Citroénbasen tror på Saab i Rally-VM, Olle allt starkare och Grahn har bilproblem!
Ryktena om Saab:s återkomst till Rally-VM surrar på. Nästa att slänga in bränsle i rykteselden är Citroénbasen Olivier Quesnel. Han menar att Saab är ett klassiskt rallymärke och när mångmiljardären Antonov nu är med både i Saab och i Rally-VM:s kommersiella del är inte steget långt tror han. Kan man hoppas att Quensel har rätt?
Tänker man tillbaka så är det skilda världar. När Erik ”Carlsson på taket” knattrade runt i tvåtakts-Saaben på sextiotalet då rattade han en vinnarbil. Samtidigt gungade då Quensels förfäder runt med ”jätte-Paddor” som möjligtvis kunde hävda sig i Safariralyt och andra överlevnadsövningar. Men när det gällde ”riktigt” rally då var det nog bara en fransos som kunde tänka sig att köra Padda.
Efter det valde Saab en väg och Citroén en annan vad gällde engagemanget i rally. Nu sitter vi med facit i hand och vi vet alla vem som satsade rätt. Inte var det kostymmaffian i Trollhättan i allafall…
Fick ett tv-tips från en kompis, reprisen på TV 3:s Lyxfällan nu på söndag. Handlar om en rallytokig familj ( sådana finns det gott om i landet, jag vet… ) där det gick totalt överstyr. Till slut redde tydligen allt upp sig till det bästa. Få se om man känner igen sig?
För några timmar sedan slutade kostymrepen på Melodifestivalen i Malmö. Mitt tips om Lasse Stefanz direkt till final håller ännu och har dessutom stärkts. När Olle och grabbarna körde låten för tredje gången då satt den som en smäck, ståpälsvarning är utfärdad!
Fick medhåll av Dansbandsgurun också känd från dansbandskampen, Thomas Deutgen, som jag delade bord med på presscentrat. Första gången i torsdags tyckte han att det var en svag femma. Ändrade sig och på slutet i dag var det en stark femma, på väg mot sexa på en femgradig skala. Thomas som kan allt om Lasse Stefanz funderade på att doktorera på bandet, men kom fram till att det inte skulle funka.
– För vem skulle kunna bli min opponent, ingen kan ju mer om Olle och gänget än jag, konstaterade Deutgen och han har säkert rätt.
Deutgens största bekymmer var annars hur han skulle ta sig hem till Mörrum i kväll, sista tåget stannar i Bromölla klockan 21.30. Han menade att vem vill till Bromölla en fredagskväll? Tja, bor man i Mörrum så, det är något med sten och glashus…
Kollade förresten in lite om helgens rallytävlingar och det är en tunn helg kan man säga. Flera tävlingar har ställts in och Hälsingerallyt är väl helgens stora händelse. Såg här en gammal bekant, Golfkämpen Jan Björe. Vem minns inte hans framfart med diverse Golfar under åttio och nittiotalet. Alltid hårdsatsning när Björe körde. Nu är det Grupp N-Subaru som gäller för honom.
Noterar även att Joachim Grahn fått problem med nya bilen. Motorn måste tillbaka till fabriken för uppfräschning och istället för utlovade tre veckor tar det nu det dubbla. Därmed lär det inte bli någon start i hemmatävlingen Simrishamns-Mixen. Fast är Jocke riktig åksugen så kan jag tänka mig att låna ut Kadetten, men då måste han lova att köra försiktigt…
Hej,
Bara ett förtydligande, Jocke Grahn har inte problem med bilen utan med en leveranstid. Anledning till genomgång av motorn är att det är dax för service enl rekommenderat service intervall, allt för att vi skall få en kanon bil att starta med !
Hej.
För mig är det ett problem eftersom han inte kommer till start. Sedan att det är en rutinservice är ju en annan sak. Men som sagt erbjudandet står kvar, men bara om ni lovar att köra försiktigt…