Solberg förlorade mot en ”hinkelstein”, Andervang och Levin bäst i Götene, svenskseger med Grybb i ”YM Vest 4”, NYBE-framgång och första bilden på ”nya Grupp H”(?)…

BlogHinkelHar fått lite frågor kring detta med ”Hinkelstein” som så ofta nämns när man snackar WRC i Tyskland, vad är det egentligen för någonting? Gick på wikipedia men där kunde jag inte hitta mer information än att det var någon sorts kulturgrupp som jobbade i sten, alltså inte det ”hinkelstein” som finns på ”Arena Panzerplatte”. Får istället ta till min egen kunskap och då är detta stora betongklumpar som markerar vägen ute på Baumholder-fältet. Dessa ska hindra stridsvagnar att köra upp och förstöra bilvägarna. Samtidigt utgör de ett mycket mer effektivt hinder mot gening i kurvor än vad till exempel ett tidstillägg an åstadkomma.BloggSolberg Fråga Petter Solberg och Phil Mills som utmanade en ”hinkelstein” år 2004 med Subarun, behöver det tilläggas att betongklumpen vann den fajten överlägset…

*
Som jag skrev efter ERC-tävlingen i Polen så var vinnaren ”Kajto” glad men ännu gladare var de ansvariga för nya Citroën R5:an över att växellådan nu fungerade som det var tänkt. Därför vågar man nu låta EVO-versionen av DS3 R5 köra i ADAC Rallye Deutschland. Enligt fransk rallymedia är det tänkt att Emil Bergkvist då ska köra en av de tre bilar som anmäls.

*

17 JEETS,Raul TOOM, Andrus EST/EST FORD FIESTA R5 RC2 ERC1 action during the 2015 European Rally Championship ERC Cyprus Rally, from June 25 to 27th 2015 at Nicosie, Cyprus. Photo Jorge Cunha / DPPI

Årets FIA European Rally Championship har sin final på Cypern den 7-9 oktober och där finns då 60 000 euro att köra om i det som kallas ”The ‘Love Cyprus Golden Stage”. Två sträckor ingår i fajten om prispengarna och båda tuffa med såväl grus som asfalt under däcken. Totalt runt 36 kilometer mäter de två sträckorna och körs sista dagen av rallyt.

*
Gamle Ford-kämpen Stig Andervang satte Erika Söderman i sin 4WD-Escort och den kombon blev segerrik när det idag kördes ”Götenerundan”. Tvåa efter Stig slutade Simrishamns WRC-Focusen med Joachim Grahn och Rickard Nilsson. Jocke tappade tunt tio sekunder på sträcka två och utan detta kunde han ha gått förbi Escorten, då det skilde 9,8 sekunder vid målgången. Å andra sidan, hade inte Jimmy Olsson/Conny Sundquist haft runt sex sekunder längre körtid på första sträckan hade han blivit tvåa, blev nu trea halv sekunden bak den Hankook-skodda Focusen. Två av de mest favorittippade Eddie Hörbing och Johan Rudengren bröt.BloggLevin
Mitt tips höll hela vägen i 2WD-klassen där Limas Andreas och Birgitta Levin tog deras udda Nissan runt på absolut kortast tid. Tvåan Daniel Wall/Lina Jonasson var över halvminuten efter och på tredje plats, ytterligare några sekunder långsammare Thomas Lennstrand/Bosse Holmstrand.BloggIda Som femma rullade Ida Lidebjer Granberg in i högerstolen på Jonas Sandgrens Volvo och mellan dom och Lennstrand hamnade Daniel Damberg/Thorbjörn Kadebro. Lite kul, av de sex första i klassen hade fyra en tjej vid notblocket och sist i den kvartetten blev Nina Jonasson som i vänsterstolen hade Jimmy Wessbo.
Har skrivit det tidigare att Rally-SM skulle behöva familjen Levin, bara tråkigt att inte Levinarna tycker att dom behöver Rally-SM. Att Andreas håller SM-tempo är knappast någon överdrift och i Götene slutade han sexa totalt. Detta direkt efter Bengt Abrahamsson i den vassa R5-Mitusibshin, onekligen en stor prestation.
I 1300 Rallycup höll äntligen Ola Strömberg och Brittmarie Ålunds bil och då blev det också seger före Marcus Morén och med Jan-Erik Eriksson på tredje plats.
Kenneth Bäcklundh hade konserverat vinnarformen från Midnattssolsrallyt och var snabbaste ”klassiker”. Därmed blev det Ford-seger före Volvo på andra plats med Magnus Lagerstam bakom ratten. Som trea och till synest utan några allvarliga men från rullningen i Kullingstrofén körde Ola Axelsson in, den här gången med gamla hockeyprofilen Curre Lundmark som kartläsare. Fjärde bästa klassiker och vinnare av den lite äldre klassen blev Tony ”Roten” Jansson, även han med en Ford Escort.

*
Ett nytt namn kunde läggas till på segerlistan i Birch Tvilum Rallyshow i Fårvang och inför tusentals regntyngda åskådare vann Esben Hegelund i Wewers Sports R5-Skoda. Tidigare har Esben blivit både tvåa och trea men detta var första segern. Tvåa slutade den andre R5:an i Fårvang med Ib Kragh bakom ratten. Hans DS3 R5 fick finna sig i att få stryk med sju sekunder och detta före bästa 2WD-bil, Kenneth Madsens vassa Suzuki.
Man måste säga att arrangören lyckades med seedningen då startnummer 1-5 även fick samma placering, fyra kom Kim Boisen och femma Benny Pedersen. BloggBjarneBäste svensk blev Bjarne Rutgersson, Stenungsund i den röda Escorten som slutade tvåa i Klass 5 och tolva totalt. Två placeringar sämre totalt och femma i Klass 4 blev resultatet för Eslövs-Escorten med Anders Karlsson vid styret.
Den tredje svensken, Alf Nilson även han från Eslöv fick inte till det i blötan och placeringen blev blygsam.

*

Rolf och Tobias Grybb, Hässleholms MK segrade i Bravida Prenad Sprinten på Ljungbyheds Motorbana

Direkt från Fårvang mitt på Jylland drog så den ännu mer asfaltsugna svensktrion vidare österut till Randers där det i dag kördes deltävling fyra i ”Yokohamamesterskabet Vest”. Till trion anslöt sig också Hässleholms Rolf och Tobias Grybb med den ”IFK-orange” Opel Asconan och det visade sig bli en lyckad tripp. Det blev nämligen totalseger och detta med elva sekunder före ”naeste svensker”, Anders Karlsson/ Jan-Åke Jönsson, Eslöv. BloggAndersNog ett av parets bättre resultat ”i modern tid” och jag har försökt analysera varför det gick så bra. Till slut kom jag fram till att chefsmekaniker Ismail Bakirci (bilden) inte varit med i helgen utan istället valt att heja fram sonen Ibrahim som sprungit någon sorts överlevnadsövning i Kiruna. Min analys kan förstås halta, för Ibrahim med ett förflutet i racingklassen för Volvo S60, gjorde bra ifrån sig i fjällen. Detta trots att att pappa var med och fixade…BloggIsmail
Sist på pallen i Randers blev det ändå en dansk, Morten Clausen, Toyota innan det återigen blev blå och gult med Bjarne Rutgersson som fyra.
En som kunnat förstöra svensksviten var Jörgen Hansen i den tuffa Porsche 997:an men en punktering i första heatet gjorde att han istället slutade tia. Ännu sämre gick det för BMW-åkande Alf Nilsson som bröt.

*
Nu lär hela gänget vara på väg mot hemlandet då alla i morgon ska göra upp om segern i Örkelljunga. Där får de tyvärr inte tillfälle att möta Svedalas Mats Lundahl vars BMW saknar vitala delar för att kunna köras. Lite oroande är också att snabbe dansken Johnny Pedersen hade ”afbud” i Randers och nu är frågan om han kommer till Skyttesvängen?

*
BloggGröndalDet blev seger för Anders Grøndal där tillfällige kartisen Roger Eilertsen ersatte Miriam Walfridsson när det i dag kördes Sørlandssprinten. Valvoline-Fiestan fick en punktering på första körningen men tappade inte mer tid än att man kunde vinna till slut.

*
BloggAriRiktigt häftig att ta del av hur norske rallycoachen Ole-Martin Lundefare på distans lärde 17-årige Ari Pettigrew från Nya Zeeland hur man kör rally. Den unge ”kiwin” tog kontakt med Ole-Martin som i sin tur gav lite tips på körteknik och vad han skulle fokusera på när han körde sin BMW på de gudomliga vägarna på andra sidan jordklotet. Tipsen gav resultat och i Catlins Coast Rally med 90 startande och med Ari (döpt efter Vatanen av den rallytokiga fadern) långt bak i fältet blev det en total fjärde plats. Det hör det till saken att detta var blott hans andra rallystart. Hans lite trötta BMW 318 hade enbart ”firehjulstrekkere, forhjulstrekkere og andre mye raskere bakhjulstrekkere”, runt sig berättar Ole-Martin.
Lära sig köra rally på distans? Vore kanske något för mig som försökte lära mig tyska via en Hermods-kurs på sextiotalet. Lite av språket fastnade faktiskt och kanske sker samma sak om Ole-Martin börjar ”coacha” en tämligen hopplös 60-plussare i rallykörning…

*
BloggNYBE1Inte bara Lars Stugemo det går bra för vid sidan av specialsträckorna i rallyskogen kan jag konstatera när tidningen Smålänningen besökt expansiva företaget Nybe i Eneryda och dess ägare Mathias Bengtsson. Samme Mathias som helt orädd ofta sitter vid sidan av Hans ”Kräbbleboda” Johansson i hans Volvo 240. Hans har också bjudit Mathias på både det ena och det andra genom åren, alltifrån våldsamma flygturer i Simrishamn till rullning i South Swedish Rally när 240:an var grön (!).BloggNYBE2
I artiklen kan man läsa att ”det går bra för Nybe. Förra året hamnade omsättningen på 58 miljoner kronor, betydligt högre än de 34 miljoner kronorna det var 2010.

– Jag har aldrig haft som mål att vi ska bli stora. Jag har räknat på mina jobb, och upptäckt att vi har fått in mycket. Då har vi behövt anställa fler, säger Mathias Bengtsson.”. Antalet anställda har också ökat och idag har Nybe 38 personer anställda, fördelat på hantverkarverksamheten och byggvaruhuset i Eneryda. Dessutom är det 6 anställda i Vislanda rörtjänst. 2009 blev Mathias utsedd till årets företagare och han avslutar intervjun med
– Vi vill aldrig lämna Eneryda. Det är lugnt och stilla här, säger han och skrattar.
Skulle det bli allt för lugnt och stilla kan han ju alltid be om en åktur i 240:an…

*
BloggToddeI brist på slöa yxor att hugga sig själv i benet med kan man ju alltid åka Dalarna och pina sig igenom ”Cykelvasan”. I Thord ”Todde” Johanssons verktygsarsenal saknas uppenbarligen slöa yxor så i stället blev det Cykelvasan för honom. Utgår från att det är en personal i vit rock som tagit bilden på den glade cyklisten?
Han var dessutom inte ensam från rallysvängen att cykla runt i skidspåret, förstår att även Per Levin saknar yxa på Q8-macken i Brösarp

*
BöpggGruppHDet har varit mycket hysch hysch om ”nya Grupp” även om Rallyutskottet nu har en ny och mer transparent taktik än tidigare upplagor. Därför var det inget svårt beslut för en av mina ”kunskapare” när han idag var på Österlen och körde, att där slå i bromsarna. Anledningen till inbromsningen var att han hittade vad som verkar vara prototypen bakom det nya reglementet. Av sekretesskäl har mycket av utvecklingsarbetet skett i Polen och vad som döljs under huven är ännu en väl förborgad hemlighet. Dock ser jag vissa problem med att konvertera dagens Grupp H-bilar till det nya, bara detta att få dit gula dimljus under kofångaren kan ställa till besvär…

*

I morgon är det fokus på Skyttesvängen och efter en sådan urladdning som jag förväntas göra där är det omöjligt att efteråt skriva Motorbloggen. Det blir för er att vänta till måndag…

*

Dagens bilder: Prospeed – Erc.com- Tommy Svensson samt diverse okända fotografer…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *