Nytt svenskt VW-team, Ramona kör barnvagn 2016, Hörby-stipendiater och vad väljer du en Skoda eller stuga med sjöutsikt?
Inget nytt på kartläsarfronten i WRC, däremot omvälvande nyheter i rallycross där Anton Marklund och Johan Kristoffersson nästa säsong blir team-kollegor i det nya VW-teamet, Volkswagen RX Sweden. Diskussionerna om en sammanslagning påbörjades redan i slutet av årets säsong och redan har det nya teamet hunnit gjort lite tester. Basen för Volkswagen RX Sweden blir i Boliden där Marklund Motorsport har sitt säte. Det är också Jan Marklund som kommer ha Team owner på sitt visitkort medan Tommy Kristoffersson blir General Manager.
– Vi är nu i den positionen att vi kan välja de bästa delarna från två bra och starka team och utveckla oss tillsammans från det med duktig personal, där vi alla tillsammans har målet att vinna VM. Alla är väldigt motiverade och vi ser fram mot nästa års säsong, säger Michael Schneider Team Manager.
Under 2015 körde finländaren Topi Heikkinen och svenske PG Andersson för Marklund Motorsport och i KMS körde förutom Johan Kristoffersson norrmannen Tord Linnerud.
*
2016 blir det varken rally eller rallycross för Ramona Karlsson som istället får inrikta sig på att köra barnvagn. Idag avslöjar Supercar-föraren att hon är gravid vilket då även förklarar varför hon avstod sista EM-deltävlingen i Italien. Även varför hon plötsligt blev sjuk i samband med Spanien-tävlingen då kroppen protesterade.
– Det känns jätteskönt och kul att äntligen kunna berätta, säger Ramona.
– Jag är verkligen hur glad som helst, mår bra, och ser jättemycket fram emot att bli mamma.
Tillsammans med sambon Glenn Mattsing beräknas man bli föräldrar i maj.
Ramona konstaterar även att detta att vara gravid var tuffare än hon föreställt sig och då i synnerhet nere i Spanien.
– Jag kan nästan skratta när jag ser tillbaks på det. Jag lär ha varit den första förare som tagit jokervarvet tre gånger på ett heat, samtidigt som jag kräkts och nästan svimmat om vartannat. Å andra sidan finns det ju ingen annan supercarförare som varit gravid tidigare heller.
Efter detta avbröt hon både tävlingen och säsongen
– Jag tror att bebisen ville ha en lugn och adrenalinfri miljö i magen. Nu mår vi jättebra, skrattar Ramona.
Nu siktar hon på att komma tillbaka till rallycrossen igen 2017.
*
Igår var det dags för SMK Hörbys årliga luciafirande och som vanligt var det sprängfyllt med folk, ganska exakt 110 klubbmedlemmar dök upp för att ta del av lussefika och skönsång av Hörbys lucia. Årets tillställning var lite extra då det för allra första gången delades ut stipendier från Dan Nilssons Minnesfond. En fond som skapades efter att den store rallyentusiasten och klubbmedlemmen Dan Nilsson så tragiskt omkom i en olycka under skogsröjning efter stormen Sven 2013. De tre första som fick ta emot medel ur fonden av Dans fru Marie blev Tom Kristensson, Pontus Berglund och Victor Hansen. Alla tre uppfyller med råge kriterierna med att ”stödja unga lovande rallyförare från SMK Hörby”.
Efteråt var det dags för den traditionella ”lagbilden” på klubbens förare/kartläsare som under året placerat sig på pallen i någon form av mästerskap eller cup. Årets skörd blev nästan femtio glada ”tavelmottagare” och lite imponerande är att samtliga kör/åker rally.
*
En som hade lite jäktigt igår kväll var Tom Kristensson som så sent som klockan 21.30 ännu inte lastat sin segerrika VOC 940 för leverans till Köping, där Jocke Björnsson väntade på nyförvärvet. Tom kom fram och kommenterade affären.
– Då överlämnar vi vinnarbilen till Jocke Björnsson i Kolsva. Stort tack och lycka till!
På vägen hem skulle där hämtas en Grupp H Golf som ska bli inkörsporten för Tom och Thimmy Berntsson till ”FWD-himmelriket” inför ADAC Opel Adam Cup 2016.
*
Att kallstarter är ett skit för bilmotorn har man ju vetat sedan länge me natt det även är rena miljöbomben har åtminstone inte jag tänkt så mycket på. Men så är det och häromdagen såg jag en studie där man mätt utsläppen av flera hälsofarliga ämnen (koloxid, kolväte, kväveoxider och partiklar) vid kallstarter respektive bilar som förvärmts av ett elektriskt bilvärmesystem. Resultatet blev att utsläpp av ämnen som beror på ofullständig förbränning (koloxid, kolväten och partiklar) i stort sett helt elimineras om bilen startas uppvärmd.
– Resultatet är alarmerande, säger DEFAs Sverigechef Erik Larsson som beställt undersökningen.
– Kallstarter är en viktig orsak till de stora mängder utsläpp i städerna och siffrorna är avsevärt högre än förväntat. Studien visar dock att vi snabbt och enkelt kan reducera farliga miljöutsläpp genom att starta vår bilfärd med en förvärmd bil.
Mätningarna visar också att valet av värmesystem har stor betydelse för mängden utsläpp. Både motorvärmare, kupévärmare och batteriladdare bidrar alla på sitt sätt att reducera utsläpp. En förvärmd kupé gör att du slipper att använda bilens elektriska uppvärmningsfunktioner som igen bidrar till att reducera bränsleförbrukning och utsläpp.
– Resultaten visar att man måste tänka om politiskt. Det är bra att man vill minska halterna av partiklar genom att minska användningen av dubbdäck, men det löser inte gifter från ofullständig förbränning, säger Erik Larsson.
– Politikerna behöver fundera över hur man kan uppmuntra fler att använda ett elektriskt bilvärmesystem, såväl ekonomiskt som genom att erbjuda eluttag på offentliga platser där de kan pluggas in.
Dessutom är det så mycket skönare att sätta sig i en varm bil än en iskall och när man dessutom som jag har en bil med uppvärmd ratt är det nästan rena himmelriket…
*
Nu säljer Toni Gardemeister TGS-teamets segerrika Skoda Fabia Super 2000 som numera är ersatt av en R5-Fabia. För att visa hur billig Skodan är så väljer Toni att jämföra vad för typ av hus då får för samma pengar. Vad är en timrad stuga vid en finsk sjö mot en Skoda…
*
Måste nog rätta mig lite grann, tror inte att Peter Nilssons Kadett GT/E når upp till samma prisnivå om Janis Joplins Porsche, inte ens det faktum att Lars Servin en gång ägt Kadetten. Porschen klubbades på Sothebys för cirka 15 miljoner svenska kronor…