Capito från WRC till Formel1, Adielsson klar för Adam i ”UK”, Petter nära WRC och seedningen inför SSRC klar

BloggCapitoFrån WRC till Formel 1 kände Volkswagen Motorsports Jost Capito att steget inte var så långt och lämnar nu rally för att börja jobba för McLaren och Formel 1. Parterna är muntligen överens och Capito kommer att lämna VW vid passande tidpunkt meddelas det via en pressrelease.
Capito har varit med på hela succéresan och trädde in i VW-teamet i mitten av 2012 och ansågs då som ett både oskrivet och lite vågat kort i sammanhanget. Detta trots att han hade bakgrund från både Formel 1 med Sauber och så till Ford och rally 2001. Men med tre raka VM-titlar har han onekligen givit belackarna svar på tal…
Nu är så klart den stora frågan vad detta betyder för Volkswagen och WRC-programmet? Capito har onekligen varit en stark kraft i det för tillfället lite gungiga Volkswagen. Han har säkerligen också stått emot krafter med helt andra tankar om var företaget borde lägga sina marknadsmiljarder!

*
BloggAdamIdag blev det officiellt att göteborgaren Mattias Adielsson blir en av två som blir fabriksförare för Vauxhall Motorsport i Brittiska Rallymästerskapet 2016. Mattias kommer att köra hela serien med en Vauxhall Adam R2 (samma typ av bil som Emil Bergkvist tog till seger i Junior-ERC 2015) och som teamkompis får han unge irländske talangen Robert Duggan. BloggADAM2På Twitter skriver Mattias.
Nu är det officiellt!! ?? jag är nu fabriksförare för Vauxhall Motorsport Junior team och kommer köra Brittiska mästerskapet med en Vauxhall Adam R2! Längtar redan tills jag sitter i bilen igen!”.
Riktig roligt att fler får upp ögonen för våra svenska ”coming men and girls”!

*
På tal om BRC så meddelades det idag att Toyota går in i mästerskapet med en bil, en bakhjulsdriven Toyota GT86 i R3-trim. I år blir det bara enstaka inhopp i serien men runt hörns,  om bilen är konkurrenskraftig vill säga väntar full säsong 2017.
Den TMG-byggda bilen kommer att drivas av det brittiska teamet RallyPrep baserat i Cornwall. Vem som ska köra den japanska ”940-kopian” är ännu inte klart.

*
Läser i dagens Värmlands Folkblad hur nära det var att Petter Solberg kom att göra WRC-come back i Rally Sweden. Petter snackade med Kris Meekes nya Citroën-team, Abu Dhabi Total World Rally Team om att köra en av deras bilar i Värmland.
Jag blev tillfrågad och sade ja, men plötsligt blev planerna ändrade, berättar Solberg för VF.
Han berättar även att han blev ”djävligt besviken” över att starten inte blev av och istället är det förutom Meeke, även Craig Breen och Khalid Al-Qassimi som kör för teamet.BloggSolberg
Tråkigt nog betydde beskedet att Petter även tappade lusten för Rally Sweden och en eventuell start i den historiska klassen som han tidigare vunnit med hustru Pernilla som kartläsare.
I samma artikel avslöjar han också att det blir en fortsättning i Rallycross-VM och detta med samma två bilar som han tog till guld 2015. Alla rykten från Ford, Peugeot, Kia och Hyundai visade sig vara bara just rykten, åtminstone för 2016.
Jag jobbar med flera märken inför 2017. Jag diskuterar varje dag men för att det ska bli av måste det finnas en ordentlig förankring och en bra plan. Intresset har varit väldigt stort och det märks ju nu när Ford stöttar Block och hur Peugeot har satsat. Det blir rena fabriksbilar framöver, berättar Petter för VF.

*
BloggSteveMer norskt, Team Norway-föraren Steve Røkland kör i årets Junior-ERC med stöd från franska Peugeot Sport och med svenske Patrik Barth i högerstolen. Dock ska Steve själv driva bilen men stödet från fabriken innebär att han kan satsa ännu hårdare mot guld. Även den norske importören och bilsäljaren hemma i Kongsvinger, Kongsvinger Bilsenter AS är med och stöttar. Steve konstaterar att allting blir minst 20 procent dyrare i år på grund av den norska kronans försvagning och därför är varje ny krona extra värdefull.
Trots detta är ändå inte ERC-säsongen helt i hamn, några sponsorer avvaktar ännu innan man hoppar på Peugeot-tåget.
I början av den här månaden får jag besked om jag kan åka alla sex deltävlingarna i J-ERC eller om det blir ett reducerat program, förklarar Steve.
Vid sidan av Rally-EM är tanken att det även ska bli en satsning på norska mästerskapet som har premiär i helgen med Sigdalsrallyt.

*
Mer Norge, för här har man varit bortskämda med att kunna följa NM i tv något som inte gått i Sverige på flera år. Därför blev det lite av en chock när TV Media som skött produktionen från NM avvecklades vid nyåret. Då gick istället motorentusiasterna Steinar Jakobsen och Geir Helge Frøslid in som ägare i TV Media Produksjon AS och räddade därmed sändningarna.
TV Media Produksjon AS har nye eiere, men ellers blir det meste som tidligere. Det blir i stor grad de samme menneskene som skal jobbe for TV Media men nå med Per Broen i spissen. Det blir det den samme erfarne gjengen fra TV Media som skal filme under Rally Sigdal allerede til helgen, berättar Steinar Jakobsen.

*
När ERC drar igång 2016 med lettiska Rally Liepaja går tävlingsledaren nu ut och varnar för det han menar är ERC:s tuffaste sträcka, Neste Oil-sträckan som mäter 25 kilometer. Rakknivsvass och där inte längden är den största utmaningen utan de stora temposkillnaderna.
Sträckan tillåter inte att varken förare eller co-driver tappar fokus ens en sekund för då är det över, menar tävlingsledaren.
Sträckan är bitvis vrålsnabb med osynliga vägförflyttningar vilket en del fått erfara, tämligen hårdhänt tidigare år den körts…

*
BloggÖsten kopia 5Saknade ju Eslövs Östen och Mats Anderssons anmälan till Rally Sweden Historic med den trogna FYF-Saab V4.an. Idag fick jag besked på varför det inte blir någon start den här gången.
Visst var planen att farsan och jag skulle köra Svenska med V4:an men 55 års vänsterbromsande har satt sina spår i ett bråkande vänsterknä, berättar Mats och syftar på pappa Östens knä.
Därav blir det inget i år för vår del . Men renovering är på gång även här så inga större problem!

*
Nu har ”Seedningslistan” kommit inför Sydsvenska Rallycupens nytändning och då handlar det om det som vi tidigare kallade ”Grupp H”. Så här förklarar cupen,
De tre klasserna R2, R3 och R4 går först ut i denna förändring men ambitionen är att övriga klasser kommer efter 2017.
Cupen fortsätter visa att vi tror på R2 som en framtidsklass men för att tillsvidare skapa volym och konkurrens i klassen kommer vissa Grupp N och Grupp H bilar att köra i samma klass. Nytt är också att alla förarklasser i R2 startar tillsammans.
I R3 slås A- och B-förarklassen samman och i stället införs seedningsgrupper bestående av 15 till 20 ekipage. Först en Elit klass och sedan Division 1, Division 2 osv. Seedningen i första tävlingarna baseras på föregående säsong och kommer sedan att göras om efter varannan tävling. Detta upplägg gör att det för alla finns en grupp som prisbedöms var för sig och som passar den bil, ambition och förmåga man har för tillfället. Seedningslistan för de två första tävlingarna finns publicerad på hemsidan www.ssrc.se. Startordningen är sådan att Elitklassen kör först sedan följd av de andra.”.BloggSSRC
Så här ser listan ut, säkerligen en del som anser sig vara felplacerade men detta lär då ändras ganska snabbt när väl tävlingarna börjar rulla igång.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *