Emil klar för Rally Sweden, uppsop från Monte Carlo, 66 till SM-premiären och att åka snålskjuts…
Då gick det ändå vägen för Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg, det blir start i Rally Swedens WRC2-klass efter att pengainsamlingen i elfte timmen gett önskat resultat.
Gensvaret från svenska folket var fantastiskt och med hundratals bidragsgivare kunde
teamet räkna hem de sista behövande kronorna sent på måndag eftermiddag, skriver Emil i ett pressmeddelande.
– Tacksamheten jag och Joakim känner till alla som hjälpt oss är obeskrivbar, säger en påtagligt rörd Emil Bergkvist.
Han förklarar att Rally Sweden är bara början på samarbetet med belgiska J-Motorsport med en Citroën Ds3 R5 där det under åren är planerat för sex WRC2-starter. I teamet har även Citroën borta i Paris ett visst inflytande vilket kan vara positivt i en förläng för Emil. Han är också ödmjuk inför uppgiften och menar klokt att målsättningen i första hand inte är att vinna WRC2 i Värmland.
– Vårt mål är att samla på oss erfarenhet av WRC-tävlingar. Det är de här tävlingarna vi vill köra i framtiden så all erfarenhet är nyttig, förklarar han.
Nu ser han och Jocke fram emot rallyåret 2016 och det som alla hoppas blir språngbrädan mot ännu högre mål och man vill även passa på att tacka alla som hjälpt till att göra så att drömmen blev verklighet.
– Vi tillägnar den här starten alla våra supporters där ute och vi avser inte göra någon besviken, återigen ett STORT tack till all som hjälpt till ifrån hela teamet!
För svensk rallysport känner jag personligen att detta var ett av årets roligaste och viktigaste besked, ” so now let us get this show on the road”…
*
Hemkommen från Rally Monte Carlo är skallen helt proppfull av intryck och tankar, så att koka ner allt detta till ett inlägg i Motorbloggen är omöjligt. Dock är där några saker som sticker ut och som jag känner att jag måste dela med mig. Till exempel hade jag förmånen att tillbringa lite tid med Louis Moya, f.d kartläsare till tvåfaldige världsmästaren Carlos Sainz och numera anställd som ambassadör för Volkswagen Motorsport, ( på bilden visar han mig hur vi tar oss till klassikern Col de Turini). Egentligen kan Moya summeras med ordet fantastisk och då tänker jag i första hand inte på honom som professionell kartläsare i WRC utan mer som människa.
När vi käkade frukost undrade han om min bakgrund och då berättade jag bland annat om min extremt blygsamma rallykarriär och la till att jag fortfarande anmäler mig och ställer upp i tävlingar (lägg märke till at jag inte skriver tävlar, detta för att inte irritera någon…). Fick då följdfrågan med vilken bil/ klass detta skedde och jag förklarade då lite vad VOC är för något. Normalt sett borde en rallystjärna som Moya tittat ner på det rostade brödet på tallriken och i bästa fall kommenterat det hela med, intressant.
Nu är ju spanjoren fantastiskt som jag skrev, så istället för att bara visa ren artighet började han intresserat ställa frågor om hur bilen var uppbyggd, var tävlingarna gick, på vilka underlag o.s.v. Kände mig tvingad att fråga om han verkligen var intresserad av detta eller?
– Klart jag är intresserad, rally är min kärlek och passion och detta gäller alla nivåer. För mig är alla i sporten lika viktiga, förklarade Sainz gamla bisittare.
När jag efter ett tag undrade om han inte var mätt på sporten efter alla dessa år blev han filosofisk.
– Idag finns det allt för många människor som bara vill ha och inte ge något tillbaka. Jag är precis motsatsen!
Så talar en riktig stjärna och människa!
*
Att Sebastien Ogiér skulle vinna tävlingen var väl ingen direkt överraskning. På hemmaplan är där nog egentligen ingen som kan rå på honom, så länge Polon fungerar vill säga. Ok Kris Meeke utmanade och bjöd upp bra, men även om nu bilen fungerat är jag mycket tveksam till att han skulle kunna ha varit före fram till prisceremonin framför palatset? Själv kom jag även med på ett hörn i segerfirandet då jag stod väldigt ostrategiskt till i VW-tältet i hamnen. Jost Capito gav Ogiér segerkramen och jag plåtade, plötsligt tyckte kartläsare Julien Intrassla att det hela skulle skojas till och satte igång stora ”skumpa sprutet” över chaufför, teamchef och även fotografen från Kristianstadsbladet (bilden). Trots allt kul att ha varit en del av segerfirandet i en VM-tävling.
*
Sent på lördagskvällen kom Jari-Matti Latvals Polo tillbaka till Monacos hamn där servicen som vanligt var förlagd. När bilen lyftes upp för vidare transport till Hannover blev det nästan lite begravningstämning bland de församlade…
*
Träffade även Ola Fløene som numera sköter notläsandet i Mads Östbergs blå M-Sport Fiesta och än en gång kunde Ola konstatera att mitt förhandstips gick in, det norska paret slutade fyra precis som jag trodde. Fløene undrade då vilken placering jag tippade inför Rally Sweden?
– Då hoppar ni upp ett snäpp, tredje platsen blir er i Värmland, svarade jag.
Mads tittade lite konstigt på mig och skrattade.
– Trea aldrig, där ska vi vinna. Antingen blir det att skotta snö eller så är vi först!
Bra, då vet resten av WRC-gänget vad som gäller om drygt två veckor…
*
Lite kul är också att Volkswagen och Hyundai delar första platsen i Märkes-VM. När Thierry Neuville och Dani Sordo båda plockade poäng, samtidig som Latvala bröt uppkom den här historiska ställningen. Är dock tveksam till att det ser likadant ut framåt hösten…
*
Det blev unga britten Chris Ingram som tar över Emil Bergkvists plats i Opel Motorsport med huvuduppgift att försvara J-ERC-guldet från 2015. I par med tyskan Katrin Becker inleder man med Opel Adam R2 i ERC-premiären Rally Liepaja.
*
Lite besviken blev arrangören av premiären för Rally-SM, Rally Bilmetro över att det till slut inte blev mer än 66 bilar. Nu hoppas man att vädret ska bli så bra att det lockar till efteranmälningar.
– Vi hade skissat på ytterligare tio, så vi hoppas på tö, mera kyla och efteranmälningar, säger tävlingsledare Kalle Andersson.
– Väderleksprognosen utlovar lite tö de närmaste dagarna och sedan kyla igen. Då kan vi få den isskorpa på vägarna som vi och förarna vill ha.
Absolut sist in med sin anmälan, under ordinarie tid, var forne storåkaren Stig Andervang, senast han körde SM var 1991.
– Då rullade jag två-tre varv på Björnjägarns Minne och blev så besviken att jag kastade in hjälmen genom den enda ruta som var hel, säger Stig.
Nu hoppas han på bättre lycka, även om uppvärmningen i form av test i lördags slutade med motorras i Ford Escorten på väg ut till första sträckan.
– Så nu har vi bråda dagar med att få ihop allt. Jag har aldrig åkt på arrangörsnoter, så tanken var ju att öva det och få upp känslan med vinterdäck. Nu blir det mycket att lära i Gävle, säger Stig.
Störst klass i Rally Bilmetro blir Trimmat 4WD med 18 deltagare där Stig kör med sin 4×4 Escort.
*
Skutskärsratten inledde RM-säsongen och där det i Grupp E återigen blev en uppgörelse mellan Linderödsboende regerande Riksmästaren och SMK Hörbyföraren Thobias Svensson, Golf och Kopparbergs Niclas Ledin i Volvo S60:an. Till slut blev det skånsk seger med runt 13 sekunder och på tredje plats kom Ulf Eriksson.
– Efter en bra början och svag mittsträcka så avslutade vi med en grym urladdning på sista sträckan, kommenterade, Thobias segern.
Tilläggas kan, att Martin Berglund mig veterligen tog hem nya Mitsubishi Mirage R5:s allra första totalseger.
*
Ett välkommet tillskott till Rally Sweden-kassan fick Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg när man vid lördagens Bilsportgala i Karlstad röstades fram som Årets Junior och för detta fick ta emot 50 000 kronor. Dessförinnan hade Emil fått ta emot 15 000 kronor för att vara utnämnd som Junior.
Övriga utmärkelsemottagare i Bilsport Award 2015 blev:
Årets Junior (läsarnas röster): Emil Bergqvist/Joakim Sjöberg (50.000 kr)
Årets kartingförare: Joel Johansson. Örebro (15.000 kr)
Årets racingjunior: Joel Eriksson, Tomelilla (15.000 kr)
Årets dragracingjunior: Simon Brusén, Svärdsjö (15.000 kr)
Årets rallycrossjunior: Kevin Hansen, Götene (15.000 kr)
Årets rallyjunior/co-driver: Emil Bergkvist, Torsåker/Joakim Sjöberg, Ösmo (15.000 kr)
Årets Senior (läsarnas röster): Pontus Tidemand/Emil Axelsson
Årets rallyförare/co-driver: Pontus Tidemand, Charlottenberg/Emil Axelsson, Österbymo
Årets dragracingförare: Mikael Kågered, Linköping
Årets racingförare: Felix Rosenqvist, Malmö
Årets rallycrossförare: Kevin Hansen, Götene
Rickard Rydell Special Award: Oliver Söderström, Gamla Bjärred (50.000 kr)
Bilsport Special Award: Jonnie Lindberg, Upplands Väsby
*
I Karlstad presenterades även årets två landslag i SBF:s regi.
Seniorer:
Jonas Andersson, Kartläsare Rally-Patrik Barth, Kartläsare Rally-Emil Bergkvist, Rally-Marcus Ericsson, Racing-Jimmy Eriksson, Racing-Kevin Eriksson, Rallycross-Sebastian Eriksson, Rallycross-Timmy Hansen, Rallycross-Joel Johansson, Karting-Johan Kristoffersson, Rallycross
Douglas Lundberg, Karting-Gustav Malja, Racing-Anton Marklund, Rallycross-Felix Rosenqvist, Racing-Joakim Sjöberg, Kartläsare Rally-Pontus Tidemand, Rally-Fredrik Åhlin, Rally.
Juniorer:
Mattias Adielsson, Rally-Magda Andersson, Rallycross (bilden en festfin Magda)-Isac Blomqivst, Karting-Victor Bouveng, Racing-Alexander Dahlberg, Karting-Joel Eriksson, Racing-Oliver Eriksson, Rallycross-Kevin Hansen, Rallycross-Rasmus Lindh, Karting-Noah Milell, Karting-Simon Ohlin, Karting-Emil Skärås, Karting-Oliver Solberg, Crosskart-Marcus Svensson, Crosskart-Oliver Söderström, Racing-Pontus Åhman, Rally-Linus Östlund, Crosskart.
*
Avslutar med lite Monaco. När jag tog en promenad längs med delar av F1-banan och gick genom den berömda tunneln dök där upp en Lamborghini-förare som sysslade lite med vad vi förr kallade ”Torgragg”. Den svarta passerade genom tunneln tre gånger och varje gång gav han först järnet och sedan släppte av, ljudsensationen var hyggligt stor vill jag säga.
*
Strosade även längs med affärerna som säljer bilar (bilhandlare låter alltför simpelt) och där trängdes Rolls Royce, Ferrari, Bentley, Lamborghini, Maserati och som top of the line, McLaren. Dessutom fick ordet snålskjuts ett ansikte i Monaco då Volvo hängde på Opel med vilken svensken delade försäljningslokal. Måste säga att jag tycker detta var stort, att utan tanke på egen vinning släppa in Torslanda produkten i värmen…