PG till Sardinien för ny WRC-start och jultomten kom med massor av Saab!

Sardinien nästa, ja om PG Andersson får som han vill alltså. Innan Rally Sweden drömde PG om ytterligare minst en VM-deltävling och då snackade han med mig om Grekland. Nu har han bytt fot, målet är Sardinien som han kört flera gånger tidigare. Plånboken är inte helt tom efter insamlingen bland fansen och han räknar nu kallt med att kunna skramla ihop de slantar som saknas. Det största problemet är att Ford inte har mer än tio WRC-Fiestor att tillgå och som läget verkar enligt Fordbossen Malcolm Wilson, är alla upptagna. Detta verkar dock inte bekymra PG, han tror allt löser sig…
Dessförinnan bär det iväg till Gran Canaria och nästa deltävling i IRC-serien med Protonen. En kombinerad jobb och bröllopsresa, då PG gifter sig till helgen med sin Marie-Louise.
I går kom en variant av jultomten på besök, förklädd till fotokollega på jobbet. Han håller på att flytta till nytt boende och då rensas det. I renset hittade den fd. Saabtokiga kollegan massor av broschyrer på, ja gissa vilka bilar? Fick frågan om jag ville ha skiten (!) annars gick det till pappersinsamlingen? Svaret var enkelt, så på kvällen studerade jag innehållet. Fina knappt lästa reklambroschyrer för Saab 99, 90, 900 och 9000 bläddrades igenom. Speciellt 99:an intresserade eftersom jag själv hade sju ”bredaxlade svenskar ” under perioden 1974-83. Det som slog mig när jag tittade på de trollhätska reklammakarnas alster, var hur lite förändringar där var på 99:an under dess livstid, 1968-84. Fick faktiskt vända på broschyrerna för att hitta vilket årtal de var tryckta för att kunna åldersbestämma. Gick vidare till 900:a högen och se det var nästan samma sak, den ljusbruna modellen GL från 1979 såg nästan likadan ut som den från 1990.
Kan det vara detta som har förpassat Saab till dess nuvarande position, frånvaron av modellutveckling och nyheter. Kollar man in så är det mest lite nya plastbitar, annan grill, extra mattsvart lackering och andra bakljus som sklijer årsmodellerna. Inte direkt produktveckling som jag ser det utan kanske det som ändrat Saab från ett aktat och populärt märke till som nu, en smal nästan nischbil!
Skummade broschyren för en av de verkliga katastroferna, Saab 90. En halv 99:a och en halv 900, ut i smedjan och svetsa ihop och vips hade man en ny modell att visa i Trollhättan. Men vad blev det av detta, jo katastrof. Reklamnissen skämdes dock inte, skröt om modellen och alla dess fantastiska egenskaper. Nu gick inte konsumenterna på detta och 90:an blev som tur är bara en ful parentes. Fotokollegan ägde dock en sådan, en 86:a, fyrväxlad hundrahästare som han oblygt envisades med att kalla sin ”sportcoupé”!
I högen hittade jag även en broschyr för ”det nya moderna sättet att att ha bil”, här skickade man fram den avhuggna Lancia Y10 Fire. Någon som minns, tror inte det? För de här små bilarna rostade fortare än en avlöning och idag finns det möjligtvis någon väl rostkonserverad variant kvar. Men reklamkillen körde ogenerat på, ”det nya moderna” bla, bla…
Skrev om folkpartiklarna i Malmö som krävde dubbdäcksförbud i Malmö för ” alla andra storstäder har infört detta”. Jag hade fel, trodde att det bara var Stockholm och Göteborg som infört tokigheten, men Uppsala hade naturligtvis ”henkat” även de. Här finns eller fanns tidigare en rabiat dubbdäckshatare som styrde med trafiken.
En av de röd/gröna i Malmö, som otroligt nog avvisar förslaget, menade nyktert att förbudet inte ger det resultat som önskas. På Hornsgatan i Stockholm,har polisen bara stoppat och bötfällt ett fåtal bilister som trotsat förbudet. Bilister som klokt nog valt säkerhet framför trams. Den röd/gröne tyckte inte det var bra att ha lagar som ingen följer, så klokt så klokt!
Nu har man fått ett nytt problem i Göteborg hörde jag på radion. De dubbfria däcken polerar upp asfalten, precis som jag och många, många andra sagt massor av gånger. Nu blev det extra halt på den ”dubbförstärkta asfalten” när där inte var några ståldubbar som ruggade upp isen. Nyhet för någon, knappast!

2 svar på “PG till Sardinien för ny WRC-start och jultomten kom med massor av Saab!

  1. Tänkte på Dej Tommy när jag läste senaste ”Noterat” i VAG´s tidning Transport-magasinet. Där står: ”Dubbdäck säkrare än väntat. Trafikverket redovisade i höstas en ny studie som visar att i vinterväglag minskar dubbdäck antalet dödsolyckor med 42 procent jämfört med odubbade vinterdäck. Om bilen dessutom har ESP minskar olycksrisken med ytterligare 29 procent.”
    Stå på Dej Tommy!
    Mvh
    Ola Strömberg

    1. Hej Ola.
      Det gäller att kämpa mot okunnighet i alla läge och situationer. Lycka till i Dan Anderssons Minne, det är väl nästa i Suzukicupen?
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *