Ogier har inget mer att bevisa, dåligt intresse för vinterrally, RX-Bakkerud gör rallydebut och välkommen Peter!

Jag har inget att förlora! Orden är Sebastien Ogiers och det han syftar på är att han i år sitter i M-Sports WRC-Fiesta. Till Autosport förklarar Ogier att med fyra raka VM-titlar blir varje framgång hos Malcolm Wilson lite av bonus och tillägger.
Jag har inget mer att bevisa…BloggOgier kopia 42
Frågan är när Ogier tar första segern för sitt nya team något som det Cumbria-baserade Ford-teamet är tämligen ovant vid. Senast en Ford-förare vann i WRC var när Jari-Matti Latvala körde hem Rally Wales GB år 2012. Söker man en världsmästare som kört Ford får man gå ännu längre tillbaka, ända till 1981 när Ari Vatanen tog VM-Guld med Escorten.
Nu har Fords trista WRC-CW taggat Ogier lite extra och gett honom extra motivation avslöjar han till Autosport.
Jag kommer att göra mitt allra bästa och det är onekligen en utmaning att återskapa åren med framgång efter många år med problem.
Att Ogier och Julien Ingrassia kommer att stå som vinnare av premiären Rally Monte Carlo är högst tvivelaktigt. Även om man har fyra VM-guld i ryggen så har tiden för förberedelser varit väldigt knapp för den franska duon. Återstår gör nu bara två testdagar inna det är skarpt läge om så där tre veckor.
Det är detta som blir första utmaningen och än så länge är det för tidigt att sia om vad vi är i stånd att prestera, menar Ogier ödmjukt.
Under helgerna har det varit helt tyst hur 2017 kommer att se ut för de två billösa norrmännen Andreas Mikkelsen och Mads Østberg. Mikkelsen kör som bekant i WRC2 med en Skoda Fabia i premiären medan Østberg än så länge inte vill eller kan, avslöja sina framtidsplaner. Om jag skulle spekulera lite så är det högst troligt, för att inte säga tvärsäkert att båda två finns med när Rally Sweden drar igång den 9 februari. Kanske har då ”VW-dimmorna” skingrats och de sista bitarna i WRC-puzzlet 2017 är på plats…

*
Tävlingsledare Sven Täppers i Finnskogsvalsen / Safeexplosives Rallyt som arrangeras av värmländska MK Ratten är bekymrad över brist på vinterväder. Till NWT säger Täppers.
Vi har har en meter tjäle i vägbanorna men ingen snö. Vi behöver mellan en och en halv och två decimeter. Det utlovas snö under veckan även om prognosen är osäker. Men jag är positiv. Jag är luttrad.
Nu är det inte bara vintern som än så länge lyser med sin frånvaro, nästan samma sak med förare i anmälningslistan. Med två dagar kvar av anmälningstiden är det bara 39 anmälda vilket är en märkligt låg siffra då SverigeSerien för VOC Mekonomen Rally har premiären i Torsby den 14-15 januari.

*
Med detta är övergången lätt till ett inlägg på Facebook från Johan Garli som är mer än lite bekymrad över trögheten med anmälningar till hans klubbs, Stuguns MK:s ”Z-Trofén”. Garli skriver, ”Vi i Stuguns MK kör våran tävling Z-trofén den 21/1 och den ingår i RM för grp E, grp F/VOC och 1300 Rallycup. Nu börjar det och dra ihop sig till notskrivning, troligtvis på måndag 9/1. Det vi undrar är vart alla anmälda är, 7 st just nu ? Känns inte bra att ta hit notskrivaren och sen behöva ställa in pga för få anmälda ! Det kostar klubben 10 000:- isf !
Är ju pengar som vi kan använda till bättre saker så kom igen och anmäl er nu ni som vet att ni ska åka !
Vägarna har en ordentlig isbotten, men inte så mycket snö på sidan om ännu ! :)”.
Trodde att detta med att anmäla sig i sista stund var ett fenomen som var på utdöende men uppenbarligen hade jag fel. Undrar om de aktiva förstår vilken vånda man helt i onödan orsakar arrangörerna genom att vänta till absolut sista minut innan det är dags att trycka på ”enterknappen”…

*
BloggBakkerudWorld RX-trean Andreas Bakkerud gör i år sin fjärde säsong i rallycrossens hösta liga. Däremot blir det rallydebut för Andreas när han tar plats i Anders Grøndal och Team Grøndal Bilbutikkens Ford Fiesta R2 och kör första NM-deltävlingen Sigdalsrally den 14 januari. Vid sin sida får rallycrossesset Grøndals f.d co-driver Miriam Walfridsson.
Anders Grøndal med 12 Norska Mästerskapsmedaljer som även han är anmäld till rallyt ska under nästa vecka i Numedal coacha den från rally helt oerfarna Bakkerud som är mycket noga med att inte ha för stora förväntningar på sina axlar.
Vi gör detta uteslutande för att lära. Det viktigaste är att skaffa erfarenhet och framförallt, komma i mål, berättar Bakkerud.

*
I dag var en stor dag i Hörby då inbitne Sjöbobon tillika välkände kartläsarprofilen Peter Andersson korsade kommungränsen för att bli en del av Hörby Bils ”line up”. Nu blir inte Peter unik då det på firman bedrivs ett intressant integrationsprojekt där en annan del är att göra stockholmare och f.d SM-föraren Tommy Andersson till skåning. En tuff uppgift men så här långt menar projektledare Lars Servin att det ser bra ut.
Ytterligare runt tio år här nere så ska det nog vara fullt möjligt för honom att röra sig helt obehindrat och kanske även konversera enklare fraser på skånska.BloggPeter
För Peter blir det lite enklare med språket då Hörby och Sjöbo-dialekt är närbesläktade, värre blir det att ta del av den på firman rådande matkulturen. Även här är Servin optimist.
Vi har redan en från Linderöd som nu är snudd på att betrakta som fullvärdig Hörbybo och äter i stort sett samma saker som vi andra. För Peter får det bli en mjuk övergång från den enklare mathållningen söderöver mot vår mer exklusiva. Till exempel får han börja med att äta en halv ”knake” till frukost…
Första dagen på jobbet blev mest att känna sig för och så se till att lära sig så fort som möjligt så att ”Prao-brickan” kan plockas bort från uniformen. Motorbloggen ber att få önska lycka till, nu äntligen på ”rätt sida” gränsen…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *