Rosenquist vann direkt i InydLight, från ”Vänner till ”Top gear”, Hvaal kör för Eklund och var har alla tävlingar tagit vägen?
Smålänningen Felix Rosenquist presenterade sig direkt för publiken i St. Petersburg, Florida när han vann det andra och sista Indy Light-racet i söndags. Felix ledde faktiskt från start till mål, plus att han även satte snabbaste varv. Självklart var han också nöjd efter segern och blev även förste svensk att vinna ett race i den tuffa serien.
Första racet blev en besvikelse sedan teamet missat och justerat in motorn för regn vilket sedan aldrig kom. Med runt 30 procent mindre effekt hade Felix svårt att hänga med och slutade sjua. Sedan tog han gruvlig revansch och ligger nu trea i mästerskapet bara två poäng bakom ledaren Félix Seralles från Puerto Ricco.
*
Från Florida till Blekinge och Asarums gruspremiär ”Karlshamnsspecialen” annandagpåsk. Totalt har man 71 anmälda och om det blir någon gallring är för mig ännu oklart men i inbjudan skriver man, ”Deltagarantalet är maximerat till max 60st. Gallring kommer ske vid fler anmälda pga. Begränsat utrymme på serviceplatsen. Gallringsmetod: Betalningsdatum.”.
Hur som helst så går man idag ut på Facebook med följande för att försäkra alla att tävlingen kommer att köras, ”Alla som ser detta kan sprida att Karlshamnsspecialen blir av. Blev nåt knas när jag tog bort det felskapade evenemanget, så nu står det att det evenemanget är inställt. Allt går som planerat, vi håller på att planera det sista, vägen ser bra ut nu hoppas vi på bra väder.”.
*
Satt igår kväll och zappade runt bland tv-kanalerna och kom till ett avsnitt av Top Gear från 2014 som jag inte sett tidigare. Inget speciellt med detta, ungefär lika kul och underhållande som de flesta andra jag sett genom åren. Satt ändå och funderade på hur de nya avsnitten blir med ”Vänner-skådisen” Matt LeBlanc (på bilden åker han med Ken block)som ersättare till kickade Jeremy Clarkson. Absolut ingen liten kostym som ”Joey Tribbiani” ska fylla ut, hur man än ser på det så känns Clarkson för mig som motorn i programmet. James May och Richard Hammond är perfekta ”side kicks” men Top Gear utan Clarkson känns ändå lite ”B” ungefär som den amerikanska versionen. Trots att man här har ”dare devilen” Tanner Foust i programmet tycker jag aldrig det lyfter. Förhoppningsvis har jag fel och att ”Joey” fixar nya kostymen…
*
Norrmannen Alexander Hvaal återvänder till ”FIA European Rallycross Championship” och detta i en Eklund Motorsport byggd Volkswagen Beetle. Även om ”EM-delen” blir huvudmålet kommer Hvaal även att köra utvalda VM-tävlingar under året. Efter att ha undersökt olika möjligheter fastnade han till sist för bil en från Per Eklund och det som fällde avgörandet var att han nu får en helt nybyggd bil med de allra senaste/hetaste bitarna.
– Målet är att vinna EM, men eftersom det är en ny bil kommer det att ta lite tid innan jag är van vid ”The Beetle”, säger Hvaal.
EM-vinnaren 1999 Per Eklund ser framemot samarbetet.
– Har följt Alexander länge och han var mycket snabb när han körde för Kennet Hansens team för några år sedan, menar Eklund.
Medan Hvaal får en helt ny bil så väntar fjolårsbilen fortfarande på sin förare men vem är oklart.
– Har redan lovat den bilen till en förare, vem kommer att avslöjas inom kort, säger teamchef Eklund hemlighetsfullt.
*
Häromdagen fick jag ett mejl från Leif Persson, Hällevik som satt och funderade lite, ” Jag vet inte riktigt varför men jag kom till att tänka på en del tävlingar som ”försvunnit” Osbysvängen , Gränsfejden ( Vissefjärda MK) , Kavastadansen ( Kalmar) , Tollarpkarossrallyt ( SMK Hörby ) , Cashmanpokalen ( Höörs MK ) Sjöbosvängen ( Var ju första på grus med rena rama SM-startfältet ) Söder åsen upp och ner ( Lunds AC ) , Laxleken ( Halmstad), Laholm och även Örkelljunga hade grusrally. Jag har säkert glömt en del också. Jag har bara för mig att man var på tävling i princip varje helg , om inte åka eller köra eller serva så var man och tittade. Mönsterås hade ju Oknörundan den har ju varit med i BRC nu ju , dock inte i ”fullversion”.
Nu ser jag fram emot min och sönernas vår premiär Karlshamnsspecialen.”.
Visst får man sig en tankeställare när man ser alla tävlingar som gått i graven. Själv minns jag direkt flera andra som inte längre arrangeras. Till exempel Hyllinge MS stortävling ”Knustorpssvängen”, SMK Örkelljungas ”Smedsvängen” som ibland hette ”Semesterturen”. Tomelilla MK körde stenhårda ”Stjärnsvängen” på hösten och på våren var det ”Österlensvängen”. I Lund kördes både ”Tetrasvängen” och ”Lundatrofén”. En milstolpe för mig var ”Osbysvängen” där jag, Bert Hermansson och Stig Kristiansson körde hem första lagpris ett år.
I Småland körde jag till exempel ”AT-Hus Trofén” (bilden)1973 med min Saab V4. En tävling som tidigare hette ”Bil-Centrum Pokalen” och detta regi av MK Withala även dessa är avsomnade. I lingonens förlovade landskap kan listan göras hur lång som helst på tävlingar som försvunnit, SMK Värnamo körde ”Finnvedsrundan”, i Ljungby var det ”Ljungbynatta” medan man i Gnosjö hade ”Gnosjöcupen”. Till och med i Sävsjö kördes rally med ”Sten Sture Trofén” om jag inte minns fel.
Så visst har där hänt en hel del på tävlingsfronten de senaste 30 åren, men har det blivit till det bättre?