Evans snabbast, Åhlin sjua på hal ”Irland-QS”, Røkland bästa 2WD, SSR hotat efter tjuvträning och ”Opel-gott&blandat”!
Elfyn Evans visade att han blir ”the man to beat” i ERC Circuit of Ireland som drog i gång i dag med drygt fyra kilometer ”Qualifying Stage”. På en lerig och bitvis svinhal sträcka avgjordes vem som får välja startposition allra först vilket görs senare ikväll. Inte blev sträckan bättre av att ha använts tidigare under dagen under ”Free practice” och för varje bil drogs där upp ännu mer lera i kurvorna. Något som innebar stora problem för en del förare och allra värst för otursgubben Robert Consani (bilden). Trots svåra skador högerfram och tomt vänster framdäck linkade fransmannen till sträckmålet med sin R5-Citroën. Något inte Citroën-kompisen David Botka lyckades med utan blev kvar i diket i allra sista kurvan innan mål.
Näst snabbast tid hade Kajetan Kajetanowicz, 4,5 sekunder långsammare och trea blev britten Alastair Fisher. Totalt tre R5-Fiesta i topp efter ”QS” och också de som får välja startposition först.
Vinnaren 2015 och därmed lite av favorit, ”local hero” hemmaföraren Craig Breen slutade fyra och var första ”icke-Ford” med R5-Cittran. Bästa Skoda kördes av Martin McCormack som sexa, placeringen precis före Fredrik Åhlin och Morten Erik Abrahamsen. Onekligen bra kört av värmlänningen med tanke på att det är länge sedan han körde asfalt.
– Det är fyra år sedan jag körde ett asfaltsrally så med tanke på det får vi helt enkelt se rallyt som en infasningstest för att få känsla och farten som krävs för att åka riktigt fort på det här underlaget, menade Fredrik.
Ett lite trick har Fredrik, han har kollat on-board filmer från tidigare upplagor av det tuffa rallyt i trakterna kring Belfast.
– Jag har tillbringat en hel del timmar med att kolla on-board videos från rallyt så jag tror mig vet vad som väntar oss…
*
Glädjande var också att unga norska löftet Steve Røkland med svensken Patrik Barth vid nothäfte satte bästa tid bland 2WD-åkarna. Den norska R2-Peugeoten var till och med överlägsen, tvåan, ryssen Nikolay Gryazin i en likadan bil var nio sekunder långsammare. Bästa Opel kördes av Marijan Griebel, 0,6 sekund efter Gryazin.
*
Finns säkert tusen olika sätt att förbereda sig inför en rallytävling och i synnerhet inför WRC-åkande är det viktigt med minutiösa och noggranna förberedelser. Ta till exempel WRC-tvåan Mads Östberg och Ola Fløene som laddar för Rally Argentina om två veckor. Lite udda i rallysammanhang men M-Sports ”1.st crew” har ägnat sig åt att träna på klätterväg. Min uppfattning är också att Ola tränar för att klättra uppåt både på väggen och i WRC-resultatlistan…
*
I dag kom där ett tråkigt och dessutom något som borde vara helt onödigt, meddelande från arrangören av South Swedish Rally. Tack vare att korkade ”rallyåkare” inte förstår att det är absolut förbjudet att träna sträckorna görs detta och nu kan första grustävlingen i Rally-SM vara i fara. Arrangören skriver, ” SOUTH SWEDISH RALLY I FARA
SM-tävlingen South Swedish Rally är i fara på grund av olovlig körning på specialsträckorna som fått permanentboende att reagera.
Några av sträckorna är extra känsliga då tävlingen inte kört på dessa tidigare. Organisationen har lyckats få en kompakt och utslagsgivande bana som nu äventyras av buskörning på sträckorna.
De boende har varit vaksamma och dokumenterat bilarnas registreringsnummer. Tyvärr är det inte bara pojkstreck utan det har upptäckts registreringsnummer som kan härledas till personer som är anmälda i South Swedish Rally 2016.
Från tävlingsledningen ser man mycket allvarligt på händelsen och har svårt att acceptera att de tävlanden inte kan hålla sig till reglerna.
Tävlingsledningen ger beskedet att man skickar tilltaget vidare för juridiskt påseende. Vad påföljden blir då kan man inte svara på idag.
Tävlingsledningen South Swedish Rally 2016”.
Någon annan åtgärd från Tävlingsledningen än att utesluta de förare som ”tjuvtränar” finns inte enligt mitt sätt att se på problemet. Med registreringsnummer till bilar vars förare är anmälda till tävlingen är saken klar, no mercy!
*
Även om det är ett något mindre startfält i SSRC-premiären Simrishamnsmixen med cirka 160 ekipage mot 2015 då man snurrade runt 200 bilar, ska detta inte tas som någon intäkt för att rallyintresset sviktar. Räcker att kolla in deltävling två i Bilsport Rallycup, Zabra Rallyt nästa helg den 16 april i trakterna av Nybro. Här räknar Nybro AC in 190 tävlande till sitt onotade evenemang. Förutom Bilsport Rallycup har även Klassiska och Historiska Rallycupen tävlingen som deltävling med 68 anmälda. Även 1300 Rallycup kör i Nybro med totalt 21 ”Sukkor” anmälda vilket visar att den cupen fortfarande är i allra högsta grad livaktig.
I KRC-gänget gläds jag speciellt åt att det finns tre stycken VW1500S anmälda, Yngve Gustavsson, Lars Larsson och så Ryds Mats Thörjesson (bilden) är tre som verkligen förstått detta med att vara ”kulturbärare” i rallysporten. VW 1500S var inte bara en av de absolut vanligaste rallybilarna på sextiotalet utan dessutom en riktig vinnarbil. Oräkneliga segrar bland annat med världsmästare Björn Waldegård bakom ratten har numera förbytts till nästan total rallytystnad. Synd och skam att inte fler väljer ”kultur” före ”seger”!
*
Undrade igår var alla ”i seedningnsklassen ”Elit” i SSRC höll hus då bara två av dessa var anmälda till lördagens premiär på Österlen. Klassegraren 2015, Pierre Fransson och en i ”Elit” som saknades hörde av sig och berättade att Simrishamnsmixen kolliderade med en kartingtävling i Klippan där sonen Ludvig skulle tävla.
– Förhoppningen är dock att vi ska åka dom flesta av dom andra deltävlingarna i SSRC om vi kan få ihop tävlingskalendern, förklarar Pierre som också berättar att han själv inte gillar det nya seednignssystemet
– Tycker att man ska sträva åt att minska antal klasser istället för att göra fyra klasser av två…
Stockholmsboende ”ur-smålänningen” Roger Roth hade mer koll än jag och skickade över ett meddelande från David Bellborg som hade det motigt i fjor med kit-car Golfen. Nu är beslutet tagit, att ta ett ”sabbatsår” 2016 meddelar David.
– Tiden räcker helt enkelt inte till.
– Bilen är i princip färdig och ser bättre ut än någonsin, motorn är nyrenoverad så även växellådan. Skönt att ha en bil startklar bil i garaget om lusten faller på…
Därmed är två av landsändans snabbaste Golf-åkare ur leken inför lördag. Får börja fundera på tipset, blir det Mattis Olsson eller Kristian Johansson i topp?
*
Noah Milell kämpar på i italienska WSK Super Masters och senast var det på La Conca-banan som det tävlades. Efter en del strul fick Noah ändå en 10:e startposition i finalen.
– Fick en bra start och var uppe på lite högre i placeringarna men gjorde något litet misstag och åkte på två hjul där det gick som fortast, tappade då många placeringar, berättar han.
– Blev till slut tolva efter tjugo kämpiga varv och ligger just nu 12:a i serien med en tävling kvar.
*
Har varit dåligt med Opel-Spotting ett tag, något som Lars ”940” Mårtensson vill råda bot på Opel-älskare som han är. Vid ett besök hos Thörjessons i Fridafors snusade ”Volvo-näsan” upp flera godbitar och väljer ut den här fina Opel Kapitänen från 1956 eller 57. Hoppas ni läsare blir lika glad som Lars över detta?
’
Fortsätter med en ”vill ha-annons” på Blocket där en röd Opel Rally Kadett från 1968 är till salu. Är bilen lika fin i verkligheten som på bilderna är de 99 000 kronor som begärs att betrakta som rena fyndpriset.
*
I går var jag och sportchef Nilsson på besök i Vinslöv hos Stoffe Nilsson och Esmeralda Gyllenswärd för lite pulskänning inför Simrishamnsmixen. Om detta kan man läsa i lördagens ”Motorlördag”. Stoffe vet även hur man ska göra en Motorbloggare glad och överlämnade under ganska högtidliga former en äkta Opel-nyckelring från 70-talet. Först tänkte jag sätta i Insignia-nyckeln men kom fram till att detta vore snudd på helgerån. Till sambons ohöljda förtjusning placerades istället dyrgripen i ”skrytskåpet”…