Toyota i WRC-fas, nya Polon på test, Abbring kör Hyundai i Portugal och mer gammalt som när ”Krull” körde Fiat!

BloggtoyotaDet har ryktats att Tommi Mäkinen inte skulle ligga i fas med Toyotas nya Yaris WRC och att projektet skulle vara kraftigt försenat. Hur det nu är med detta, är för mig oklart men i nästa månad ska nya bilen börja testas enligt Autosport. Orsaken till ”förseningen” ska vara att man saknat vissa vitala delar till Yarisen enligt Mäkinen.
Planen var att köra första test i april sedan ändrade vi till mars men det sprack. Vi är alltså inte försenade utan ligger fortfarande enligt plan!
Testerna kommer att inledas i Finland innan man ger sig längre bort med nykomlingen.
I början av maj ska vi köra i södra och mellersta Europa, avslöjar Mäkinen.
Han planerar att köra testerna med två parallella team för att snabbare skaffa viktiga utvecklingsdata. Inte heller omöjligt att den ena bilen kommer att köras av Mäkinen själv, något han inte själv håller för otroligt.
Jag skulle gärna köra första testen, det vore trevligt. Så klart skulle jag ta med ingenjörerna, men jag tror faktiskt att fortfarande kan köra…BloggMäkinen

Vem vågar sätta emot på detta, att han fortfarande borde kunna framföra rallybil?

*
Samtidigt jobbar man i andra team med att förbättra årets bilar, till exempel kommer M-Sport med bättre pulver under huven i R5-Fiestan om någon månad. Säkerligen välkommet och nödvändigt om man ska fortsätta vara vinnarbilen nummer ett i WRC2. Skoda-ingenjörerna lär framöver inte ligga och peta navelludd precis.

*
BloggPolo2I går släppte de första bilderna/filmen från Volkswagens tester med WRC-Polon till 2017. Nu måste man vara ”hard core rally fan” för att se skillnaden mellan nuvarande och nya bilen.  2017 års modell ser dock bredare och maffigare ut , det kan till och med jag se.

*
BloggGolfParallellt med detta jobbar VW-folket med många andra projekt, bland annat Golf GTI för racingserien TCR. I går provkördes den för första gången officiellt i SpanienCircuit Valencia.

*
BloggAbbringSå spänner Hyundai Motorsport bågen ytterligare ett snäpp till WRC-tävlingarna i Portugal och Sardinien. Här kommer holländaren Kevin Abbring att ansluta och bli fjärde bil i teamet. Michele Nandan har sedan planerat för ytterligare en start i WRC för Abbring men vilken är ännu inte bestämd.
Bilen han kommer att köra är av senaste 2015-specifikation och samma i20 WRC som Hayden Paddon använde i Rally Monte Carlo.

*
Fick en del återkopplingar på gårdagens inlägg om rallytävlingar som försvunnit. En som gjorde så var BRC-General Roger Roth som påminde om Eslövs MK:s grusrally ”O Sole Mio-Pokalen” som kördes på 80-talet. Det udda namnet kom sig av att en av stadens pizzerior ägdes av Dragutin Ovcar. Pizzeriaägaren satt i högerstolen när kämpen Vinco Bercic från Malmö tog sig an brittiska RAC-Rallyt med sin vita Opel Ascona B. Ovcars rallyintresse gjorde då att han gick in och namnsponsrade klubbens tävling.
Minns sedan inte riktigt om det var Eslöv eller Höörs MK som körde ”Cashman-Pokalen” men när det gäller ”Två Sjöars Rally” så var åtminstone Höörsklubben inblandad.

*
En annan som gillade ämnet var Arne Classon som skrev, ” Läser din blogg (varje dag!) om försvunna tävlingar och lider med att det blivit så, ändå kom du inte längre norrut än till Ljungbytrakten!
 Längre upp i landet ser det troligen ut på samma sätt. Ett kulturarv som vi här i Hedemora hade att förvalta, nämligen anrika Masnatta var en av landets äldsta tävlingar ihop med Dackefejden och någon till som jag tyvärr glömt vem det var. Masnatta startade 1951 eller 52, arrangerade alla år utom då det var bensinransonering. Kördes som SM-deltävling många år, men gick i graven under 90-talet. Själv minns jag som barn man fick följa föräldrarna till magin som fanns i skogen, när man kom hem i mörka natten ville man inte gå in i stugan utan stod kvar på trappen för att se ljuskäglorna spela över himlen. Så småningom fick man körkort och kunde ta sig ut på banan själv innan avlysningen skedde för att titta ut knepiga ställen och fantisera att man tävlade själv. Naturligtvis kunde man inte motstå frestelsen att börja testa och tävla själv. Det gick ju så bra att det blev blodad tand och en kort förarkarriär som kröntes med ett DM-guld i Nedre Norra distriktet. Nästa period blev att man satte sig som kartläsare i en kompis bil som startade på C-förarnivå och som efter en kort tid var vi och slogs om platserna runt 3-10 i SM. Under den tiden var man även banläggare för vår kära Masnatta under många år, dom sista ljuva åren skulle jag nog vilja säga, eftersom Masnatta överlevde endast två år efter att jag slutade. Många minnen har man fått under en karriär som varat från 1973 till runt 1990. Det jag vill ha fram med detta är att har det inte funnits ett rally i mina hemtrakter som liten har jag kanske aldrig fått mina fina rallyminnen. Och då tänker jag på den nya generationen som växer upp utan rally, dels vad de går miste om, men även ställer jag mig frågan, får vi fram några nya rallyförare?
 Med vänliga hälsningar
Arne Classon”.

*
Från skånsk horisont skriver Claes Rosenberg,
”Problemen som gör att en del klubbar har fått lägga ner sina tävlingar, är nog i de flest fall, som för vår del i Lunds AC, att vägkostnaderna är på tok för stora och friluftslivet, framför allt med häst, ställer mer och mer krav på att vi skall hålla oss borta från närområdet. Synd, men i södra Sverige har vi ju ingen större uppbackning från kommuner, landsting, militär och markägare heller. Visst var det ju trevligt när det knattrade i var och varannan buske, men den sagan är nog slut i vår landsända för de flesta klubbarna. Som tur är det ju några som fortfarande lyckas och dom måste vi stötta så mycket det går”.

*
Från Mellansverige menar Leif Samuelson.
Den listan som Tommy skriver kan göras rätt lång, jag som tävlade mycket i, numera, Västra Götaland på 80-90 talet kan räkna upp många tävlingar som inte är kvar; Skaraborgsnatten är väl en klassiker och många fler.”.

*
BloggKrullVad passar då bättre än att plocka fram en bild från en saligen avsomnad tävling som ”Sjöbosvängen”. En tävling som bitvis kunde liknas vid ”lilla-SM” då den oftast var första grustävlingen i landet och lockade många SM-åkare. En som kanske inte kunde klassas som SM-åkare, men väl en färgstark profil redan på 70-talet var SMK Hörbys nuvarande RS-specialist Tommy ”Krull” Andersson. I en udda Fiat 124 Coupé dammar Tommy fram på en sträcka i närheten av Fyledalen och säger som jag brukar, visst var det bättre förr!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *