Över 100 anmälda till Rally Sweden, Emil B. kör Citroën(?), Block i RallyX och Sandell hittade Asconan!
Rally Swedens målsättning med minst hundra anmälda inte bara höll, utan till och med överskeds. När anmälan till både WRC och den historiska delen stängde igår kunde VD Glenn Olsson glatt räkna in 103 namn totalt i de bägge listorna. Sist att trycka på ”enter-knappen” var Mats Jonsson och superladyn Annie Seel som bägge åker historiskt andra helgen i februari.
– Tror inte heller någon blev ledsen över att Henning Solberg dök upp på anmälningslistan i WRC heller för den delen, konstaterar en nöjd Glenn Olsson, Svenska Rallyt AB.
Kul och faktiskt lite överraskande för mig är det stora svenska deltagandet i WRC-delen som har totalt 54 anmälda varav 17 kör i de blå/gula färgerna. Visserligen är där någon som bara svensk kartis men ändå. Lite tråkigt är det så klart att ingen svensk flagga finns i det ”riktiga WRC” nu sedan Jonas Andersson hoppat ner till WRC2 och Pontus Tidemand.
*
I WRC 2 som i Värmland blir superintressant dök också sent omsider Emil Bergkvist/Jocke Sjöberg upp och med ett överraskande bilval, Citroën DS3 R5. Nu har jag förstått att det lika gärna kunde stått ”TBA” i den kolumnen då det långtifrån är klart att det blir ”Vinkel-bil” för Emil och Jocke. Det ryktas att paret har tre olika möjligheter varav Citroën bara är en av dessa. Peugeot är ett annat, det tredje och klart mest spännande i mina ögon föredrar jag att ligga lågt med. Så mycket kan jag dock avslöja, att om det blir det sistnämnda då kommer massor av ljus att falla på svenskarna…
Alltså är Pontus Tidemand, Fredrik Åhlin och Emil Bergkvist anmälda och får räknas till gruppen som kan vara med och slåss om seger. Samma sak med norrmännen Anders Gröndal och Eyvind Brynildsen som båda har kartläsare som har svenska som modersmål, Miriam Walfridsson respektive Anders Fredriksson. Dessutom kör båda nya R5-Fiesta.
*
Ny i klassen är Marius Aasen med Veronica Ångan i sin nya Ford Fiesta R5 och för mig överraskade är att Ole Christian Veiby är anmäld i WRC2 med Skoda Fabia. Samma bil som storfavoriten i mina ögon vid sidan av Pontus Tidemand, kör för klasseger finnen Esapekka Lappi.
Övriga svenskar i klassen är Fredrik Alsdal, Christer Carlsson, Ford Fiesta R5 – Glenn Ström, Martin Svensson, Skoda Fabia S2000 – Joakim Roman, TBA, Citroën DS3 – Johan Kristoffersson, Patrik Barth, Skoda Fabian S2000 (bilden) – Lars Stugemo, Karl-Olof Lexe, Ford Fiesta R5 – Thomas Thunström, Jörgen Lindahl, Citroën DS3 och så till sist Mattias Jirvelius, Emil Arvidsson i en Fiesta R5. Här verkar det av Facebook-inläggen att döma som att tidigare kartläsaren John Stigh togs på sängen över beskedet att bli ersatt till Rally Sweden av Emil Arvidsson. Svänger snabbt i rallyskogen…
*
Blev också glad över att hitta Ford Sveriges Daniel Röjsel med Niklas Edvardsson bland de anmälda i WRC3-klassen. Här har han sällskap av Mattias Adielsson och Andreas Johansson i Peugeot 208 R2 samt nya Fordåkande Stenungsundsbröderna Lasse och Ulf Storm.
*
Siste WRC-förare att anmäla sig blev Henning Solberg som än en gång sätter Ilka Minor i en WRC-Fiesta den här gången anmäld genom Adapta Motorsport. Annars finns alla på plats och för den flitige bloggläsaren finns ingen anledning att rabbla upp alla namnen då ni redan vet vilka ”alla” är.
Kan dock visa bild på hur Volkswagens nya kostym ser ut för 2016, den blev inte röd som vilda spekulanter påstod sig veta…
*
I den historiska klassen kom Mats Jonsson in med en anmäla i sista stund och tänker skjutsa Johnny Johansson runt på hemmavägarna med en Audi quattro, en bil som han lånat av Tom Axelsson som även han är anmäld med en quattro.
– Jag siktar på seger i klassen i alla fall, det är en bra bil, Arne Bäckström vann Midnattssolsrallyt med den, säger Mats, till Ericsson motorsport.
Vid en snabbkoll av listan hittar jag följande namn som jag menar är extra intressant, närmare analys kommer närmare start. Arne Rådström, Volvo 240- Mats Myrsell, Porsche – Kjell Sandberg Opel Ascona 400- Lars-Ove Ohlsson Opel Ascona 400 samt alldeles extra kul och mycket udda Saab/Porsche ikonen Lasse Jönsson i en Saab Sonett.
*
Bara två skåningar i listan och bägge kör Saab, Ola Bengtsson Olofström och Jan Grip, Hässleholm. Tyvärr saknas far och son Andersson från Eslöv, Östen och Mats som jag bestämt trodde skulle åka även detta året…
*
Lite mer plåster på WRC-såret får nu Elfyn Evans då han vid sidan av WRC2-åkandet för M-Sport även får en plats i DMACK-teamet som gör en hårdsatsning i nystartade BRC (Brittiska Rallymästerskapet). Som teamkamrat får Evans unge Max Vatanen och bilarna blir så klart R5-Fiesta.
*
Läser en intervju med Toni Sundquist, kartis åt SM-veteranen Leif Peterson om detta att deras bil är såld och inget nytt införskaffats. Ett av skälen till detta är att man avvaktar ett ”nytt” Grupp H-reglemente.
– Om det är så vill man ju veta hur det ser ut innan man köper en ny bil. Så vi är inte ensamma om att vänta på det. Det reglemente som vi åker efter nu är från slutet av -90-talet, säger Sundkvist.
Han ser flera fördelar med att det skulle komma ett nytt reglemente för klassen, inte minst att det då skulle kunna byggas bilar på nya karosser vilket han menar skulle underlätta för förarna att få sponsring av bilföretag.
– Den Corolla vi hade tror jag är från -98 och den är ju inte så intressant ur marknadsföringssynpunkt. Företagen vill ju visa upp de modeller som är aktuella nu och i Sverige har vi väldigt många bra bilbyggare som jag tycker det skulle vara roligt om de fick chansen.
Roligt att höra att det är fler än jag som förstår att vi inte kan bygga en framtid för Rallysverige på bilar vars ”bäst före datum” för länge, länge sedan är passerat…
*
Ännu en stor färgklick kör full säsong i Rallycross-VM, Gymkhana-profilen Ken Block är klar för Hoonigan Racing Division i samarbete med Ford Performance.
– En stor del av min karriär har jag underhållit en blandning av fokus och mixad tävlingskalender. Nu däremot kommer jag att fokusera på ett enda mästerskap RallyX, förklarar Block nysatsningen.
*
För någon vecka sedan skrev jag lite om Anders Kullängs f.d fabriks-Ascona som nu är till salu på Blocket, i delar och för en hiskelig massa kronor. Detta noterades av Patrik Sandell, närmare presentation överflödig som skriver, ”Hej Tommy
Jag såg i din blogg att du efterlyste historik av en före detta fabriksbil från Opel Team Sweden. Min Pappa Anders Sandell köpte våren 1977 ”DLJ 771” av Pelle Tjärneld och körde den i ca 2 år. Därefter sålde han den till Lasse Sahlin, Stuguns MK.
Bilden är i från Mälarrallyt 1978, införd i tidningen Rallysport nr 10. I Högerstolen sitter Depå Grandés grundare, Pål Grandé.
Best Regards
Patrik Sandell”.
Skriver det igen, det är vid sådana här tillfällen som det är allra roligast att hålla på med Motorbloggen. När man slänger upp en boll i luften och varje gång bli lika förvånad hur den studsar…
*
Min”stringer over there” Björn ger sig inte utan försöker hitta Opelbilar även där, men det är inte så lätt, han skriver, ”Laser nastan dagligen din motorblogg med gladje.
Har ar det glest mellan Oplarna. Idag trodde jag att jag sag en 90-tals Opel Omega.
Men det visade sej vara en Cadillac Catera som tillverkades i Russelsheim 1997-2001 och skeppades hit.
En Omega med lite annorlunda front och bakdel och som marknadsfordes med hjalp av Cindy Crawford.
Kan man inte sminka upp grisen, far man val locka med kvinnlig fagring.
Soliga Halsningar
Bjorn”.
Nu förstod jag inte slutet riktigt, inte ser Cindy Crawford ut som en gris?
*
Till sist, tack för all positiv återkoppling efter mitt besök som Veckans DJ i P4 radio Kristianstad, tack!