Tricky i Wales, Åhlin bröt, Matton gillar inte ny WRC-regel, motorsport inte ofarligt och hur blir det för prinsen och STCC?

Sébastien Ogier (F), Julien Ingrassia (F) Volkswagen Polo R WRC (2016) WRC Rally Great Britain 2016 Photo: Daniel Roeseler

WRC Wales Rally GB har börjat precis som det ska med ”tricky conditions” och det är då som Sebastien Ogier är som bäst. Han leder efter sju av de åtta fredagssträckorna men är hårt uppvaktad av Ott Tänak vars DMACK-däck verkar fungera minst lika bra som övrigas Michelin. BloggtänakI M-Sport Fiestan har han ett gap fram till #1 Polo WRC på 23 sekunder. Att det är ”tricky” i Wales bekräftar Ogier i målet på sträcka sju
Den här sträckan var väldigt hal och jag är glad att vi kom i mål. Första sträckan i morse hade bra grepp men den här var mycket halare.
Tänak med två sträcksegrar är den ende som verkar hänga med i Ogiers ”pace” klagar ändå över att bakändan på Fiestan inte vill riktigt samma sak som han.
Detta gör det svårkört för tillfället och idag har det bara handlat om att komma till service, i morgon ska det bli bättre, lovade Tänak.
Trea är Kris Meeke men överraskande långt efter, 1.05,4 och bara en dryg sekund efter Cittran sitter Hayden Paddon i sin Hyundai. Hyundai även på femte plats och i den sitter andra plats i tabellen jagande Thierry Neuville, 2,9 bak ”The Kiwi”. BloggMikkelsenFast kampen om VM-silvret verkar redan avgjord då Andreas Mikkelsen kört ”2WD” mest hela dagen efter drivaxelhaveri. Ligger 17:e totalt.
Mads Østberg kämpar på och har sjunde platsen men hela två och en halv minut bak Ogier. Än värre för Jari-Matti Latvala som var uppe på tredje plats men trillade till åttonde efter att växellådan börjat strula.
Jag är väldigt frustrerad, vi har problem med växellådan och där finns inget jag kan göra, konstaterade en besviken Latvala.
Ett av hemmahoppen vid sidan av Kris Meeke är Craig Breen men som rullade bort sig tidigt i rallyt. Nu jobbar Citroën-mekanikerna febrilt för att om möjligt kunna starta om på lördag.

*
BloggLappiI WRC2 är det Esapekka Lappi som bär ledartröjan trots att han ägnade sig åt lite trädkramning direkt på första sträckan. Finnen tappade bakändan på Skodan och där ett walesiskt träd sedan ändrade designen. Inget skadades dock allvarligt och efter sju sträckor leder han klassen och kan fortfarande bli VM-vinnare om detta håller. Tvåa är Teemu Sunninen som tappat och är nästan minuten efter.  Norrmannen Marius Aasen som också åker på DMACK-däck är överraskande femma och bästa Ford. Landsmannen Ole Christian Veiby i EVEN-Skodan är åtta.
Pontus Tidemand gick upp till trea på sträcka sju och passerade då teamkompisen Jan Kopecky, har kanppt halvminuten fram till Sunnien.
Fredrik Åhlin drabbades än en gång av otur efter en fin inledning fick ge upp på SS5. Då låg han femma i klassen direkt bakom Tidemand när han tvingades bryta på exakt samma ställe som i fjor. R5-Fiestan hade då haft ”boost problem” som kulminerade på femma och gjorde att man fick bryta.
Extremt besviken att än en gång behöva bryta för tekniskt fel, menade Fredrik som hoppas på omstart.

*
Till nästa år är det åter tre bilar som gäller för WRC-teamen vilket Yves Matton, Citroën är kritisk till. Han menar att detta gör det ännu svårare för ”young drivers”. Idag kan teamen bara ha två förare för märkespoäng vilket inneburit att både Volkswagen och Hyundai kört med ett ”B-team”. 2017 är det de två bäst placerade som får poängen och Matton menar att teamen tvingas till att ”säkra” och satsa på tre etablerade förare istället för två plus en ung och mindre erfaren. Att köra med tre bilar köper Citroën-bossen det är hur regeln är skriven han vänder sig emot.
Som den är skriven är det ingen väg att få fram nya förare, istället ett sätt behålla dagens!
Både Volkswagen (Ogier, Latvala och Mikkelsen) och Hyundai (Neuville, Sordo, Paddon) har i dag en erfaren ”line up” till skillnad från Citroën där endast Kris Meeke kan kallas rutinerad i WRC. Craig Breen och Stephane Lefevbre är inga gröngölingar men ändå i det här sammanhanget tämligen oskrivna kort.
Sven Smeets, VW försvarar beslutet med att när det klubbades ingen hade några invändningar och så inte heller VW.
Ok har ingen annan problem med detta så har vi inte heller så, kommenterar Smeets Mattons invändningar.
Han tror inte alls att det blir enbart ”gamlingar” i WRC utan även nya förare kommer in och ser positivt på att man slipper detta med ”B-team”. Nu förstår inte folk varför VW och Hyundai har två olika team.
Att bli av med detta är enbart bra för sporten, menar Smeets.

*
Strängnäs Motorstadion har igår och idag ett 40-tal intresserade haft möjlighet att testa Supercar Lites från Olsbergs MSE och JC Raceteknik.
En blandning förare från racing, rallycross och folkrace har testat med hjälp av Sebastian Eriksson, Kevin Eriksson och Thomas Bryntesson.
JC Racetekniks Joel Christoffersson var positiv till testerna.
Intresset har alltid varit stort för Lites-bilarna, men till i år känns det både hetare och mer konkret än tidigare. Vi ser redan på uppslutningen till det här testet att många är intresserade och att marknaden för både nya och begagnade bilar ser bra ut. Vi hoppas och tror stenhårt att klassen kommer att fortsätta växa.BloggEmrik
Bland de som testade fanns touringcar-föraren Sören Hedlund, V8 Thundercars, Stein Fredric Akre och även Emrik Smedberg som i år kört racing i med Citroën i Danmark.

*
Har faktiskt varit märkligt stilla efter inlägget från Håkan Svenssons test med ”Svensson-däck” i Vara och Marknadsnatta. Noterade ett klokt inlägg på ”Rädda svensk Rallysport” från masen Jan-Erik Eriksson, han skriver.” Läste om att Håkan Svensson hade kört med Svensson däck som föråkare och som tävlande i Marknadsnatta. De är ju mycket prat om vägslitage nu att rallydäcken sliter hårt på vägarna och är ett stort problem. De bästa svaret på denna fråga måste ju bli. Att någon arrangör i Sverige kör sin tävling och ALLA startande kör på Svensson däck. Måste ju vara den absolut bästa utvärderingen av denna debatt. Jag menar, 4 Svensson däck kostar väl som 1 riktigt rallydäck. Nog skulle väl svenska rallyfolket ställa upp på detta och få ihop ett startfält på 100 bilar. Ja skulle tro man fick ett väldigt bra svar på frågan och funderingar kring vägslitaget och däckslitaget…”.
Än mer oväntat är att så gott som samtliga som kommenterat Jan-Eriks inlägg håller med honom. Det finns ändå hopp…

*
Motorsportmänniskor skryter ofta om hur säker vår sport är trots att riskerna är höga och burka peka på hr få skador som förekommer i förhållande till exempel till fotboll. Nu visar detta sig vara inte helt sanningsenligt även om fotboll visar upp allra flest skadade utövare. Saken är dock att fotbollspelares skador ofta inte är så allvarliga oftast fraktur eller stukning på underben och/eller foten. Bollsparkarna är också klart flest i skadestatistiken med över 100 000 skadade utövare men så finns det också 440 000 licensierade spelare.
Nästan tio procent av de idrottskadade spelade hockey och var ungefär lika många som ridsport utövare. Men när det kommer till allvarliga skador med längst vårdtid är det de sporter som har häst inblandade som är flest men strax bakom hamnar så motorsporten i sällskap med alpin skidåkning. Alltså är vår sport inte så säker och fri från personskador som vi tror/hoppas.

*

090616 Thed Björk och Prins Carl-Philip. Bild: Tommy Svensson
Var årets STCC-säsong Prins Carl Philips sista? En del saker pekar på detta då man till nästa år inför TCR-bilar i serien och detta är bilar som inte finns hos hans team Polestar Cyan Racing.

Vi jobbar hårt för att vi ska ha kvar Carl Philip, säger Jonas Lundin, vd för STCC.
Polestar har ännu inte gett klartecken för att fortsätta i STCC till nästa år och så länge detta inte är klart får prinsen ägna sig åt att vara pappa på heltid.

*
Påminner om SSRC-finalen i morgon med första start klockan 11.30 i Hovmantorp. Med detta säger jag trevlig helg och någon Motorbloggen blir det inte förrän söndag då nyhetschefen har svingat piskan…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *