Ogier ”King of Wales”, Ola blev ormbiten, Tidemand heroisk, Algot Öberg och Kevin Jirvelius tyska knallar och Stoffe, Mattis, Jesper och Robin SSRC-finalvann!
”Same presidier as last year”, bättre kan inte WRC Wales Rally GB sammanfattas sedan Sebastien Ogier och Julien Ingrassia tagit fjärde raka segern ”dynghålet” Wales. Ledning från start till mål även om Ford-föraren Ott Tänak på DMACK-däck aldrig släppte av och i mål var futtiga tio sekunder bak världsmästaren. Sista pallplatsen tog Thierry Neuville och än viktigare, han var långt före Andreas Mikkelsen som han delade andra platsen i mästerskapet med före start. Detta gör att belgaren i sin Hyundai har stabilt grepp om silvret med 14 poängs ledning inför finalen i Australien i mitten av november.
Detta var faktiskt Ogiers allra första seger i ett grusrally 2016 och för tabellbitare så har han även varit i ledning från start till mål i varje GB- tävling sedan han började hos VW 2013. Snacka om att imponera!
Nu hade Tänak lite småstrul, trasig intercom och punktering var något som drabbade honom. I slutändan blev andra platsen ändå hans bästa placering i WRC någonsin, dessutom för andra gången han varit tvåa. Ogier berömde också esten.
– Ott flög verkligen fram, han var snabb och stabil, gjorde inga misstag så det var en tuff seger för mig, menade Ogier och tillade.
– Mitt mål var att hjälpa till att säkra Märkes-VM vilket också lyckades.
Ny Hyundai som fyra med Hayden Paddon bakom ratten och i sitt sista WRC-framträdande blev DS3 WRC med Kris Meeke femma.
*
Mycket kan som bekant hända under en rallytävling men frågan är om inte Mads Østbergs kartläsare Ola Fløene råkade ut för något unikt i fredags. När Ola rotade runt i en gärdsgård efter en sten att lägga bakom hjulen för att hindra att Fiestan rullade störde han någon form av Walesisk orm.
– Tyckte att det stack till men tänkte inte så mycket på det då, berättar Ola.
På sträckan efter fick Ola kramp i tummen när han bläddrade i nothäftet något han aldrig tidigare råkat ut för. Efter det började armen svullna upp och då framträdde även bitmärkena efter ormen. Ola fick också problem att fokusera och hade smärtor innan han fick medicinsk hjälp. På kvällen var så allt normalt igen och han kunde lotsa fram Mads till en åttonde plats.
– Samarbetet i bilen präglades så klart av Olas problem, konstaterade Mads som ändå menade att det dåliga tempot inte helt berodde på ormbettet…
*
I WRC2 spelade Esapekka Lappi rollen som Sebastien Ogier och tog hand om segern och knappade därmed in på ledaren Elfyn Evans ledning i tabellen. Temakompisen Pontus Tidemands roll den här gången var att se till att inte värste rivalen Teemu Sunninen fick fler poäng än nödvändigt och det lyckades värmlänningen med. Tack vare en heroisk insats på power stage passerades Sunninen som nu bara blev trea. Inför denna var Pontus och Jonas Andersson tre sekunder bak och med bara åtta kilometer krävdes stordåd. Något som också gjordes och Pontus var här 4,2 sekunder snabbare än Sunninen, dessutom sattes sjätte bästa tid totalt.
– Den här helgen kan vi utan tvekan vara nöjda med, säger Pontus.
– Det var en utmaning att komma in i det, men under de två sista dagarna lossnade det och jag är glad att vi kunde avsluta med en ordentlig satsning och visa att vi kan leverera när det verkligen gäller. Erfarenheten kommer också betyda mycket nästa gång jag är tillbaka och vet vad jag har att vänta mig.
En bra körning gjordes av av Marius Aasen som tog DMACK:s R5-Fiesta till en femte plats medan Ole Christian Veiby placerade sig direkt efter. En bra helg för EVEN Management med andra ord, Pontus tvåa och Ole Christian sexa, inte så illa pinkat.
*
Fredrik Åhlin har verkligen inte Fru Fortuna med sig i R5-Fiestan, först rasade turbon på fredagen. Omstart dag två bara för att halka ner i ett djupt dike efter en extra hal kurva. Ny omstart och på söndagen gick det bättre men 46:e platsen är långt i från vad Fredrik hade tänkt och önskat vågar jag lova…
*
Snacka om succéstart för Eskilstunas Algot Öberg och Andreas Johansson när man drog till tyska Lausitz-Rallye. Trots tämligen begränsad erfarenhet av utlandsstarter tog vinnaren av Otrimmat 4WD i Östersund Winter Rally en vågar jag påstå, sensationell andra plats i den tyska stortävlingen. Algot verkar hålla med.
– 2:a Totalt i Lausitz-Rallye!!!
– Helt fantastisk helg med många nya erfarenheter och bra sträcktider bl.a. total snabbast på sista sträckan, berättar Subaru-åkaren.
Motståndet var inte heller att leka med med de flesta tyska storfräsare i startlistan och där Skoda Tysklands sjufaldiga ”TM-vinnare” Mattias Kahle vann med sin R5-Skoda. Marginalen ner till Öberg var också väl tilltagen runt tre och en halv minut men bakom den grön/vita Subarun fanns flera vassa R5-bilar.
Storfavoriten efter tre raka segrar, Anders Gröndal och Miriam Walfridsson lyckades inte ta en fjärde vinst i rallyt. Valvoline-Fiestan gick upp i ledning på sträcka fem och behöll den även på sträcka sex och då med 4,5 sekunders marginal till Kahle. På sjunde sträckan var dock tävlingen över för Anders och Miriam då vattenpumpen havererade på R5-Fiestan och det var bara att parkera.
Bästa norrmän blev istället Arnt Gustav Olsen/Rune Eilertsen på femte plats och även dom i R5-Fiesta. Sist in på topp tio-listan placerade sig Bjørn Baekevold med en Toyota Celica.
Om Öberg var knallen totalt i Laustiz så var Kevin Jirvelius och Ida Lidebjer Granberg samma sak i 2WD-klassen. Även här saknas en hel del rutin detta var Kevins tionde rallystart, men det syntes inte på tempot i R2-Fiestan och att bli tre i getingboet är onekligen en fjäder i hjälmen för unge Kevin. Tiderna räckte till tredje plats i klassen och14:e totalt vilket nästan säger mer än klassbronset, då 58 bilar kom i mål. Till detta ska läggas till 28 som inte fick rulla över målrampen.
– Det har varit en tuff och riktigt utmanade tävling men också väldig lärorik för oss båda och många nya erfarenheter att ta med oss, konstaterar Kevin och Ida på FB.
Roland Poulsen/Ole Fredriksen slutade på 25:e plats i den danska Mitsubishin. Två placeringar efter slutade Jeannette Kvick som läste noterna till tysken Dirk Klemund och detta efter en strulig rallyhelg.
*
Helgens stora rallyhappening här i södern var finalen för Sydsvenska Rallycupen, den här gången med två sträckor kring Hovmantorp. Grundserien är som bekant en sak för sig och finalen en helt annan, inte helt lätt att förklara för icke insatta personer. För dessa är sista tävlingen alltid final men så inte i det här fallet. Ställer faktiskt också mig själv frågan, vem är vinnare av Sydsvenska rallycupen i t.ex 4WD? Är det Ingvar Andersson som toppade tabellen efter de sju körda tävlingarna eller är det lördagens vinnare Stoffe Nilsson?
I Hovmantorp var det inget snack om saken, Stoffe och Esmeralda Gyllenswärd var över minuten före Ingvar och Adam Andersson. Ner till trean Ola Schön, Tomelilla i sin ”GruppE-Subaru” skilde över två minuter.
Då var det tuffare i 2WD där äntligen Mattis Olsson fick ihop paketet med Marcus Sundh i Toyotan och kunde knäppa till Vimmerbys Pierre Fransson/Daniel Mörn Edorsson med elva sekunder. Trea och bästa Volvo blev Per Eriksson, Emådalen. Bästa Opel kördes av Nybros Viktor Karlsson med ”Årets Kartläsare” Erik Lindfors vid sin sida. En femte plats blev det för den orange Corsan.
Årets suverän i Grupp E har varit SMK Hörbys Magnus Sigvardsson med både DM-guld och seger i SSRC. I finalen blev det dock tvärstopp på andra sträckan, ”Sigge” ledde efter första sedan en drivaxel gått sönder på ”Max-Golfen”. Istället blev det Kristianstads Jesper Lasson i par med Hörbykartläsaren Erika Ledin som var snabbast på de ”fyra sträckorna”. Lite över tre sekunder skilde till tvåan, Andreas Olsson/Martin Olsson, Kalmar. Fast allra viktigast för Jesper var nog ändå att han var före lillebror Hampus med Stefan Ahl till höger. Hampus slutade fyra, nio sekunder efter storebror. Som trea placerad sig Gullabos Golf-åkare Erik Ohlsson/Michael Johansson.
Bästa VOC:are/GruppF blev föga förvånande Robin Liljegren/Danny Holgersson som inkasserade ”åtta papp” för besväret. Tvåa i ”nystruken” 940 blev Alexander Axelsson/Per Andersson, Skillingaryd och trea, Christer Westerdahl/Marie-Louise Westerdahl.
Sverige-Serie vinnaren Kim Nilsson med Stefan Pettersson vid nothäftet hängde inte riktigt med den här gången utan Osby-föraren fick nöja sig med fjärde platsen.
I klasserna för de ”Lyckliga förlorarna” var SMK Hörbys Henrik och Ida Levin åksugna som bara den och vann klassen Otrimmat. Fem sekunder efter var Thomas Karlsson/Patrik Berglund. I den trimmade delen blixtrade erkänt snabbe Daniel Wall/Lina Jonasson till rejält och östgöten var elva sekunder före tvåan, R2-åkande Viktor Karlsson/Oscar Almquist. En intressant start gjorde Gullabos Jonathan Johannesson som körde nyinköpt kit-car Golf till fjärde plats.
*
På den efterföljande prisutdelningen och inte minst viktiga, festen presenterades SSRC-kalendern 2017. Inget direkt spännande utan ser ut ungefär som i år med premiär i Simrishamn den 1 april och ”final” i Ekratten och Asarum den 23 september. Är där något man höjer på ögonbrynet över så är det att augusti/september blir intensiv, tre tävlingar på lika många vekor känns i mina ögon långt ifrån optimalt…
*
I Säffles Trätäljasprinten blev det Mitsubishi seger totalt genom Pär Nordahl MK Ratten med Dan Johansson på andra plats i klassen. Mellan dessa bägge trängde sig 2WD-vinnaren Andreas Levin, Lima i sin Nissan och som tvåa i den klassen placerade sig Andreas Thealus och siste man på pallen blev Lars Hedqvist. Lars premiärkörde sin i den svenska rallyskogen unika Honda Civic R3.
Att det är Volvo 240 som gäller i Appendix K om man siktar på seger är ingen hemlighet. Även i Säffle funkade receptet och Mats Karlsson var fyra i klassen Trimmat och femma totalt vilket är fullt godkänt med en bil som är byggd enligt regler som gällde för snart 40 år sedan.
I Otrimmat var det hemmaföraren Daniel Thorp som var vassast och detta före Fryksdalens Gustav Johansson. Fast det som förgyllde dagen i Säffle var ändå föråkande Kim Sevius som för allra första gången luftade den nya Volvo 262:an. Tack för bilden Lollo!
*
Lite så där i hemlighet har Johan ”Kalle” Green i helgen varit ute på shoppingtur och kommit hem till Sösdala med en Grupp H Toyota i släpet. Jakten på SM-guld 2017 har börjat…
*
Dagens bilder: Volkswagen Motorsport – M-Sport- Skoda Motorsport – DMACK- Bengt Johansson- Jan-Olof Johansson .