Ingen marginal för Citroën, Lukyanuk behöver ”crash money”, var är SSRC”Elit” och klart med dansk Opel Corsa Rally Cup!

Läser i dagens Autosport att Citroën inte anser sig ha några större marginaler när det gäller att få fram en vinnarbil till 2017-års WRC-premiär, Rally Monte Carlo. Redan nu har man testat olika grejor i form av ”mulor” alltså dagens Ds3 WRC men även i WTCC-bilen. I nästa månad ska allt plockas i hop i en och samma bil vilket blir spännande att se hur allt lirar ihop. Svårast är att få ordning på motorn avslöjar Yves Matton och säger att vissa delar kan ta upp till ett halvt år att utveckla.
Någon risk att WRC-Cittran modell 2017 inte ska bli klar i tid finns inte enligt Matton, men det kan bli så att man ändå måste ta första halvan av säsongen som en utvecklingsfas. Man har också en historik att leva upp till, när C4WRC debuterade 2007 gjorde man detta med seger direkt.

2004 02 07 Sebastien Loeb forsar mot  seger i Svenska Rallyt. Bild. Tommy Svensson

Samma sak med Ds3 WRC som debutvann 2011. Sämst av de franska WRC-bilarna var faktiskt deras första Xsara (bilen) som behövde ”hela” fyra tävlingar innan Jesus Puras vann Tour de Corse 2001.

*
Nu är det bekräftat vinnaren av ERC-premiären ”40 Rally Islas Canarias El Corte Inglés” ryssen Alexey Lukyanuk inte kommer att starta helgens Circuit of Ireland. Hans ”high-speed testing crash” på en blöt irländsk asfaltväg blev för mycket för R5-Fiestan.
Vi hade redan testat runt sju mil och känslan i bilen var bra då vi jobbat hårt med både set up och däcken, berättar en bedrövad Lukyanuk.
När olyckan hände hade man skadat ett av regndäcken och man beslöt att köra en kombination av ”regn och intermediate-däck”, ett olyckligt val visad det sig.
Däcken gav bra ”speed” men i en snabb kurva släppte bakändan och stack iväg från mig. Vägen var så smal att där inte fanns utrymme att rädda situationen…
Skadorna var dock inte värre än att man kunde reparerat Fiestan och fått den startklar till fredag. Ett annat problem uppstod avslöjar Lukyanuk.
”We have to skip the rally now”, för att kunna betala reparationen!
Även för rallyförare på ”highest level” finns en ekonomisk verklighet…

*
Är det även denna ekonomiska verklighet som vi kan se när SSRC drar igång på lördag i Simrishamnsmixen. Nytt för året är ”seedningsgrupperna” i A-B-förare R3 (Grupp H2WD) och högsta klassen ”Elit” har 16 fortåkarnamn i den listan. Tyvärr är det bara två av dessa som är anmälda till lördag, Kinds Kristian Johansson och Gullabos come backande Mattis Olsson. Sedan har SSRC-ledningen lagt in även Citroën-föraren Philip Haag och Kvarnvingarnas vasse 240-åkare Daniel Wall. BloggPierreSaknas görs till exempel klassvinnaren 2015, Pierre Fransson, Vimmerby (Bilden). Tvåan Johan Green, Hässleholm, satsar på Rally-SM och trean Jörgen Olsson Ryd, skrotade häftig i finalen 2015 och finns inte med i listan. Men frågan man ställer sig är så klart var alla andra av ”elitgänget” finns…

*
BloggCorsaAtt sju kilometer vatten (avståndet Helsingborg-Helsingör) kan göra så stor skillnad. Medan Opel Sverige verkar låta sig invaggas i Törnrosa-sömn åtminstone när det kommer till motorsport, är läget helt annorlunda på andra sidan Sundet. I förra veckan presenterades Jacob Madsen/Line Lykke Jensen som förare i Opel Danmarks nya R2 Opel Adam och idag kom besked att man även drar igång Opel Corsa Rally Cup.
Mannen bakom detta, Erik Morsing berättar att det blir fem deltävlingar i samband med ”Danmarksmesterskabet” och bilen blir Opel Corsa OPC enligt det danska ”Grupp E-reglementet”. Än så länge är tre bilar sålda och fler är på gång i cupen som direkt ger prispengar. 10 000 dkr/tävling för seger, 8 000 dkr till tvåan och 6 000 kronor för bronsplatsen.
Bilarna är mycket standardbetonade men med 200 hästkrafter ger dom ändå känsla av ”riktig rallybil”. Strikt är dock reglementet där det inte är tillåtet att röra motor, standard växellåda och bromsar . Även däcken är begränsade till antalet per tävling.
Premiär för Opel Corsa Rally cup blir på Fyn den 21 maj och sedan följer man resten av ”DM-serien”.

*
BloggMikaelaUnder två dagar har Mikaela Åhlin-Kottulinsky testat sin nya Audi för tuffa ADAC GT Masters. Nu väntar en dryg vecka innan det blir skarpt läge på Motorsport Arena Oschersleben. Under tiden får hon hålla tummarna för brorsan Fredrik som är på Irland för BRC-deltävling tvåa.

*
BloggSpencerCircuit of Ireland ingår i massor av cuper och serier där ERC har högst status följt av BRC (Brittiska Rallymästerskapet). I den nationella delen av BRC är det svenskt intresse, inte bara genom Trollhättans Robert Blomberg/Lars Andersson utan även för brittiska Spencer Sport. Både Blomberg och ”Spencers” förare Jamie Jukes använder nya svenskbyggda Mitsubishi Mirage R5.
Rallyt på Irland inleds på fredag med sex sträckor på totalt 93 kilometer. På lördag används fyra sträckor som alla körs två gånger vilket blir drygt elva mil SS.

*
I dagens ”Jourhavande -spalt” i Kristianstadsbladet har ”självutnämnda däckexperten” Natalie informerat alla oss mindre vetande om vilka däck vi ska ha på bilarna nästa vinter.
” – Jag vill rikta en tydlig uppmaning till alla som väljer dubbade däck: Tänk om, och kör med vanliga friktionsdäck istället. Dubben ruggar upp asfalten och frigör ett damm som är väldigt farligt att andas in. Det här är bevisat efter många års forskning.
Den skånska blixthalkan?
– I vår familj har vi kört med friktionsdäck under alla år, och aldrig upplevt några problem när blixthalkan kommer. Till saken hör att varje inbromsning blir svårare med dubbdäcken.”.
Själv vet jag om min begränsning i ämnet därför är det skönt att Natalie hjälper mig och andra i samma situation.(obs, ironi). Skulle även vilja åka med i hennes bil någon gång för att lokalisera problemet, ”varje inbromsning blir svårare med dubbdäcken.”. Själv har jag aldrig råkat ut för dessa problem, men vad vet väl jag…


Rekommenderar Svarta Masken, Eric Lindgrens nya inlägg, ”Om du är bekymrad över bristen på funktionärer, är jag detsamma över teams och förares okunskap och oförmåga att hitta sponsorer när det är dags för de stora karriärkliven. Därför kör jag Affärsskolan i repris, med start nästa vecka. Jag är också bekymrad över bristen på funktionärer, men bristen på stora sponsorer börjar bli ett stort bekymmer för alla med ambitioner i motorsporten.”
Finns på http://www.svartamasken.com/artiklar.asp?visa_art=4605

*
I dag avslöjade skrivarkollega Anders Thell att han var anmäld till ”Copenhagen Marathon” i maj. Något som fick min fotograferande kollega Peter Å. att ställa en fråga till ”löparfenomenet” Anders.
Copenhagen Marathon, var springer man detta?
Kan bara konstatera att så ser min vardag ut…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *