt bara var en dröm. För det var det väl, eller?

*
Gott Nytt År önskar jag alla Motorbloggens läsare och så ses vi på andra sidan!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *