Inget WRC till Kina, Paddon vill ta VM tillbaka, Veiby vann när Rustad fibblade, Alfred bäst på Axamo och Tom K.:s nya ”ansikte”…

Ser ut som att kineserna blir blåsta på en WRC-tävling på hemmaplan, åtminstone redan 2016. Enligt brittisk media var det bristande säkerhetsrutiner vid provtävlingen utanför Peking för någon vecka sedan som avgjorde saken. Bland annat mötte tävlande privatbilister på sträckorna vilket observatörerna klokt nog menade var helt oacceptabelt. Därmed får de kinesiska WRC-krafterna jobba vidare för att förverkliga drömmen.

2015 World Rally Championship / Round 10 /  Rally Australia // 10th - 13th September, 2015 // Worldwide Copyright: Hyundai Motorsport
2015 World Rally Championship / Round 10 / Rally Australia // 10th – 13th September, 2015 // Worldwide Copyright: Hyundai Motorsport

Enligt säkra källor kommer därför nästa års WRC-kalender till stora delar att se ut ungefär som årets. Spännande dock att se om Rally Australia lyckas med att ”kuppa bort” Rally Wales GB som finaltävling? Även oklart om Hayden Paddons landsmän lyckas snuva australiensarna på WRC-statusen och att den istället hamnar på Nya Zeeland? Källor gjorde gällande att intresset från hemmapubliken var så där i Rally Australia och utan Paddons tusentals fans på plats hade det varit glest ute i ”bushen”. Något som onekligen talar för flytt till Kiwins hemland och där det dessutom sägs att världens finaste sträckor körs. Till och med Finland ligger då i lä…

*
Att åka rally ”down under” är så klart väldigt exotiskt men att som svensk sätta kurs på Serbien för att göra likadant är snudd på lika udda. I helgen var trion Wladi Rabrenovic, Daneil ”Mulle” Ernstedt och Peter Henell på plats för att åka Rally Serbia, en deltävling i det Serbiska Mästerskapet. Nu är det inte världens lättaste sak att läsa en resultatlista från Serbien men det verkar som att Rabrenovic lyckades allra bäst av trion. Även Henell kom runt (3:a i klassen) medan Ernstedt tvingades bryta efter två sträckor med tekniska problem. Problemet med listan är att utlänningar inte får mästerskapspoäng och därför inte finns med i resultatlistan. Så säger vi att det är rörigt i svensk rallysport…

*
BloggVeibyDet blev efterspel i Euro RX nere i Barcelona och där Tommy Rustad till slut fråntogs segern. Detta sedan han av misstag fibblat med ”startsystemet” i Polon under racet.
Knappen för systemet sitter på handbromsen och tyvärr har Tommy, av misstag, råkat trycka in den när han använt sig av handbromsen, berättar teamchefen för Marklund Motorsport, Michael Schneider.
Istället gick segern till unge både landsman och teamkompis Ole Christian Veiby. Trots att Rustad tappade åtta poäng leder han fortfarande EM-tabellen, sex poäng före fransmannen Jerome Grosset-Janin inför finalen i Italien.

*
BloggEkströmEKS-teamet och Mattias Ekström hade ingen lysande helg i Spanien och blev poänglösa med sin Audi. Enda ljuspunkten för Mattias var när han innan tävlingen fick träffa Barcelona FC:s fotbollslirare Andrés Iniesta och Marc-André ter Stegen.
Ett klassiskt tröjbyte genomfördes också så helt tomhänta blev vi inte, konstaterade Mattias.

*
Regularity har svårt att få riktigt fotfäste i Sverige, utomlands är den här enkla formen av ”rally” betydligt populärare. Det hindrar ändå inte från att det finns en serie för ”snittfarts-diggarna”, Svenska Regularitycupen som körde sin sjunde och avslutande tävling i Vara i lördags.
Till slut stod både äkta paret och äkta Saab-entusiasterna Öved och Britt-Marie Clasén som segrare. Detta sedan värmlänningarna Jan Österberg och Krister Berglund, gjorde bort sig i Vara.
Egentligen gick det bra, med undantag för en liten plump på en sträcka där jag missade att nolla trippen och det räckte med de tappade sekunderna för att vi skulle missa guldet, förklarar Krister.
Svenska Regularitycupen sorterar under Svenska Bilsportförbundets utskott för bilorientering och inför säsongen 2016 finns planer på att skapa en RM-serie.

*
BloggAlfredI helgen tog Tomelillas kartingåkare Alfred Nilsson en tung seger när han vann finalen i SKCC (Sydsvenskans Kart Champion Cup) på Axamo Ring i Jönköping.
Äntligen, efter SM i somras så har jag känt att jag har haft farten att vara med i den absoluta toppen igen men inte riktigt fått till det förrän nu. Av olika anledningar så har vi haft stolpe ut hela tiden, menar Alfred.
Jag kör alltid för att vinna men det har varit tuff konkurrens i min nya klass KF junior i år!

*
När jag berättade att Opel i somras firade 115 år som en del av motorsporten och där jag då jämförde med hur länge svenskens favoritmärke Volvo funnits med, så väntade jag så klart mothugg. Dock färre än väntat, det är kanske svårt att snacka bort fakta, vad vet jag? Men Christer Carlsson hörde av sig via mejl, ” Hej Tommy,
Precis som du kan jag inte titta mig mätt på en Opel Rally Kadett som jag minns från, när Sylvia Österberg och Åke bryggarn Andersson körde för Opel Team Sverige. Varje gång jag passerar den lilla lanthandeln i Ölmstad utanför Gränna dyker en minnes bild upp på näthinnan, nämligen Bryggarens Rally Kadett som står uppbackad mot husfasaden med hela fronten upptryckt och full av jord efter en brutal avåkning på den klassiska lapplandssträckan under Smålandsrallyt 1968 utanför Bunn, ett djupt intryck för en 4 åring som hade en silverfärgad Rally Kadett i leksaksbilsamlingen. Inte heller Kadett GTE och 2,0 E som precis som PV, Amazon och SAAB är ikoner. Under årets MSR när Bror Danielsson och jag stod i TK:kön och väntade på att få starta på sträckorna berättade jag ett barndomsminne för honom, det var 1976 års Smålandsrally uppe i trakten av Eksjö ut mot Skurugata som han kom i mål i sin svart gula Kadett GTE och tog av sig hjälmen och var genomsvett efter att varit en av de snabbaste på sträckan och jag som 12 åring kikade in i bilen och minns det svart rutiga baksätet och lukten av bensin och olja.BloggVolvo1 BloggVolvo2
 Så Opel har varit ett framgångsrikt märke i toppklasserna under många år och Volvo fick sin första stora seger 1958 då Gunnar Andersson vann Svenska Rallyt till Midnattssolen. Men långt innan dess tävlades det med Volvo. Redan 1926 körde Mas Olle en ÖV 4 prototyp i ett rally mellan Stockholm och Monte-Carlo som ett uthållighetstest. Bildbevis bifogas samt en bild från 2014 års historiska Monte-Carlo som gjorde ett stopp på Volvo Museum och där Kjell Olsson preparerat en ÖV 4 till det skick 1926 års bil hade. Där ledde under tecknad tillsammans med Kjell och C G Wilke samt Rallyesset Carl-Magnus Skogh kortegen av deltagare genom Göteborg till färjeterminalen för vidare färd.
Med bästa hälsning!
Christer Carlsson”.

*
BloggTomMåste säga att jag blev imponerad över Tom Kristenssons nya ”ansikte” på facebook, snyggt och proffsigt. Nu ska bara säcken knytas ihop på lördag när det är final i Sydsvenska Rallycupen med Rally Blekinge. Trots enbart segrar och en andra plats är det faktiskt ändå så att han inte kan känna sig helt säker på segern i Prispottlistan. Om SMK Hörby-föraren skulle bryta vilket gud förbjude och Hampus Larsson, Kristianstad eller Keith Wennberg, Skillingaryd tar full pott så kan Tom ändå missa de 25.000:- som är första priset. Onekligen ett antiklimax efter sin och Timmy Berntssons makalösa säsong.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *