Käbbel i STCC, vad är service och Motorbloggen goes high!
När man trodde att allt var frid och fröjd i STCC, kommer nu uppgifter som tyder på något helt annat. Bråk om det det nya tekniska reglementet från 2012, riskerar att splittra racingens egen guldkossa.
Idag har man samma reglemente som WTCC, men även här är byte på gång och då var det tänkt att STCC skulle ”henka” på.
De ledande teamen Volvo, Flash Engineering, Biogas.se, West Coast Racing och SEAT-teamet gillade dock inte förslaget utan presenterade ett eget. I korthet en förenklad modell av DTM ( själv har jag lite dålig koll på exakt vad detta betyder).
STCC-basen Bob Huzell förstår inte kritiken och säger till Dala Demokraten.
– Tycker det är konstigt?
-Vi har gjort djupintervjuer med de stora stallen och intervjuerna mynnade ut i vårt förslag. Vår bil har en lägre driftskostnad och är mer en riktig touringbil jämfört med det teamen vill ha.
Nu har det gått så långt att man även snackar om att starta en utbrytarserie om Huzells förslag går igenom. Något som uppenbarligen oroar. I samma DD-artikel medger han att det inte blir mycket kvar av STCC om de aktuella teamen beslutar för att starta en utbrytarserie.
– Men jag hoppas vi ska komma överens. För oss är det viktigt att skapa ett bra reglemente tillsammans.
Oavsett hur striden slutar så måste alternativet med utbrytarserie vara extremt olyckligt om ni frågar mig. Två ”kungaklasser” funkar bara inte, så enkelt är det!
Lite märkligt när racingen nu har luft under vingarna om det blir punka på grund av käbbel. Visserligen käbbel som handlar om väldigt mycket pengar, men ändå käbbel…
Häromdagen kom en av kollegorna och informerade att en varningslampa tänts i en av ”fotobilarna”. Nu råkade detta sammanfalla med tid för service så jag ringde direkt till den auktoriserade verkstaden där bilen kom från.
Långt om länge kom jag fram till ”servicedisken och min personlige servicerådgivare”. Berättade om problemet och genast började ”servicerådgivaren” bläddra i datorn. Fick en lång genomgång vad som ingick i servicen och även ett pris för klabbet.
– Skitbra, men vilken dag kan vi lämna bilen, trots allt lyser en varningslampa för motorfel, frågade jag.
Mer datorblädder och så kom datumet för besöket, tre och en halv vecka fram i tiden. Jo du läser rätt, nästan en hel månad innan vi kunde lämna bilen med den gula varningslampan lysande.
– Skojar du, undrade jag.
Men det här var inget man skojade om, verkstaden var proppfull fanns inte en enda lucka konstaterade ”servicerådgivaren” förnärmat.
– Tänk om bilen haft ett fel som gjort det omöjligt att köra vidare, gnällde jag.
– Spelar ingen roll, vi har ändå ingen lucka!
Där jag servar min egen bil, funkar det inte riktigt så. Ringer jag på förmiddagen får jag ”absolut ingen servicetid förrän tidigast två dagar senare”. Sådant kallas service och dessutom utan flådig servicedisk eller personlig servicerådgivare. Istället fungerar det…
En stor dag för Motorbloggen. För första gången sedan starten för drygt ett år sedan har vi passerat Fotbollsbloggen vad gäller antalet besökare, dessutom med betryggande marginal. Senaste veckan hade Motorbloggen 5200 besökare medan fotbollsnördarna bara nådde upp till 4 586.
Tala sedan inte om Vinterbloggen, nådde bara upp till ungefär en tredjedel av antalet på Motorbloggen. Detta trots att sportchefen och hans ”hang arounds” har högsäsong med all vintersport plus Handbolls-VM.
Kanske dags för gänget att ändra riktning? Till exempel, varför inte starta ”Stick o virkablogg” eller ”Vi som gillar mesostbloggen”. Känns ändå som om det inte kan bli så värst mycket färre besökare…