Ny värstingbil för Grahn, Latvala rullade igen och ny vinterdäckrapport!
Så här i slutet av ”silly season” börjar det röra på sig hos de skånska rallyåkarna och häftigaste bilbytet svarar troligtvis maskinstationsägaren från Åhuskärr, Joachim Grahn för. Grupp N Mitsubishin är såld och nu verkar jakten på ersättare äntligen gått i mål. Stämmer dessutom min magkänsla, kommer Jocke att sitta i den här landsändans häftigaste bil. Så här skriver Jocke på hemsidan:
”Då var allt klart med ny bil !! Det känns jäkligt roligt säger Jocke ! nu är det fullt jobb med att få alla papper klara. Inom ett par veckor åker serviceteamet över för genomgång av bilen och skötsel, sedan skall det göras ett test innan vi vänder hem med bilen till Åhuskärr ! Vi hoppas naturligtvis att vi skall få bilen klar till start i Simrishamns Mixen men det kommer att bli tight !”
Magkänsla igen, men Hirvonen och Latvala får nog en ny märkeskompis från Åhuskärr…
Fyrkrafsklassen har ju varit tunn i Södra de senaste åren, men nu verkar det som den fylls på med minst tre nya bilar, alla Subarus av diverse årsmodeller. Först ut var Hässleholms Jens Persson, bytte bort Renault Clion mot en silverfärgad Impreza som enligt uppgift en gång ska ha körts av Stoffe Nilsson. Ett arv som förpliktigar…
Klubbkompisen Mikael Wehlin, jeepförare i många år, gjorde ett försök i fjol med en BMW men det var inte hans grej. Ny Subaru har inhandlats från Stockholmstrakten och BMW:n har ”Till Salu” skylten i framrutan. Nästa Subaru som kommer hit lär enligt uppgift hamna hos Hörbyföraren Emil Håkansson och den vassa Saab 9 3:an får stå tillbaka.
Hemma i garaget i Tollarp håller ”Bagaren” Thord Johansson på att dra till de sista bultarna i den nybyggda 940:an. Den gamla röda är ett minne blott och nu är det gult (Toddes vinnarfärg) som gäller för honom och co-driver Emil Månsson. Ser ut att bli en kul säsong i rallyskogen!
Han gjorde det igen, Jari-Mati Latvala rullade i går ännu en WRC-Fiesta. Den här gången i Porutgal där Fordteamet jut nu testar inför nästa deltävling i Mexico. Tydligen en rejäl smäll för bilen fick fraktas tillbaka till England och en ny skickas ner. Nu spekuleras det i att Fordbasen Malcolm Wilson börjar tröttna på Latvalas ”tester”, men jag tror precis tvärtom. Latvala ligger på gränsen och det är först då tester gör någon nytta. Fiskörning utvecklar ingen ny rallybil!
Äntligen! Nu släpper däcktillverkaren Continental en undersökning som ännu en gång understryker vikten av dubbdäck på vintern. Continental, har både dubbat och odubbat på däckprogrammet och återfinns vill jag säga, alltid i topp när det testas vinterdäck, oavsett sort. Alltså kan man inte beskylla dom för att ta parti varken för dubbat eller odubbat.
Rubriken är ” Fler avåkningar med odubbat!”. Undersökningen baseras på antalet bärgningar som utförts under perioden 17/12-10/1, totalt 381 bärgningar. Man konstaterar ”… om alla kört på dubbdäck så hade det statistiskt sett varit bortemot hundra bilar färre som krävt bärgning. Detta gäller på alla sorters vinterväglag, snö, is eller blixthalka”.
I Skåne var det för mig en skrämmande syn där dubbelt så många bilar som åkt av vägen hade dubbfria däck, 62 mot 31 med säkrare vinterdäck.
Nu kan vi väl en gång för alla slå fast att det är säkrare för alla, både för den som kör själv och för medtrafikanterna. Ni som ändå vill åka odubbat gör det, men snälla ställ bilen när det är halt!
Jag har noterat att Du skriver mycket om dubbdäck ”därnere” i Skåne. Vill bara nämna att jag själv lever i husbil och tillbringar många mil i den. Dubbfria vinterdäck blev alternativet p.g.a. diverse utlandsresor. Att dessa framhjulsdrivna fordon har svårt i uppförsbackar vet de flesta men man får gilla läget. I slutet på förra året på hemväg från Västra BF´s möte på Billingehus, Skövde så hade vintern slagit till. Utkommen på Askersundsvägen vid Husabergs Udde började ”hjulhuset” att slira på högsta växeln!! Samtidigt blåste det kraftig sidvind. Jag tänkte:”Ola, det spelar ingen roll vad Du har för rallylicens nu. Tar vinden dej och fästet släpper kan Du blåsa rakt in i en mötande långtradare”. Det blev omg. ett telefonsamtal till min gamle vän, Björn ”Klisterlappen” Hagström som på ett nafs ordnade fram fyra ”blodiga” dubbdäck. Nu säger jag bara:”Aldrig mera dubbfritt utan tvång (Tyskland)!”. Från Offerdalingen i Januari så regnade det samtidigt som det var minus i luften och massor av minus på vägbanan (=absolut blåis). Tror Du jag kände mej nöjd med mina däck då?
Resonemanget med dammpartiklar kan jag förstå. Men det är väl inte alla trafikanter som kör med dubbdäck. Ett förbud känns ungefär lika löjligt som de 30 km/tim vi tvingas hålla vid industriområdet på Bistagatan p.g.a. närliggande vattentäkt. 90 meter parallellt går motorvägen där man kör 90 lagligt….
Trevlig helg!
Hej.
Som vanligt, klok och klockren analys sen att den dessutom stämmer med mina erfarenheter gör den ju inte sämre….
Blås nu på med dubbdäcken på Suzukin och visa vem som bestämmer i Dan Anderssons Minne i morgon!
Ha det bra
Tommy
Trots en liten avåkning ner i diket i vinter så föredrar jag fortfarande dubbfritt. Ett påpekande att ställa sig undrande i är undersökningen som gjorts mellan 17/12 & 10/1 som nämns. Hur ser statistiken ut för olyckor med & utan dubbdäck utanför den tidsperioden?
Ytterligare en fråga som jag denna vintern inte kan undvika att ställa är: Hur mycket extra giftiga partiklar drar dubbdäcken nu upp från gatorna efter den katastrofala köld förstöring som blivit denna vintern på stora delar av våra vägar som var människa tydligt kan se? Situationen är kanske värre än tidigare?
Offtopic, hur många skr kommer det kosta att laga alla dessa vägar?
Njaee…jag fortsätter med mina dubbfria däck men håller givetvis med om att man antingen ska köra riktigt försiktigt under den hala perioden eller ställa bilen hemma om man på något sätt känner sig osäker.
Hej.
Skönt att du klarade din ”lilla avåkning” så pass att du kan skriva den här kommentaren. Inte alla har varit lika lyckliga…
Förstår inte riktigt din undran, om olyckor med och utan dubbdäck utanför perioden? Vad är de stora skillnaden från den 23 /11 till 16/12? Lika mycket snö och halt då som under mätperioden. Fast det är så klart, mäter vi på nytt i mars/april, då är säkert de dubbfria inte lika överrepresenterade, å andra sidan är det ju barmark!
Sedan är det de här giftiga partiklarna. Jag är ingen expert på detta långt därifrån, men de som kan detta är ofta mycket skeptiska till mätresultaten. Att partiklarna skulle ha ökat den här vintern på grund av att vägarna utsattsför ”katastrofal köldförstöring” ( vad är köldförstöring? ) tror jag inte mycket på.
Din avslutning är bra, men tycker inte du ska inskränka det till att bara de osäkra ska ställa bilen. En som kommenterat detta inlägg är ju Ola Strömberg och när en sådan förare som han inte känner sig säker med odubbat, då bör man lyssna. Ola tillhör sedan sjuttiotalet landets absolut bästa rallyförare med flera SM-tecken i bagaget. När han inte vågar köra odubbat då borde inte någon annan heller våga göra så!
MVH
Tommy