Stoffe Nilsson vann Anderslövsrallyt, Ogier i Jordanien och PG punkterade!
Stoffe Nilsson, Hässleholms MK infriade förväntningarna och vann för andra året i följd Anderslövsrallyt. Marginalen blev nästan minuten till klubb och Subarukompisen Ingvar Andersson. Så var där inte mycket mer att säga om det…
Däremot höll inte mitt tips i 2WD fullt ut. Min favorit Thord ”Todde” Johansson bröt när oljetryckslampan tändes. Numera vet Todde också vikten av att kolla oljenivån före start…
Istället klev min tvåa, David Pettersson från Asarum upp överst på prispallen. Så här tippade jag och så här blev det inom parantes.
A-förare 2WD:
1. (Br.)Thord Johansson SMK Hörby Volvo
2. (1.)David Pettersson Asarums MS Volvo
3. (Br.)Mattias Jirvelius SMK Örebro Toyota
4. (2.)Joachim Kristiansson SMK Hörby Opel
5. (5.)Fredrik Nilsson SMK Hörby Volvo
B-förare 2WD:
1. (2.) Martin Nilsson SMK Hörby Volvo
2.(Br.) Mårten Nilsson Simrishamns MK Volvo
3.(1.) Patrik Åhman Skepptuna MK Opel
Kan bara gratulera mina klubbkamrater i SMK Hörby Bengt Ragntoft, trea och Lars Mårtensson, fyra. Bra kört, gubbar!
I B-klassen var Martin Nilsson lite deprimerad över att bli frånåkt av Skepptunas Corsafantom Patrik Åhman. Martin ledde efter första rundan men på andra kuggade Åhman upp och då fick Hörbygrävaren nöja sig med silver.
Annars blev Anderslövsrallyt tämligen odramatiskt. Noteras kan att det börjar bli trångt i garaget hemma hos bröderna Steiner från Arlöv. Lillbrorsan Sebastian rullade Seaten i premiären i Simrishamn och nu var det Steiner den äldres tur att lägga Volvon på taket. Lite trist inledning på säsongen kan jag tycka…
Så missade jag även slutsegraren i Jordanien. Sebastien Loeb blev bara trea och istället vann teamkompisen Ogier det jämnaste rallyt i historien. Bara 0,2 sekunder eller en bra brakfis efter var Jari-Matti Latvala. Han ledde faktiskt med 0,5 sekunder inför den sista power stagen ( hur översätter man det till svenska egentligen, ”kraftsträckan”? ). Här plockade då Ogier isakallt in 0,7 och vann både rallyt och bonuspoängen.
Leder efter fyra tävlingar gör Loeb på 74 poäng. Tvåa är Hirvonen, fyra i helgen sedan Petter Solberg kraschat på slutet, och är faktiskt bara två poäng efter. Ogier ligger trea på 69 medan Latvala skuggar på 66 poäng. Resten är statister för närvarande!
Dubbelpunka på fredagen förstörde PG Anderssons helg på Kanarieöarna. En sextonde plats betraktade han dock inte som bortkastad då man fullföljde tävlingen som test. Tester som gör honom optimistisk inför fortsättningen i IRC med Protonen. Vann gjorde finnen Juha Häninnen, bara drygt fyra sekunder före tjecken Jan Kopecky som länge ledde det tuffa asfaltrallyt.
Fick i går en fråga från en arbetskollega som inte är överdrivet intresserad av bilar och motorer. Kollegan kör en VW Vento så behöver jag inte förklara närmare. Han undrade hur det kom sig att olja som funnit i jorden i flera miljoner år, måste bytas minst en gång om året så fort den hällts i en bilmotor? Försökte förklara det här med rening, smörjning och annat som oljan jobbar med i motorn. Vet inte riktigt om min förklaring gick fram. Kände mig mer som Stenmark när han sa till Sven ”Plex” Pettersson efter ett misslyckat åk.
-Int lätt att förklara för en som inte begrip!
Nu bär det av till Bivarödsfältet för årets första Driftingtävling. Hässleholms ”motorgud” CG Wilke har lovat ännu bättre upplägg och ännu bredare sladdar än i fjol. Vi får se om han håller vad han lovat.
Nere på Sturup Raceway kör Svedala MK en deltävling i RS-DM och jag kan sätta hur mycket som helst på att totalsegraren heter Mats Andersson från Eslöv. Någon som är pigg på att sätta emot?
Patrik Åhman åker för Almunge MK
Hej.
Oförlåtligt!
Men det var ändå starkt kört att slå hemmaåkarna. Jag är imponerad och lovar bättra mig…
MVH
Tommy