Dubbdäcksförbud i Malmö och Maria ny Sportchef på SBF!
Det börjar röra på sig i 75-års jubilerande Svenska Bilsportförbundet och noterar nu att man anställt Maria Andersson som Sportchef. Maria, ett SM-guld som co-driver åt Patrik Flodin 2006 är en tjej som verkar klippt och skuren för jobbet. Har träffat Maria flera gånger och hon ger ett mycket positivt intryck, dessutom med hög kompetens åtminstone på rallysidan. Nu blir det spännande att se om 30-åringen från Närke kan lyfta fram ala talanger som finns runt om i landet, hoppas kan man ju verkligen!
Nu är det snart vår, fast f-n tro det när man tittar ut med minusgrader och hård blåst. De 26 minusgraderna i Rämmen var en smekning mot 5 minus och hård vind som vi hade i Hörby igår. Hit borde ”norrlänningarna” komma och känna på riktig kyla…
Hur som helst, snart borde det vara vår och årets dubbdäckstjafs kunde läggas på hyllan till framåt november. Men ack nej, då kliver två Malmöfolkpartister in på scen och kräver ”Förbjud dubbdäck i centrala Malmö” och min spontana reaktion blir, ge er!
I en artikel i Kvällsposten lutar man sig mot samma gamla Umeåundersökning gällande de farliga partiklarna som dubbarna river upp från asfalten. Samma undersökning som han som gjorde den tar avstånd i från, resultatet är misstolkat enligt Umeåforskaren.
Nu bryr sig inte Bertz/Widman om sådan bagateller som fakta, utan verkar störas mer av att Malmö är en av de ”storstäder” som inte infört förbudet, trots att man har laglig rätt att göra så.
De röd/gröna ( häpp!) i Tekniska nämnden i Malmö hänvisar klokt nog till trafiksäkerheten och vill inte införa förbud. Ett av de två förespråkarnas snömosargument ( lite kul eller ?) är, ” Malmö har normalt bara tre till fem snödagar per år”. Vet inte riktigt var de befunnit sig de två senaste vintrarna, men ute och rest har dom varit och verkar vara så fortfarande…
Folkpartiklarna konstaterar också att ”miljökvalitetsnormen för partiklar inte överskrids på något ställe”, men tycker samtidigt ” detta är en klen tröst i sammanhanget”. Hänger inte med måste jag erkänna…
Sedan ger man dessutom sig in på miljöpartisten Karin Svensson Smiths sida och hänvisar till bullret från dubbdäcken, ” de har större betydelse än motorerna”. Ta sig för pannan, det hjälper inte mycket när sådana här tunga experter står på scen!
Avslutningen på artikeln är inte dum, ” I våra tätorter går långt fler en för tidig död till mötes på grund av luftföroreningar än till följd av trafikolyckor”. Slutsatsen jag drar är att, bara dubbdäcken försvinner blir luften i Malmö som nere i Alperna eller vid Nordkalotten, tror inte det!
När man läser sådan här smörja, får man uppfattningen att alla bilar som trafikerar Malmös gator, enbart körs kring Triangeln och Stortorget. Så är ju inte fallet, de körs ju garanterar jag, mest utanför centrala stan. När Malmöbon som bor på Nobelvägen ska köra till torpet i Sibbhult, hur ska han göra? Svensson Smith förslaget känns inte så bra, den att ha två uppsättningar däck, stanna och byta på Yttre Ringvägen för att köra säkert på vintervägarna dit. För det kan jag lova Folkpartisterna, att uppe hos oss behövs dubbdäcken så gott som varje dag, hela vintern!
Är det meningen att Malmöborna under vintern ska kasa runt som potentionella trafiksäkerhetsrisker i resten av landet, bara för att Malmöfokpartisterna ska känna att man bor i en storstad? För det skriver man nästan lite förnärmat ” samtliga landets storstäder förutom Malmö har infört förbud”. Känns naturligtvis inte bra för de två när man träffar folk från ”storstäderna”. Egentligen är det väl bara Sockholm och Göteborg som infört förbudet, men det känns det väl inte bra att bli förväxlad med Eslöv eller Trelleborg…