Emil inledde stabilt i ERC, Tänak på väg ut (?), GSi Kadett ny klassiker, Stoffe med chans på cupseger, Höljes kör vidare i VM!
ERC-finalen Rallye International du Valais har nu rullat gång med tre sträckor i trakterna kring Sion i Schweiz. Morgonens ”Qualifying Stage” var Emil Bergkvist och Jocke Sjöbergs första kilometer med sin av Opel Motorsport hyrda R5 Peugot 208 T16. Emil gjorde absolut inte bort sig över de dryga tre kilometerna hal asfalt utan körde in som sjua. Strax före klockan tre startade så första sträckan och Emil skötte sig återigen bra med en elfte tid, lite mer än 12 sekunder efter snabbaste, ERC-tvåan Craig Breen i en identisk Peugeot.
– Detta var så kul och jag pressade inte utan var lite försiktig på vissa ställen, förklarade en glad och nöjd Emil vid målet på premiärsträckan i 4WD och förklarade vidare.
– Sträckan var genomgående lite halkig även om det var torrt, men asfalten är så fin så att den blir hal.
Andra sträckan som var dubbelt så lång innebar ett kliv uppåt och Opel-esset noterades för en åttonde tid vilket ger en tionde placering inför dagens sista sträcka som går igång vid 17-tiden Han besvärades som alla de andra av dimma.
– Nog var det dimma alltid, kanske två-tre kilometer där man absolut inte kunde någonting alls, menade Emil.
– Bilen är fantastisk men jag måste lära mig hur mycket jag kan lita på den. Känslan är otrolig!
Upp till ledaren Craig Breen har nu Emil 30,1 sekund och irländaren ihop med hemmaföraren Oliver Burri i R5-Citroén är i lite av en egen klass. Burri är sex sekunder bak och har sedan nästan tio ner till delade trean och för mig en liten knall, Francois Delecour i Porsche 911 GT3. Den hetlevrade fransmannen delar tid med Alexey Lukyanuk. Upp till de här båda har Emil bara 15 sekunder.
*
Första sträckan innebar ”over and out” för Bryan Bouffier som körde punktering och även skadade bilen så pass att han fick avbryta och hoppas på omstart. Lite dråpligare var det för rumänske R3-föraren Alex Filip (bilden) som på ”Qualifying Stage” laddade på lite väl bra, åkte av och landade på en funktionärsbil. Som tur var lyckades han få lite styr på sin Renault Clio R3 Maxi Plus så pass att han undvek en ren kollision. Nu åkte han upp en slänt istället och använde sedan Mercedesen som stöd vilket troligen gjorde att han sedan kunde starta på SS1.
I morgon körs sju sträckor medan rallyt avslutas på lördag.
*
Inte bara Kris Meeke som känner snaran dras åt kring halsen när WRC 2015 närmar sig slutet. M-Sports ”driver ace” Ott Tänak har även han haft det tungt under året, egentligen mycket tyngre än Meeke. Fyra ”nollor” så här långt och bara en enda pallplats, han blev trea i Polen och en tionde placering i resultatlistan är så klart långtifrån vad både han och Malcolm Wilson hoppades i januari.
Till wrc.com säger nu Tänak att han fortfarande väntar på besked om framtiden och konstaterar att han måste göra ett bra resultat i Wales.
– Sedan får vi se som jag har någon ”seat” för nästa år eller inte…
Nu har Tänak ett litet trumfkort i bakfickan, hans sponsorer hjälper till att finansiera M-Sports WRC-program. Utan det tillskottet kan Mr Wilson få svårt att få plus och minus att gå ihop. Oavsett hur det nu blir med hans WRC-framtid så ser Tänak lite filosofiskt på det hela och menar att han gjort så gott han kunnat under året.
– Vårt bästa är där vi är, konstaterar han.
Frågan är nu vad som händer, försvinner Tänak och vem kommer isåfall in i Fiestan? Thierry ”Unlucky” Neuville är en som nämnts i sammanhanget och det finns säkert fler heta namn. Ryssen Alexey Lukyanuk är en annan som verkar ha ”börsen i ordning”…
*
Med knappt tre månader kvar till WRC-premiären 2016 börjar det nu bli lite ”brått i köket” hos de team som ska köra nya bilar till nästa år. Hos Volkswagen Motorsport har Marcus Grönholm i Frankrike nu asfalttestat en ”mula” men inte för nästa år utan 2017. Av naturliga skäl valde man vägar som brukar köras i Rally Monte Carlo, till exempel i trakterna kring Roquesteron och Col de Bleine. Vet inte riktigt hur jag ska tolka projektledarens Demaions uttalande där han säger.
– Bilen har inte tagit några steg framåt sedan de första testerna i Finland i somras.
Ett halvt år utan att bilen blivit bättre låter märkligt. Antingen var den på topp redan i somras eller så har inte ingenjörerna gjort hemläxan?
Nu jobbar man med stor vinge, stor frontspoliler, diffkontrol och hydrauliken vid växling. Men det börjar jäkta erkänner Demaison.
– Vi måste få bilen homologerad senast i slutet av nästa år, ”this is really coming fast now”.
*
När Rallyklassikerna hade årsmöte i Örebro i samband med Rikspokalen beslöts att som man säger ”hårdsatsa på historisk motorsport under 2016”. I praktiken handlar det om att Klassiska Rallycupen kommer att köras med nio deltävlingar, tre vinter, tre vår och tre höst.
Nytt är att man öppnar upp för ännu nyare bilar i klassen J1 årsmodellerna 82-85. Därmed kommer nu bilar som Opel Kadett GSi och Golf ”tvåor” kunna utmana vinnarbilen nummer ett, den ”riktiga rallyklassikern” Volvo 240. För att ytterligare närma sig de vanliga rallyklasserna är det även fritt fram för noter i den här klassen. För att öka intresset ska det även införas en prispott som beräknas uppgå till runt 100 000 kronor.
Nytt är även att Regularity införlivas i Rallyklassikernas verksamhet. Även 2016 kommer det att köras Historiska Sprint och Backcupen med sju deltävlingar.
Passar även på att gratulera Norbergs Ford-fantast Leif B Andersson som tog sin tredje inteckning i vandringspriset och blir därmed också den tredje att erövra Klassiska Rallycupens vandringspris sedan starten 1987. De andra två som lyckats för Leif B är, 1998 Jan Sönegård med Volvo Amazon och 2006, P-O Flogner Austin Cooper S.
*
På lördag kör Svenska Rallycupen final med anrika Marknadsnatta i Skänninge som arena och Västra Östergötlands MK som arrangör. Fem sträckor bjuds de runt 170 anmälda på och bland dessa finns Stoffe Nilsson och Esmeralda Gyllenswärd, Hässleholms MK.
Törs dessutom utnämna samboparet i Subarun till favoriter och som med lite flyt mycket väl kan vinna cupen. Detta trots att man bara har poäng från två tävlingar och där bonusen nu är att Stoffe får räkna alla poäng i finalen. Ligger trea så här långt på 38 poäng och en poäng före är Trollhättans Robert Blomberg, Mitsubishi. Leder 4WD gör östgöten Roland Eliasson med nackdelen att tvingas räkna bort poäng då han redan räknat in fem tävlingar i sina 51 poäng. Själv håller jag tummarna för att Jari Saarinen ska få till ett problemfritt rally med sin WRC-Focus, någon gång måste det släppa för stackars Jari…
I stora 2WD-klassen är det Volvo som gäller, Jimmy Olsson, Daniel Damberg och Kaj Banck nämns alltid med respekt. Men se upp för B-föraren, SM-vinnaren och segermaskinen Mattias Ledin med sin R2-Peugeot. Mattias har redan käkat upp många 940:er i år men är säkerligen inte mätt ändå…
Tunt med skåningar i Skänninge men än är inte Vinslövs Toyota-åkare och SSRC-tvåan Hampus Larsson nöjd med året. I Grupp E-Corollan vill han säkerligen lägga ännu en seger till årets skörd.
En som får en svettig helg är SMK Hörbys Ungdomsåkare Victor Hansen (bilden) som är anmäld till Marknadsnatta på lördagen och även Novemberskölden i Nässjö dagen därpå. Pappa Jens får se mycket av Sverige…
*
Förra helgen hade Sydsvenska Rallycupen sin final på High Chaparall och där det fördelades de sista 120 000 kronorna av prispengarna. Dessförinnan hade man redan skingrat 147 000 kronor i Prispottlistan. Imponerande är att nästan femhundra förare, eller exakt 475 olika har kommit i mål i årets upplaga. En ökning inte jättestor men ändå, fler än året tidigare. Nu meddelar cupledningen, Anders Martinsson, Anders Carlsson och Mats Bergman att det kommer nyheter till säsongen 2016. Vad presenteras längre fram när även kalendern är färdig.
*
Det gick vägen till slut, Höljes och Finnskoga MK får fortsätta att sätta VM-arrangör på visitkortet ytterligare tre år framöver. Tuffa förhandlingar med promotorn IMG har nu gått i lås och vid en presskonferens idag kunde man lättade berätta nyheten.
Samtidigt presenterades kalendern för 2016 med 12 deltävlingar och där då både Italien och Turkiet fått lämna finrummet. Nytt land att köra Rallycross-VM är Lettland med ny bana utanför Riga.
Läste igår om amerikanen Austin Theriault som i helgen kraschade minst sagt våldsamt i Las Vegas med sin ”Racing-truck”. Bland annat knockade han cementbarriären med hjälmen innan skrotet stannade men först sedan hela fronten på ”trucken” kollapsat och bland annat tryckt upp rattstången i Austins ansikte. Då hade redan växellådan landat i knäet plus lite annat skrot.
Smällen var som sagt kraftig och det som räddade Austin enligt utredarna, var HANS-skyddet och detta trots att ett av färstena släppte när hjälmen sprack.
”The HANS device did its job protecting his head and neck, as it has in thousands of racing crashes, slog man fast efter att ha kollat närmare på olyckan.”.
Finns det fortfarande folk som är tveksamma till om HANS eller Hybrid-skydd är en bra investering?