Lever Saab vidare?
Mycket möjligt att Saabaffären avslutas under tiden jag skriver detta inlägg vilket jag hoppas. Har lite eller rättare sagt mycket svårt, att förstå vad som rör sig under mössorna hos GM-bossarna. Vad jag förstår så är inte GM:s problem att man har för mycket dollar i kassakistan utan tvärtom. Varför man då överväger att hellre ta miljarder i avvecklingskostnader än att sälja till Spyker och istället casha in miljarder är för mycket svårt att förstå.
Nu håller jag tummarna för att affären trots allt blir av, inte bara för alla anställda som riskerar sina jobb, utan det faktum att Saab trots allt är en av hörnpelarna i svensk industri. Ett Sverige med bara en biltillverkare, ja nu ägs ju Volvo av amerikanska Ford och kanske till och med blir kinesiskt, skulle kännas fattigt. Även om jag själv kommit ur Saab-beroendet sedan många år så lider jag med Saab-älskarna.
Räddningen för Saab ska vara nya 9 5.an, men till detta är jag lite skeptisk. Är det en ny stor och dyrare Saab som behövs? Själv lämnade jag märket när 99:an avvecklades 1984. Saabfolket försökte då övertyga mig att byta till den betydligt större 900:an. Nu blev det inte så utan det blev BMW istället och tråkigt nog för Trollhättefolket också min sista Saab, en vit 99:a från 1982.
Jag tror att Saab skulle satsa på en lite mindre bil som skulle platsa i Golf-klassen. Nu är detta ett supertufft segment vilket kräver stora volymer för att bli lönsamt. Men jag tror ändå att en Saab 9 6, travestering på det gamla klassiska 96, skulle kunna bli något. Tre modellvarianter, en vanlig halvkombi, en riktig kombi och så en sportig variant som skunde fungera både i STCC, rallycross-EM och i rallyskogen. Jag är helt övertygad om att ett av Saabs största misstag var när man lade ner tävlingsavdelningen i skarven mellan 70 och 80-talet. Man tyckte kostnaderna började skena, vilket i och för sig var riktigt. Istället trodde man sig kunna skapa en sportig profil genom att vända sig till häst och golffolket. Tyvärr, en missräkning enligt min mening.
Bygg vidare på tävlingstraditionerna, komplettera med lite udda innovativa lösningar och en tydlig sportig profil så tror jag på ett nytt liv för Saab. Traditioner som GM totalt misslyckats att förvalta.