Fansen råder Meeke att välja WRC-Toyota, Evelina och henne kompisar behövs, ny rallyserie för R3-Toyota, lite SM-funderingar och varför så få Opel?

En dag helt utan co-driver-nyheter från WRC, kanske börjar saker och ting sätta sig? Inget nytt från ”Veiby-fronten” men det löser sig säkert för den norske talangen Ole Christian, vore synd och skam annars med hela Even Management i ryggen. Inte utan att man dessutom undrar vad som händer med Emil Axelsson när nu Jonas Andersson kliver in vid Pontus Tidemands sida? Blir där någon högerstol över för Emil eller tar han ett mellanår?
På tal om Tidemand så fyller han faktiskt 25 år idag och självklart gratulerar Motorbloggen vårt guldhopp i WRC2 till nästa år. En annan som grattade men via Facebook var just hans ”gamle” kartis Emil som skriver.
Happy Birthday mate! One year older and even faster! Let’s celebrate tonight at the Skoda Motorsport Christmas party.
Blev glad när jag läste hälsningen, jag tolkar detta som ”no hard feelings” mellan de båda…

*
Vad Kris Meeke ska välja för 2016 engagerar många rallyfans. Ska han välja Citroën och hoppas på att nya bilen blir en riktig utmanare om WRC-guldet? Eller chansa på Tommi Mäkinens nya Toyota-projekt? På wrc.com har man dragit igång en omröstning i frågan och så här långt menar 56 procent av de som röstat att Meeke borde ”go for Toyota”…

*
BloggSkodaI ERC är allt om Emil Bergkvist och Jocke Sjöbergs planer för 2016 glödheta nyheter, dock inte så mycket att rapportera än så länge. På ERC:s hemsida känner man Emil på pulsen och konstaterar vad alla redan vet, rubriken är på engelska men här lite översatt” Emil Bergkvist vill inte att hans framträdande i en R5-bil var en engångs företeelse”. Har lite kvitter i mina öron som säger att planerna för 2016 inom väldigt kort tid blir officiella.

*
Har skrivit detta tidigare med att vi borde få in fler tjejer i rallysporten, se bara vilket uppsving där blev för Rally-SM när Ramona Karlsson och Miriam Walfridsson körde med WRC-Skodan. Plötsligt syntes sporten i både tryckt/digital media och ännu viktigare, även TV-Sporten uppmärksammade vårt största mästerskap.BloggEvelina
Lider därför med Sandvikens Evelina Olofsson som fram till årets South Swedish Rally vid flera tillfällen visat hur snabb hon var med sin lilla Opel Corsa. Där gick det dock överstyr med en otäck smäll som gjorde att Evelina skadade ryggen. En skada som ännu inte är helt läkt, det gick fortare att få fason på Opeln visade det sig. Självklart svider det nu lite extra att hon inte kan vara med i hemmatävlingen Rally Bilmetro, ingående i Rally-SM:s vinterdel. Fast hon vill gärna vara med ändå och hoppas kunna vara föråkare i en ”vanlig” bil, alternativet blir annars att vara sträck-funktionär.
Föråkare vore kul, för då får jag åka igenom sträckorna. För innan jag kör någon sprint eller så måste ryggen vara bra, säger hon.
Krya på dig Evelina, du och dina tjejkompisar behövs i rallyskogen!

*
Idag hyllar vi inte bara Pontus Tidemand utan även en verklig ”grand old man” nämligen Carl-Magnus Skogh som fyller 90 år. Han började tävla som fabriksförare med Saab och vann bland annat Midnattssolsrallyt två år i rad, 1960 och 1961, med en Saab 96. 1963, blev Carl-Magnus fabriksförare på Volvo och vann Akropolisrallyt 1965 med en Volvo Amazon 122 S (en bil som finns i mitt skrytskåp).BloggSkogh
Senaste gången jag träffade Carl-Magnus var när han agerade föråkare i Snapphanerallyt, tror det var 2014 med Hässleholmaren Christer Carlssons replika på den Amazon som han tävlade med 1964. Tempot var där inget fel på för i vägbytet på SS2 gick det lite för fort men att knyta upp ”ATA-bandet” efter en sådan stjärna kändes för mig nästan som ett hedersuppdrag.
Högtidsdagen firas i Volvo Ocean Race-hallen dit släkt och vänner är inbjudna. Här kommer även Peter Bäckström från SAAB-museet tillsammans med 10 personer för att hylla Carl-Magnus som ingick i SAAB fabriksteam 1958-1963. Även Rallyförarklubben och Volvo Cars  vill hylla legenden och så klart även Motorbloggen.

*
BloggToyotaDet har ju blåst lite vindar både hit och dit vad gäller Toyota och deras WRC-satsning om var den skulle ske, i Tyskland eller Finland. Nu vet vi att det blev genom Tommi Mäkinen och hans gäng som jobbet skulle ske. Men den häftiga ”Volvodödaren” Toyota GT 86 CS-R3 lever kvar och till nästa år planerar den tyska motorsport firman HJS att starta en tävlingsserie för bilen med sju planerade deltävlingar i Tyskland. Först ut blir Rallye Vogelsberg den 14-16 april för att sedan avslutas med 3-Städte Rallye i slutet av oktober
Serien är döpt till HJS R3 Trophy och man hoppas locka unga tyska rallyförare att satsa på den enda bakhjulsdrivna R3-bilen som finns. Stora prispengar utlovas och är man sugen på att åka Toyota i Tyskland ska man nog inte dra benen efter sig. Detta då man enbart tänker öppna för åtta bilar det här första året.

*
Ingen har väl missat att jag är bekymrad över Rally-SM och den i mina ögon negativa utveckling som tråkigt nog serien är inne i. Anders Åberg, välkänd ”rallyröst” från Hässleholm delar inte min uppfattning (han har bevisligen många andra som också delar denna positiva syn ) och på Facebook skriver han med direkt uppmaning till mig, ”Vad är det ni andra ”tyckare” menar saknas egentligen? Vad säger du Tommy Svensson? Min lösning är att göra SM till det jag tycker det ska vara, en uppgörelse där man korar Sveriges främsta rallyförare/co-driver. Inte Sveriges främsta entreprenör som även kan vrida ratt!”.
Väljer att svara här istället för på ”FB” och det är klart att man kan göra som strutsen, stoppa huvudet i sanden och vägra se verkligheten. Dock tycker inte jag att detta för utvecklingen framåt, istället är jag mer övertygad att en frisk och sund debatt är mycket bättre.
Rent tävlingssmässigt är där inget större fel, inte heller hur de olika arrangörerna tacklar saken. Självklart finns där heller inget att anmärka på gentemot de som tävlar i SM, det är inte här problemen finns.
Istället är det runt SM-tävlingarna som det måste hända mer och då snackar jag inte om hoppborgar för ungarna eller andra kringjippo. SM-konceptet måste locka fler ut i skogen än de ”redan frälsta”, läs till exempel vad ”Svarta Masken” så tänkvärt skrev i sin krönika. Tävlingarna och inte minst bilarna måste även locka media, sponsorer och kanske det allra viktigaste, importörer/återförsäljare att öppna plånböckerna. Detta så att de återigen ser rallysporten som den kanal de ska använda för att få ut sitt budskap, alltså sälja bilar. För att lyckas med detta måste där in nyare bilar för att SM ska återfå den status som fanns när Toyota, Mitsubishi, Subaru, Opel och Volkswagen för att nämna några som haft egna ”fabriksteam” i SM. Jag tycker också det är fränt med vilt sladdande 30-40-åriga Volvo 940, Ascona B eller Escorter men för en bilsäljare är detta stendött. Så enkelt är det oavsett hur man än försöker komma runt den sanningen.
Självklart ska dessa bilar finnas kvar, utan Grupp H, Grupp E och VOC Mekonomen Rally stannar sporten med en tvärnit. Men det är kanske inte helt nödvändigt att det är tillsammans med dessa som Rally-SM ska rulla in i framtiden?
En som kommenterat saken är också Matti Johansson som tror jag, utan att tänka på det slår huvudet på spiken när han skriver ,” Är väl inget större fel på SM, mer än bristen på startande. Arrangörerna klagar ju på ekonomin.”. Exakt så är det, för få startande och som ett brev på posten då ekonomiska problem för arrangören. Tillsammans är detta inte några positiva ingredienser i en ”drink” som Rally-SM!

*
Läser regelbundet landets äldsta motortidning Teknikens Värld och ibland blir jag lite betänksam över deras tänk. I senaste numret har man sammanställt hela årets biltester, totalt 131 bilar har testats under 2015. Det som gör mig lite undrande är vilka kriterier som används när man utser de 131 bilarna som ska nagelfaras? Till exempel har redaktionen under året testat elva olika modeller från Volvo och Volkswagen. Tätt därefter följer Audi och BMW med tio testade modeller. Långt, långt ner på listan finns så Opel där redaktionen bara tyckt att två av deras 12 olika modeller var passande att testa. Bara Insignia Country Tourer och Opel Mokka har fraktat runt ”TV” under 2015. Russelsheims stolthet har bara sällskap av Subaru och Suzuki med samma antal. Vad som verkligen förvånar är att riktiga uddamärke som Jeep, Jaguar, Lexus lyckades locka redaktionen till att testa tre olika varianter. Hur många bilar säljer de här tre tillsammans i Sverige, inte lär det vara ens närheten av antalet Opel.
Frågan jag ställer mig är hur man hanterar den store ”Opel-lovern” på redaktionen PeO Kjellström när man utser testbilar? Låser man in PeO i någon garderob eller skickar honom på provkörning i ”Långtbortistan”? Så mycket är jag säker på, hade han fått bestämma hade fördelningen sett helt annorlunda ut…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *