Minusgrader väntas till Rally Sweden, Jerker A. etta i första SM-tipset, Willén snabbast 2WD och ”LS-öl” gör allt lite lättare…
Just nu surras det väldigt mycket om vädret i Värmland och av yr.no:s 10-dagars prognos ser det ändå hyggligt ut. 1-3 plusgrader fram till onsdag och lite regn men även med snö inblandat. Sedan när rallyt startar på torsdag är det noll gradigt med minus från fredag fram till målgång på söndag. Känns ändå som det är under kontroll.
För visst är det så att Rally Sweden ska köras på riktig vinterväg och det är också då som de dubbade däcken fungerar allra bäst. Från Volkswagen Motorsport får jag uppgiften om vilket dj-ulskt grepp där är i Michelin-däcken när det är snö/is på vägen, ett grepp som är betydligt bättre än på en torr grusväg. För att en WRC-Polo skulle komma upp i hundra kilometer krävdes i Argentinas VM-tävling i fjor, 124,87 meter. I Rally Sweden däremot var det bara 107,32 meter innan Polon passerade 100 km på mätaren.
*
Noterar att Andreas Mikkelsen har höga mål i årets upplaga av Rally Sweden. Missen i fjor på Värmullsåsen som gjorde att han tappade segern är nu glömd och det finns bara en placering som gäller.
*
I går skrev jag om ryktena kring Toyotas kommande WRC-satsning, att både Petter Solberg och Sebastien Loeb var aktuella för en plats hos Tommi Mäkinen. Som av en slump skriver idag Expressen samma sak, kan det ha varit Motorbloggen som var källa tro…
*
När jag skriver detta återstår en knapp timma till första start i årets Rally-SM, Rally Bilmetro i Gävle. Med bara 60 startande är det så klart lite för litet för att man riktigt ska gå igång men förhoppningsvis blir det fler åksugna längre fram på säsongen. Sju sträckor på totalt 11 mil väntar och ikväll är det publiksträcka på Gävle Travet som väntar.
Störfrämmande är det i en av föråkarbilarna då Emil Bergkvist kliver in i en Mitsubishi som lite föraning inför Rally Sweden nästa vecka.
*
Årets första SM-tips, bitvis tufft bitvis något enklare som i Otrimmat 2WD med bara fyra bilar…
Trimmat 4WD.
1. Jerker Axelsson Subaru
2. PG Andersson Skoda
3. Mats Jonsson Ford
Alla tror på stenhårt på PG och då jag inte vill vara som alla andra tänker jag istället Jerker som etta. Fajten om bronset blir inte heller enkel och jag tror främst att Eddie Hörbing, Lars Stugemo och Martin Berglund gärna kliver upp där istället för Mats och Johnny Johansson.
Otrimmat 4WD.
1. Joachim Carlström Mitsubishi
2. Robin Adolfsson Mitsubishi
3. Anders Karlsson Mitsubishi
En klass som tunnats ut kraftig mot förra året och där regerande mästaren Niklas Hägg valt klassbyte och nu kör WRC-Skoda. Dubbelt småländskt i topp, som skåning får man hylla grannarna när det inte finns några inhemska hopp…
Trimmat 2WD
1. Andreas Sjölander Citroën
2. Tobias Söderquist Toyota
3. Johan Green Golf
Saknas gör ju normale segermaskinen Leif Peterson som sålt Toyotan till Junior-åkaren Pelle Willén. Sjölander var het i SM-sprinten och på hemmaplan kommer årets första SM-seger för honom och Sofie Lundmark. Även här blir det tufft om tredje platsen, Kristian Johansson och Mikael Eriksson är svåra utmanare till skånske Johan ”Kalle” Green och Mats Jönsjö.
Otrimmat 2WD.
1. Mattias Ledin Peugeot
2. Johan Holmberg Ford
3. Christoffer Jacobsson Ford
Det jag brukar beskriva som ”framtidsklassen” med R2-bilar har drabbats av kraftig åderlåtning, bara fyra bilar är på tok för litet om ni frågar mig. Vad anledningen är till detta ointresse är för mig oklart.
Junior-SM Otrimmat
1. Daniel Röjsel Ford
2. Erik Telehagen Peugeot
3. Sebastian Johansson Ford
Hade först tänkt Telehagen som etta men Röjsels bakgrund som Opel-åkare fällde avgörandet, Ford-seger får det bli.
Junior-SM Trimmat
1. Pelle Willén Toyota
2. Niklas Karlsson Volvo
3. Jonathan Johannesson Golf
Helgens säkraste vinnare, ingen rör Willén så enkelt är det. När dessutom Niklas Karlsson kommer i lånad Volvo 240 känns segern ännu säkrare. Tror dessutom att Pelle blir snabbast 2WD totalt!!
*
BMX-ikonen och även flitige rally/rallycrossföraren, amerikanen Dave Mirra hittades igår död i sin egen bil i Greenville, North Carolina. Mirra körde i amerikanska rallymästerskapet med Subaru men har även kört en av brittiska Prodrive preparerad Mini i rallycross.
Polisen misstänker att 41-årige Mirra tog sitt eget liv.
*
Ute hos Kristianstad Karting Klubb på Åsum Ring jobbas det för fullt med förberedelserna inför klubbens två stora tävlingar det här året. Först SM 7-10 juli och sedan ”top of the line” VM 1-4 september. SM kolliderade till en början med Tyska Mästerskapet där klubben har flera förare som tävlande men nu har krocken undanröjts. Har dessutom fått ett erbjudande från klubbens Jörgen Andersson som jag normalt sett haft svårt att tacka nej till, men den här gången var det inte så svårt. För vad är ett VM i karting mot TV-Svängen i Hörby för tyvärr krockar de bägge stortävlingarna tidsmässigt…
*
”Årets Bilsportskører 2015” i Danmark blev Porsches fabriksförare Michael Christensen. Det var vid Dansk Motorsport Award i Herning igår som Michael fick ta emot utmärkelsen. För övrigt andra gången han fick samma erkännande, även 2009 toppade han juryns lista.
*
I går höll SMK Hörby sitt 56:e årsmöte och som vanligt i lugnets tecken. Här avtackade ordförande Magnus Helgesson en av klubbens stora profiler Tommy Nilsson efter det att han avböjt omval i styrelsen. Lite synd när nu Tommy började bli lite varm i kläderna efter 24 år som styrelsemedlem. Lite kul är också att ungefär samtidigt som han blev invald i styrelsen föddes ersättaren, ”Asfaltkung II” Robin Svensson.
*
Ingen hemlighet att jag inte är så förtjust i kvällspasset på fredagarna och då påstår mina kollegor att jag ofta är lite stingslig när arbetet tar sin början. Så klart stämmer inte detta även om det kanske hänt att jag inte precis konkurrerat med ”solen i Karlstad”. Idag provade dom ett nytt grepp för att blidka den ”irriterade”, anförda av ”biloraklet” Lukas Ernryd överlämnades en flaska av Lasse Stefanz eget starköl. Ett närodlat sådant av bryggaren ”Charlis” i Fjälkinge. Efter detta gick det lättare att att ta sig an arbetsuppgifterna, trots att jag inte ens provsmakade…