Ogier WRC vann, Tidemand tvåa, Tom och Pontus delar andra platsen i Adam Cup, PG show i Hässleholm, Evas BRC-vinnare, Opel-seger på Lolland och Simon blev blöt i TCR!

2016 FIA World Rally Championship / Round 09, Rallye Deutschland 2016 / August 18-21, 2016 // Worldwide Copyright: Hyundai Motorsport

Har haft lite dålig koll på WRC från Tyskland när man är så osmart att man lägger detta samma helg som AM Snapphanerally i Hässleholm. Kollade dock direktsändningen på SVT från power stage och det blev en riktig nagelbitare om vem som skulle bli tvåa bakom 2016-års världsmästare (!) Sebastien Ogier. Till slut klarade spanjoren Dani Sordo detta med en tiondels sekund tillgodo på Hyundaikompisen Thierry Neuville. En vilt satsande Andreas Mikkelsen klarade inte att knäcka de bägge Hyundaierna utan fick nöja sig med fjärde platsen. Som femma, nytt koreanskt under med Hayden Paddon bakom ratten.

2016 FIA World Rally Championship / Round 09, Rallye Deutschland 2016 / August 18-21, 2016 // Worldwide Copyright: M-Sport/McKlein
Mads Østberg/Ola Fløene fick inte alls till det som tänkt bland vinodlingarna kring Trier och slutade sexa men bäste Ford.
Jeg er fornøyd med at vi kommer unna dette med en 6. plass, og det er vel det eneste jeg er fornøyd med også, förklarade Mads som hade lyckade tester i ryggen.
– På løpet klarte jeg ikke å kjenne igjen det vi hadde testet ut, og følte at oppsettet gjorde bilen ustabil og nervøs å kjøre. Uten full tillit til bilen, taper jeg sekunder hele veien.
Med Rally China borta har nu WRC-åkarna över en månads vila innan det är dags för Tour de Corse dit kommer Mads med fullt fokus.
– Jeg kan love at vi skal gjøre det vi kan for å komme sterkere tilbake, og vet at teamet vil gjøre det samme.

*
BloggLefevbreEn riktigt ruskig smäll råkade privatanmälde Stephane Lefevbre och Gabin Moreau utför på Panzerplatte med WRC-Cittran. I hög fart kraschade man in i en hel rad av ”hinkelstein” och resultatet blev förödande. Båda två åkte till sjukhus med svåra frakturer och inre skador, tack och lov inte livshotande. Sträckan ströks för samtliga precis som näst sista men där var det den stora publiktillströmningen som var orsaken.

*

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2016 -WRC Deutschland (GER) - WRC 18/08/2016 to 21/08/2016 - PHOTO : @World

I WRC2 blev det Skoda för hela slanten med Esapekka Lappi som vinnare före Jan Kopecky och Armin Kremer på tredje plats. Nu valde Pontus Tidemand kanske lite dumt, att inte nominera Tyskland till poängtävling i serien. Pontus och Jonas Andersson visade nämligen att man kan köra fort på asfalt och hamnade mellan Lappi och Kopecky men utan att få VM-poäng
Det var ett skönt besked att veta att vi har farten med oss och faktiskt kan mäta oss med asfaltspecialister i en tävling som denna, menade Pontus.
Jag ser det inte som att vi teoretiskt sett kunde ha plockat viktiga poäng här, utan att vi fick en bonustävling som vi har gjort det mesta av.
I det stora och tuffa startfältet med 25 WRC2-anmälda slutade danske Kristian Poulsen/Ole Frederiksen på 15:e plats med Wewer Sports Skodan.
Avåkningen första dagen för Ole Christian Veiby gjorde att den norske WRC3-föraren slutade tvärsist i hela rallyt.

*
Jari Huttunen är nu klar vinnare av ADAC Opel Rallye Cup sedan han vunnit de bägge deltävlingarna som ingick i Rallye Deutschland. Detta är helt klart sedan näst sista tävlingen i serien Baden-Wurtemburg tvingats ställa in. BloggåhmanDelad tvåa i Adam-Cup liger nu Pontus Åhman/Johan Johansson som bröt på fredagen, startade om på lördagen och avslutade deltävling två som just tvåa bak Huttunen. Blogtom
Andra platsen i cupen delas med SMK Hörbys Tom Kristensson/Timmy Berntsson som körde in på andra plats under fredagen men som sedan fick problem.
Det var Panzerplatte som jag sett fram emot så mycket det hände, berättar Tom.
Där händer det som inte får hända, en smygpunka kommer på höger bak från ingenstans. Vi blir tvungna att stanna och byta och därmed är denna deltävlingen förstörd.
Lite flyt hade ändå Hörbyföraren då sjätte placerade Novak fick problem på sista sträckan och passerades av den silver/blå svenske Adam-bilen. Dessutom blev det två power stage poäng vilket förde upp Tom till exakt samma poäng som Åhman inför finalen ”Drei Städte rallys”.

*
Att PG Andersson/Emil Axelsson skulle köra hem AM Snapphanerally och Rally-SM var absolut ingen överraskning men att segermarginalen skulle bli gigantiska tre minuter till Mats Jonsson förvånade mig. Nu försvann värste utmanaren Jerker Axelsson efter att brand uppstått i Subarun och han fick bryta. Redan då var regerande mästaren rejält distanserad av PG, men visst var det trist när Jerker försvann och du i princip inte fick något riktigt motstånd frågade jag PG vid målgång.
Spelade absolut ingen roll, jag tävlar egentligen bara mot mig själv, svarade Årjängsföraren.
Sedan förtydligade han.
Om inte jag med min bakgrund skulle vinna vore det för dåligt. Trots allt är det stor skillnad på tempo mot att åka VM och SM…
Nu säkrade PG sitt andra guld 2016, SM-i Sprint vanns också med WRC-Skodan. Detta tyckte inte kartläsande Emil ens var något att räkna. Vet inte om det hade med att göra att PG där satte en sponsor bilen som därmed fick ett SM-guld på köpet…

Vinnaren av AM Snapphanerally PG Andersson har kul med tvåan Mats jonsson
Tidsdifferensen mellan PG:s Skoda och Mats Jonssons snart Appendix K-mogna Escort var skrattretande stor. Men när Mats försökte med att han var tvungen att köra sakta för att Johnny Johansson i högerstolen skulle hinna med att leta Pokemon, ja då var det PG:s tur att skratta…

*
BloggGrahnNär Joachim Grahn och Rickard Nilsson rullade in för service efter sträcka åtta var det lite panik hos GN Motorsport.
Vi har ingen koppling, förklarade Rickard.
Måste bytas och normalt sett ska det gå på runt fem minuter och vi har femton minuters service. Borde inte vara några problem…
Nu hängde det dock upp sig och när det var dags att rulla mot TK:n fungerade det inte som det skulle. WRC-Focusen fick skjutas ut av mekanikerna och med bara tre sekunder tillgodo gav man sig som trea ut för de två sista sträckorna.
Här funkade dock kopplingen men med fyra kilometer kvar av Hovdala sprack grenröret och därmed blev bilen både turbo och helt orkeslös. Till Stortorget i Hässleholm tog man sig dock med ett nödrop för att ta emot tredjepriset i årets första SM-deltävling.

*

Hässsleholms Johan Green till höger slutade fyra i AM Snapphanerally och grautlerar vinnaren Tobias Söderquist
Johan ”Kalle” Green och Mats Jönsjö satte jag som vinnare av Trimmat 2WD men det tipset sprack i princip redan på Garnisonens asfalt. Här var Kalle inte alls med och var 25 sekunder bak SM-ledaren Tobias Söderquist. Sedan gick det bättre och bättre på gruset så i mål blev det en fjärde plats och tre bonuspoäng för bäst tid på Hovdala. Därmed är också tredjeplatsen i SM förstärkt inför de två avslutande tävlingarna.

Jag är för ojämn, avslöjade Kalle efteråt.
På vissa sträckor hänger jag med i deras tempo som är framför mig, men sedan kan jag plötsligt bara tappa. Vet i f-n vad jag ska göra åt detta?
Vinnaren Tobias Söderquists seger där han i princip säkrade SM-guldet med Toyotan och Jesper Johansson i högerstolen, var aldrig i närheten av att vara hotad. Tobias höll med men hade ingen direkt förklaring till storformen.
Ingen aning men att vi har haft en kanonsäsong så här långt är bara att erkänna!
Tvåan Kristian Johansson, Kind har ändrat fokus inför de två återstående tävlingarna, borta är jakten på guldmedalj.
Nu får vi åtminstone försöka slå Tobias och vinna en SM-tävling…
Trea kom Andreas Sjölander/Sofie Lundmark som även är dom som kan snuva ”Kalle” och Mats på SM-bronset. Fortsättning följer…


BloggJockeSMK Hörbys Joachim Kristiansson/Anders Björnmyr gick ut som trea efter Garnisonen men tappade sedan placeringar på gruset. Kulmen på tappet nåddes på sträcka sju där det blev ”sidlägg” med Toyotan berättade Jocke som dessutom var lite besviken på just den manövern.
Att ligga på sidan i en halv minut och sedan inte ha så mycket som en repa på bilen för att bevisa detta känns lite konstigt.
Jag kunde själv konstatera att detta stämde, inte ens minsta lilla repa eller ens en knäckt backspegel visade vilket ”moment” den nu sjunde placerade Hörby-föraren haft.

*
BloggServinMats Andersson/Jörgen Jönsson tog AM Snapphanerally som träning inför höstens stor utmaning WRC i Spanien. Startade med asfalt set-up på fredagen och sedan byggde mekanikerna med Opel-fantasterna Lars Servin (bilden) och Carsten Magnusson i spetsen om för grus på runt en timme. Exakt samma scenario som kommer att möta dom i Spanien.Bloggmats
Opel Adam-körningen fungerade bättre och bättre men fram till tiderna som Mattias Ledin och Johan Holmberg satte i SM-klassen nådde inte Mats.
Behöver mycket mer träning med bilen, men det börjar lossna, konstaterade Mats nöjt.

*
BloggCarlströmFör SM-ledaren i Otrimmat 4WD Joachim Carlström/Jörgen Norrman började rallyt som en mardröm. Med rasad turbo direkt på SS1 tappade Mitsubishi-åkaren fyra minuter på fredagen. Inledde ändå jakten på lördagen bara för att få nytt turboklydd på SS5 och fler sekunder åt h-e. Men när konkurrenterna sedan bröt en efter en blev det till slut ändå en tredje plats, när SMK Hörbys Rickard Andersson fick ge upp inför sista sträckan sedan mellandiffen på Subarun gett upp.
Absolut inte vår tävling det här, slog Carlström fast.
Men med lite tur så blev det ändå hyggligt med tre bonuspoäng och förstärkt SM-ledning…
Vann gjorde SM-trean Kristoffer Karlsson med Joakim Rydholm, SM-tvåa på andra plats.

*
BLOGGPELLE1Snabbe Junioren Pelle Willén kan man inte riktigt lita på sedan han på torsdagens presskonferens lovat att inte köra fullt utan istället taktiskt och på säkerhet. Ett löfte Pelle med Martin Holmdal vid sin sida i Toyotan inte alls höll fast vid när det väl blev skarpt läge. Istället blev det seger före Volvoåkare Niklas Karlsson och med märkeskollegan Emil Karlsson som trea och fortsatt andra plats i Junior-SM, Trimmat.
Men du lovade ju Pelle, försökte jag att påminna Toyota-junioren.
Jo men jag lovar att jag körde som planerat, taktiskt, säkert och utan att ta några risker. Sedan att detta ändå räckte till seger kan ju inte jag hjälpa…

*
BloggBerglundLider med min klubbkompis Pontus Berglund som låg trea efter Garnisonen med sin i sammanhanget blygsamt vässade Volvo 940. Mot slutet av lördagen blev det ”4 Pontus Berglund Brutet: Motorras” istället för SM-poäng för den snabbe och ambitiösa Hörby-föraren. Vad som hände med motorn vet jag inte, men såg en bild på den och vad jag vet är det aldrig riktigt bra när man ser vevaxeln genom blocket…

*

BloggMagnusLider gör jag också med ”frukthandlare” Magnus Larsson, Hässleholm som satte sin kartläsare för 25 år sedan Tyko Nilsson i Grupp H 940:an. I den som någon uttryckte det ”fruktansvärt” strajpade Volvon chockades omgivningen då Magnus som inte kört en meter sedan hösten 2014 blev bästa Volvo och sexa i Trimmat 2WD på Garnisonen. Det blir nog värre på gruset, trodde Magnus när jag snackade med honom efteråt. Han fick rätt och redan på första grussträckan hamnade paret på taket och sedan var den dagen förstörd. Någon undrade om detta var vad man bruka kalla för ”fallfrukt”???

*
Sex liter Coca-Cola hjälpte Daniel Röjsel att genomföra AM Snappahnerally detta sedan kopplingen på R2-Fiestan börjat slira. Drycken hjälpte men kopplingen började att slira mer och mer och på service fick han och Niclas Edvardsson med sig ännu mer Coca-cola för att klara de kommande sträckorna. Sträcktiderna blev hyfsade och de höll i tredjeplatsen men kopplingsproblemet blev mer och mer påtagligt och därmed var fjärde platsen en ren prestation.
Vi får se det positiva med att vi inledde tävlingen med att vara snabbast. Att kopplingen började slira är ju inget vi kan styra över och det är egentligen helt otroligt att vi tog oss i mål och dessutom blev fyra, summerade Daniel där Jacob Jansson vann före Dennis Rådström.

*
BloggOttossonI RM för Grupp E blev det dramatiskt när RM-tvåan Niklas Ledin lade sin stora Volvo S60 på taket och försinkade med detta ledande Stefan Ottosson/Sofie Adolfsson. Tiden korrigerades dock och därmed blev det återigen tätt mellan Stefan och redan klare RM-vinnaren Thobias Svensson/Stefan Pettersson SMK Hörby. Men en snurrning på Hovdala gjorde att ”Tobbe” tappade tid och i mål kunde Stefan belåtet konstatera att det blev seger med sex sekunder. BloggSiggeTrea bak Hörbyföraren kom klubbkompisen Magnus ”Sigge” Sigvardsson/Joakim Gustavsson med ”Max-Golfen”. En placering som Kristianstads Hampus Larsson/Robin Rosengren så gärna ville ha. Blev dom trea så var även andra platsen i RM säkrad. Hampus försökte beveka Sigge inför de två sista sträckorna.
Kan du inte stanna på transporten och ta lite transportprickar så jag kan gå förbi, försökte Hampus.
Sigge bara skrattade och svarade.
Tror inte det!

*
BloggLiljegrenI VOC/Grupp F var det Karlskronas Robin Liljegren/Danny Holgersson som körde snabbast över RM-fältets åtta sträckor. Dessutom den ende förutom PG Andersson som noterades för en kör tid på under timmen i rallyt. Fast det är klart, PG körde två sträckor mer än den spräckliga VOC—940:an…

*
BloggÅkessonAvslutar AM Snapphanerally uppsopet med en bild på Jonas Åkesson/Joakim Karlsson som med den fina Opel Asconan körde in som sexa och bästa Opel i Trimmat 2WD. Tyvärr är där inte ljud till Motorbloggen så det bara till att se och njuta, inte höra…

*
BloggEvansVar väl ingen direkt överraskning att WRC-meriterad Elfyn Evans skulle säkra BRC-segern redan i näst sista deltävlingen Ulster Rally? Jag blev i alla fall inte förvånad över att den DMACK-försedda R5-Fiestan var först upp på målrampen i Derry i går kväll. Tvåa slutade Keith Cronin med Alistair Fisher bakom sig.
Fredrik Åhlin som egentligen såg tävlingen på Irland som lite genrep inför finalen ”Isle of Man” där han väldigt gärna vill vinna, fick punka direkt på fredagen. Sedan en avåkning på lördagen och de tidsförlusterna hämtade han och Morten Erik Abrahamsen sedan sig aldrig i från. En tröst var dock att det blev en sträckseger med den nya svart/guld strajpade Leo Vegas-Fiestan.
Bara att hoppas att Fredrik och Morten avslutar lika starkt som man började mästerskapet, då kan BRC-silvret hamna i Värmland
I Junior-BRC är irländaren Robert Duggan i Vauxhalls Junior-team överlägsen och tog nu en ny seger med Vauxhall Adam och säkrade även mästerskapet. BloggSindreTvåa, minuten efter och detta i sitt livs andra asfaltrally slutade den lilla norska Renault Twingo R2 med Sindre Furuseth vid ratten medan svenske Jim Hjerpe läser noterna. Placeringen innebar även att man ligger tvåa inför finalen om en månad.
Sämre gick det för Mattias Adielsson som satsade allt på seger i Ulster Rally. En satsning som tyvärr slutade med en avåkning första dagen och det var inte slut med detta.
Denna gång gick det inte vår väg utan vi blev ståendes i en häck på första sträckan, berättar Mattias
Därefter blev vår bil träffad såpass illa av en annan tävlande att vi inte kunde inte starta om dagen efter.
Nu blir det för Mattias att göra upp om silvret med Furuseth och inför detta sticker han till Tjeckien för tester.
Allra bäst för de blå/gula färgerna gick det för Trollhättans Robert Blomberg/Lars Andersson som tog ännu en seger i den nationella delen av BRC. Paret körde en ny uppdaterade Mitsubishi Mirage R5.


Inte bara i WRC2 i Tyskland som det blev Skoda-seger så även i DM4 ”Sydhavsrally” där Esben Hegelund tog R5-Fabian till seger. Detta över minuten före Steen Andersens Mitsubishi R4 och som trea, Ib Kragh Citroën R5, ytterligare en minut efter.
Bästa 2WD-ekipage blev storebror Madsen, Kenneth som med sin Suzuki Swift Maxi slutade fyra totalt och direkt bakom kom lillebror Jacob med Opel Danmarks, R2 Opel Adam. BloggMadsenNu kör Jacob och Line Lykke Jensen i den mindre 2WD-klassen så där blev det Opel-seger efter 17 mil specialsträckor. Detta var parets fjärde raka seger i Danska Mesterskabet och detta två minuter före värsta konkurrenten Rasmus Sørensen, Citroën C2. Jacob och Line Lykke kopplade greppet redan i mörket på fredagskvällen. Tog ny sträckseger på lördagen och sedan var saken klar.
Så kunne vi begynde at køre med hovedet, men på den sidste prøve er der lige de der tre ekstra point for at være hurtigst, og dem vil man gerne have, berättar Jacob och gav full gas och tog även bonuspoängen.
Nu var det ändå med ”safe mode” knappen intryckt som DM4 genomfördes eftersom man kommande helg ska köra ERC i Tjeckien och Barum Czech Rally Zlín. Där får man sällskap av ytterligare sex andra Opel Adam R2 och i klassen är där totalt 25 bilar anmälda.
I Opel Danmarks nya rallysatsning Opel Corsa Rally Cup tog bröderna Simon och Sune Valentin tredje raka segern och vann även Grupp E-klassen.
Nästa deltävling ”DM ”är FTZ Rally Roskilde den 24 september.

*
BloggSimonEtt bra snabbt kval och en pole position är vad Simon Larsson från Bjärred kan ta med sig när han gjorde TCR-premiär på ett regnigt Zandvoort. Rent resultatmässigt var det mest ner då Simon blev P16 i race 1, och fick vattenplaning i race 2 efter att ha stått i pole position.
Race 1 gick dock i torrt, men tyvärr missar Simon starten helt, men han är inte ensam om detta och två andra bilar kolliderar. Något som kortar loppet och Simon slutar på 16:e plats. På söndagen blåser och regnar det intensivt på Zandvoort, och under en tid så är det osäkert om det överhuvudtaget ska blir start. Simon gör till slut en hyfsad start och är andra bil in i första kurvan men får sedan vattenplaning, åker av rakt ut i sandfållan. Till slut har fem bilar får vattenplaning och åkt av.
Totalt körde man mindre än 2 varv i race tempo, resten var under säkerhetsbil, berättar 19-årige Simon.

Dagens bilder: Hyundai motorsport – M-Sport – Skoda Motorsport – wrc.com – Opel Danmark – Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *