Ingen Tidemand i WRC-finalen, PG lämnar över till Bryntesson, unge Victor H. 6:a totalt, STCC-mästaren till Kristianstad och rör icke dessa ni ”renoveringstalibaner”!
Dagens chockbesked kom från Pontus Tidemand när han i lokaltidningarna NWT/VF berättar att det inte blir någon start för Skoda Motorsport i WRC Wales Rally GB. Detta trots att Pontus och Emil Axelsson redan är anmälda med #42 på Skodan och dessutom hade haft jättechans på ett WRC2-silver. När Pontus såg till att Skoda vann teammästerskapet genom segern i Rally de Espana tappade tappade tråkigt nog tjeckerna samtidigt intresset för final och WRC2-silver.
– Det hade varit kul med en medalj, säger Pontus till NWT.
– Jag hade haft jävligt stor chans att komma tvåa, men det får väl bli nästa år i stället…
Guldet säkrade Nasser Al-Attiyah från Quatar och nu har Pontus i bästa fall chans att bli fyra. Störste utmanare är Nassers landsman Abdulaziz Al-Kuwari med tio poäng mindre än svenskarna.
Pontus avslöjar att avhoppet inte kom som någon chock, redan efter Spanien förstod han att chansen att få åka i Wales var liten när VM-guldet redan var bärgat för Skoda. Även om han är väldigt diplomatisk i intervjun kan man ändå ana besvikelse hos 24-åringen.
– Jag är ju anställd hos Skoda så det ligger ju inte på mitt bord. Jag gör ju det som de säger. Vi har vetat hela det här året det testår med nya bilen, och att vi eventuellt inte skulle köra alla tävlingar. Det är nästa år som de ska satsa.
Trots allt blir jag och säkert många med mig besviken, inte bara på Pontus utan även på sportens vägnar. Alltid tråkigt när man inte ”kör ända in i kaklet” och värdesätter att en teamförare kan få ett VM-silver. Om inte annat kunde det varit en fin gest mot Pontus och Emil som tack efter att i suverän stil kört hem det för Skoda viktiga Asia Pacific-mästerskapet. En klen tröst att det är först 2016 som Pontus på allvar ska slåss om WRC2-titeln. Nu är det därför paus i rallyåkandet och i först slutet av månaden börjar nya tester med Fabia R5 i Frankrike.
*
Trots allt blir där några Skoda R5 i Wales då britten Neil Simpson kör en sådan och gjorde ett genrep i helgen som gick i ”Neil Howard Stages Rally”. Nästan på dagen ett år sedan Neil senast satt i en rallybil vilket inte märktes. Han tog ledningen direkt fram till att en sten från en ikappkörd bil punkterade kylaren. Ur vår synvinkel får nu Skoda-tummarna hållas för Eyvind Brynildsen och Anders Fredriksson.
*
Mer avhopp, den här gången är det PG Andersson som aviserar att han inte kör RallyX-finalen i Argentina 27-29 november. Han bedömer att hans chanser att ta en plats i Marklund-teamet 2016 efter sin struliga säsong är minimal. Därför överlåter han stol och ratt till 19-årige Töcksfors-talangen Thomas Bryntesson. PG berättar varför.
– Han har förarförutsättningarna men inte de ekonomiska förutsättningarna. Men Thomas resultat under året talar för sig själv och jag känner igen mig mycket i honom!
Nu får Thomas Bryntesson göra VM-debut i Supercar i säsongens sista VM-tävling.
– Jag är oerhört tacksam och glad. P-G är suverän, han har hjälpt till med mycket. Det han och Marklund Motorport gör nu är otroligt. Jag har drömt om det länge, säger Bryntesson.
*
Nästa helg igen, 21 november är det stor prisutdelning i Svenska Rallycupen. Då får Roland Eliasson ta emot pris för seger i 4WD, B/C förare 4WD tog Peter Encrantz hem vinsten I trimmat 2WD vann Jimmy Olsson och i B/C klassen vann förarfenomenet Mattias Ledin. Appendix K vanns av Gunnar Asplund. I A-B Grp F RWD/ VOC/Grp N< 1400/R1 B vann Pontus Jardstedt medan Alex Wikvist var bäste C-förare. Hampus Böe vann grupp E ochUngdomsrally Lukas Kindgren.
*
Det blev stenhårt när mörkersprinten Sunneboracet kördes i lördags i trakterna kring Strömsnäsbruk med runt 40 bilar. En enda tiondels sekund skilde mellan Daniel Walls, Kvarnvingarna och Växjös Tim Petterssons Volvo 240:er. Men A-förare Wall var den som hade tiondelen på sin sida och vann före Pettersson, tilläggas ska att Petterssons 240 är grön…
Johan Green, Hässleholm satte för första gången vad jag vet, Erika Ledin i högerstolen på den blå Golfen och blev trea totalt. Dock förvånansvärt långt efter toppstriden, 36,1 sekunder. Nästan lika långt ytterligare hade trean i klassen David Pettersson, Asarum på sig för att köra de fyra sträckorna, som egentligen var två som kördes dubbelt.
Måste även skriva om min klubbkompis Victor Hansen som den här gången luftade VOC-940:an och som den luftades. Sexa totalt och detta från en kille som blev 16 år för lite mer än en månad sedan.
Bäste Appendix-åkare blev Rune Nilsson, SMK Hörby som verkligen fått till det sedan den gröna Asconan bytts mot en vit motsvarighet. Det är ofta det lilla som gör det!
*
Det blev knapphändigt om lördagens ambitiösa R2-test i Emmaboda och därför tog Rickard Nilsson i söndags kontakt. Det var på hans och Jocke Grahns (GN Motorsport) initiativ som M-Sport Poland tog sig till Emmaboda Flygfält med norrmannen Marius Aasens bil som han kört i årets DMACK Throphy och WRC. Man bjöd in femton unga talanger att få prova en modern R2-bil, detta är senaste versionen med 1000 kubik och turbo. Bilar som byggs och drivs i WRC av M-Sport Poland och därifrån kom både mekaniker plus koordinatorn i WRC.
Varje förare fick pressa Fiestan två gånger på den 3,4 kilometer långa sträckan, och entusiasmen var stor berättar Rickard.
– Tror inte att någon tyckte det var en bortkastad dag utan alla verkade mycket nöjda, det verkade väldigt uppskattat.
Först ut av talangerna att testa Fiestan var Tom Kristensson, Hörby och i från Skåne kom även hans klubbkompis och Riksmästaren Thobias Svensson. Vinslövs bröderna (även de skåningar så klart) Jesper och Hampus Larsson (bilden) provade även de samt Simrishamns Oskar Ljung. Allra bäst tid satte dock gotlänningen Sebastian Johansson, inte så konstigt då han även till ”vardags” kör R2-Fiesta om än den något äldre varianten.
Nu går GN Motorsport vidare med projektet där ett delmål är att köpa in en likadan Fiesta för uthyrning.
– Så är vår tanke i alla fall sedan får vi se hur allting utvecklas, berättar Rickard samtidigt lite skamsen över att Motorbloggen inte informerades i förväg.
– Kommer aldrig att upprepas, lovade Rickard i telefonen.
Bra!
*
Onsdagkväll den 11 november blir det en höjdare på Kristianstads Automobil med visning av Volvo Polestar och senaste prestandamodellerna S60 och V60 POLESTAR. Medverkar gör Thed Björk, fyrfaldig STCC-mästare och Mikael Olsson från Polestar Racing.
*
På lördag bjuder Opel Danmark in till visning och information om kommande Opel Corsa Rally Cup. Det hela sker hos Opel Danmark på Bredevej 2A i Virum. Med start klockan 11.00 förväntas det hela sedan ta ett par timmar i anspråk. Förhandsanmälan till detta är obligatoriskt och görs till: erik.morsing@opel.com
Opel bjuder på en lätt lunch och för att hitta dit skriver Erik,
– Bredevej 2A ligger ved en stor parkeringsplads. Opel bor i den fjerneste ende af denne parkeringsplads. Se efter en blå Corsa OPC parkeret foran indgangen. Kan du ikke finde det så ring på tlf. 40 33 80 58 når du er fremme.
*
Dagens Opel-Spotting om än viralt kommer från Niklas Vall som tipsar om Galleri Opel Manta RM-38. ”Vill tipsa om detta. Blir inte mycket vackrare än så!”,och det är bara att hålla med Niklas!”.
*
I morse blev det Volvo-Spotting för min del och vid en hastig blick skulle man kunna tro att man förflyttats bakåt i tiden, till slutet av 60-talet. På Naturums parkering i Kristianstad stod två överlevare parkerade sida vid sida en Volvo Amazon från tippar jag 1967 och en Volvo 144 av 1968 års modell (kan till och med vara en av de allra första från 1967). Det som gladde mest vara att vi inte pratar renoverade exemplar. Sådana som det går ”fjorton på ett dussin” tack vare allt nytillverkat där tillgången av reservdelar inte är något problem, handlar bara om hur tjock plånbok renoveraren har i bakfickan. Istället är detta två riktiga tidsdokument, lite rost här och där. Någon buckla plus halvmatt lack och allt annat som hänger med när man är bortemot 50 år. Måtte de två aldrig möte någon renoverings-taliban,låt dom behålla sin ålder med värdighet…