Eslövs-Mats landets snabbaste asfaltåkare och Petter Solberg vann flest sträckor i Portugal!

Asfaltskungen från Eslöv Mats Andersson tog sin sjätte raka seger i SMK Hörbys premiärtävling i RS-DM. Frågor på detta? Är någon förvånad? Det är bara att konstatera att Mats är totalt överlägsen när det handlar om asfalt och fortåkning i södra Sverige. Egentligen finns det ingen anledning att inskränka sig till Skåne och närliggande provinser, kan lika bra utnämna honom till landets asfaltsvärsting. Dessutom ska man betänka att han kör en liten 1600 kubiks Proton…
I samband med prisutdelningen avslöjade han att årets DM kan bli jämnare än på länge och anledningen till detta är att han inte kommer att åka hela serien. Hans engagemang med sin gamle kartläsare ´”Uppfinnarjocke Arne Johansson” numera Karlskoga gör att han åker jorden runt och hjälper till med notskrivningsprogram till WRC-Academy. Närmast väntar Sardinien sedan Argentina och som Mats nyktert konstaterade.
– Till Argentina åker man inte på en kafferast, utan det innebär att jag inte hinner med hemmatävlingarna!
Favoriten Lille-Mats Rallysprint i Hässleholm missar han dock inte och Arne har fått klara direktiv.
-Lille-Mats rör du inte, den ska jag bara åka, punkt slut!
Annat noterat från DM-premiären. Tja, det är ingen tvekan om vem som regerar i rallyfamiljen Lindh från Hässleholm. Pappa Stefan, 3:a med Toyotan, storebror Joakim 3:a i BMW:n och så lillasyster Viktoria med ännu yngre systern Emma i kartläsarstolen, 2:a dessutom i debuten. Som Joakim lugnt konstaterade.
– Stefan och jag trea, Viktoria tvåa, den blir svår att komma runt!
Inge tvekan utan att Viktoria fick blodad tand och snackade redan om att prova grusrally. Talangen finns där och hon var faktiskt allra snabbast i klassen på fjärde provet.
Kul annars att Stefan för en gångs skull fick ett problemfritt rally med Toyotan. Trodde ni på den? När han skulle starta för att åka hem efter prisutdelningen vill Toyotan inte alls. Istället slog stora eldflammor upp under huven och det blev till att tömma eldsläckaren. Ingen kan påstå att Stefan och Fru Fortuna är så där jättekompisar!
Hemmaåkaren Jocke Kristiansson eldade även han på men på femte provet blev det generalras på Corsa-motorn. Inte nog med att motorn gav upp dessförinnan hann han med att tömma ut all olja längs provet till konkurrenternas förtret.
Illa gick det även för Svedalas Mattias Persson. Ifjol krånglade växellådan på provet i Linderöd, i år tappade han framhjulet. Inte nog med det, hjulet landade i en parkerad åskådar-Saab. Äntligen har man hittat vad man kan ha Trollhätteprodukterna till, hjulfångare. Smart va!
Över till Rally-VM där mitt tips på att Sebastien Ogier skulle vinna höll, all the way, Men sedan gick det sämre. Nu blev det Loeb som tog silver medan Latvala bronsade. Hirvonen tog hand om fjärde platsen och Matthew Wilson slutade femma. Inte så illa pinkat ändå, Ogier hade jag rätt och Hirvonen likaså. Som vanligt var det Loeb som dj-lades, han skulle bli femma punkt slut. Lyssnade fransmannen, självklart inte utan blev tvåa istället…
Nu delar Hirvonen och Loeb VM-ledningen med Latvala som trea och Ogier på fjärde platsen. Petter Solberg ligger femma, men var faktiskt den som vann allra flest sträcksegrar i Portugal, sex stycken. Ogier var näst bäst med fem. Bara allt funkar med Cittran då är Petter med i toppen på riktigt. Tro mig!
Nu hamnar ju allt detta lite i skuggan av min egen VOC-debut som föråkare. Gick hyggligt, men lite synpunkter har jag på banläggningen som jag ska ta upp på nästa klubbmöte. Kan inte påstå att man lagt banan så där jättesmidigt eller logiskt. Flera gånger körde jag som man borde köra, men va f-n där stod koner och skit i vägen. Min kartis Roland försökte förklara hur jag skulle åka, men i mitt huvud är ”själv bäste dräng” så jag lyssnade inte. Hur som helst vi körde inte på någonting och då får man väl vara nöjd eller…

4 svar på “Eslövs-Mats landets snabbaste asfaltåkare och Petter Solberg vann flest sträckor i Portugal!

    1. Hej.
      Du kan ha rätt. Mats kan mycket väl ha blandat ihop alla sina segrar genom åren och inte fått det rätt i slutändan. Kollar upp detta.
      MVH
      Tommy

  1. Hej.
    Vad då kört med dubbdäck i morse? Klart jag har dubbdäcken på, vinterdäckslagen gäller till den sista mars och innan dess har jag svårt att förstå varför de skulle av. Isfläckar kan uppstå även om det är barmark…
    MVH
    Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *