WRC i Tyskland tufft för asfaltovana Tänak, tufft i ”UK” efter krasch, enkät om RM för Grupp E och vi hyllar ”Hundkoje-Lindh”!

Just nu pågår ”PET” ( förtester) som allra bäst inför WRC ADAC Rally Germany och en som är väldigt spänd inför den tuffa asfatltävlingen är esten Ott Tänak. Med dj-ulskt luriga ”hinkelstein” som lite av ”koner” för att visa var vägen går ute på legendariska ”Panzerplatte”, är tävlingen vad britten kallar ”nonforgiven”. Alltså icke förlåtande och många har genom åren fått erfara att detta är en sanning som inte är ”förhandlingsbar”, fråga Petter Solberg när han testade krocksäkerheten i WRC-Subarun år 2004 så kan han säkert förklara…
För Tänak blir det första WRC-starten på asfalt på nästan tre år, senaste rena asfalten nötte han i Spanien 2012. Därför vet han inte riktigt vad han och M-Sports Malcolm Wilson har att förvänta sig.
Svårt att säga, konstaterar Tänak på wrc.com
Senast jag körde asfalt med en WRC-bil var 2012 så uppriktigt sagt minns jag inte så mycket…BloggEvans
Inte bara underlaget blir nytt, i Tyskland gör ”nya” Ford Fiesta RS debut i händerna på Elfyn Evans och Tänak. Dock har de redan känt på bilen men på italiensk asfalt utanför San Remo men nu i veckan är det första gången som man provar på ”the real thing”, (tysk asfalt, på bilden med Evans PET ser det mer ut som grusrally…).
Nu är inte Tänak någon gröngöling vad gäller asfalt, så sent som i fjor var han tvåa i WRC2 i den Trierbaserade tävlingen och har även vunnit samma klass i både Tyskland och Frankrike tidigare år.

*
SBF:s brittiska motsvarighet MSA, Motor Sports Association är tuffaare än sin svenska motsvarighet. Senaste utspelet är att ta licensen från förare /kartläsare som varit inblandade i krascher och som av läkare diagnosticerats med hjärnskakning. Licensen plockas bort för en tid för att försäkra offren att inte få bestående men. Man är inne på samma linje som redan brittiska Rugbyförbundet följer.
Efter en krasch tvingas man genomgå en läkartest för att återfå licensen vilket jag tycker låter helt logiskt. Visst är det lite konstigt att efter en krasch i rally är föraren tvingad att visa upp bilen för teknikerna som då noga kollar så att bur och annan säkerhetsutrustning är intakt. Om inte protokollförs detta och sedan vid nästa tävlingstilfälle kollas det att allt är okej. Men vem kollar förare/kartläsare efter en krasch, svar ingen. Såvida man inte själv uppsöker läkare finns inget krav från förbundet att kolla hur det står till med hälsan efter en smäll. Håll med om att det är konstigt att bilens kondition verkar viktigare än besättningens?
Ett exempel kom i helgen som gick där BTCC-föraren Aiden Moffat kraschade på träningen inför tävlingarna på Snetterton. På söndagen var reservbilen framplockad men läkare stoppade starten för Moffat med hänvisning till förmodad hjärnskakning.
Medicinskt ansvarige på TOCA Paul Trafford är förbluffad att motorsporten inte rikligt hängt med i den här viktiga frågan.
Faktiskt ganska irriterande och vad gäller förarna själva så försöker de alltid övertyga sig själv att de är okej att köra, menar Trafford.
Nu är vi mer försiktiga, har man haft en krasch med hjärnskakning släpps man inte ut på banan samma helg!

*
BloggGruppEGrupp E-åkare Thobias Svensson är besviken på den dåliga uppslutningen i det nyinstiftade Riksmästerskapet för klassen (bilden visar  ledaren MK Kopparbergs Niklas ledin i den väldiga Volvo S80:an). Inte bara det utan även för den dåliga responsen på sin fråga i ämnet som ställdes i början av veckan på facebook forumet för Grupp-åkarna. Därför spetsar Thobias till det, ”Hej igen. Då många säkert läst förra frågan men få svarar så får jag omformulera mig:
Ska RM finnas kvar? Vänligen svara genom att rösta. Era åsikter har betydelse.
Mvh
Thobias Svensson”.
Svarsalternativen är följande:
JA och behåll dess nuvarande form med 6 tävlingar, där en får räknas bort.
JA men i nytt format. 3 tävlingar 1 vinter 2 grus, en får räknas bort.
JA men via kval i distriktet, en final, 1-3 i respektive region går vidare.
Nej, lägg ned RM.
Själv är jag inte riktigt säker på vad jag svarat mer än att förarna måste visa vad man verkligen tycker. Om det inte finns intresse härifrån är tyvärr svaret väldigt enkelt…

*
BloggLindhI dag gratulerar vi Stefan Lindh, Hässleholm som intar den aktningsvärda åldern 70 år men fortfarande still going strong. Med både en Grupp H Toyota Starlet och en Appendix K Cooper S i garaget är fritiden väl tillgodosedd för den f.d Hörby-pågen. Han började sin tävlingsbana i rallyskogen med en ilsken DKW Junior vidare över Cooper S innan det blev lite time out. I början av åttiotalet hoppade Stefan på rallycrossen och så klart var det med en ”Hundkoja” det skulle tävlas (bilden). Numera är dock tävlandet sporadiskt och oftare hittar man Stefan som mekaniker till dotter Viktoria när hon kör med den svarte ”Dödskalle-Golfen”.
Stort grattis Stefan!

*

BloggRuneHäftig tröja som sitter på Hässleholms store rallyentusiast Rune Nilsson. Budskapet går inte att ta miste på även om en språkforskare kanske inte hajar allt…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *